Työssä oppiminen yksilövastuisessa hoitotyössä hoitotyöntekijöiden arvioimana.
PERKIÖ-KUOSMANEN, MERVI (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PERKIÖ-KUOSMANEN, MERVI
2004
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
Hyväksymispäivämäärä
2004-02-10Sisällysluettelo
1. JOHDANTO 1 2. TYöSSÄ OPPIMINEN 2 2.1. Käsitteiden määrittelyä 2 2.2. Kokemuksellisuus 4 2.3. Reflektiivisyys 6 2.4. Yhteisöllisyys 8 2.5. Satunnaisuus 11 2.6. Ammatillinen kasvu 13 3. TYÖSSÄ OPPIMINEN JA YKSILÖVASTUINEN HOITOTYÖ 16 3.1 Yksilövastuisen hoitotyön määrittelyä 16 3.2. Työssä oppiminen ja koordinointi 18 3.3. Työssä oppiminen ja vastuullisuus 19 3.4. Työssä oppiminen ja kollegiaalisuus 21 3.5. Työssä oppiminen ja kattavuus 23 3.6. Työssä oppiminen ja autonomia 24 4. TUTKIMUKSEN TARKOITUS JA TUTKIMUSASETELMA 26 5. TUTKIMUKSEN TOTEUTUS 28 5.1. Mittarin rakentaminen ja testaaminen 285.2. Aineiston keruu ja kato 32 5.3. Summamuuttujien rakentaminen 33 5.4. Aineiston analysointi 34 6. TUTKIMUKSEN TULOKSET 37 6.1. Hoitotyöntekijöiden ja työyhteisöjen ominaisuudet 376.2. Yksilövastuisen hoitotyön toteutuminen 39 6.3. Työssä oppimisen toteutuminen 41 6.4. Hoitotyöntekijän ja työyhteisön ominaisuuksien yhteys yksilövastuisen hoitotyön toteutumiseen 46 6.5. Hoitotyöntekijän ominaisuuksien yhteys työssä oppimiseen 48 6.6. Työyhteisön ominaisuuksien yhteys työssä oppimiseen 50 6.7. Yksilövastuisen hoitotyön toteutumisen ja työssä oppimisen välinen yhteys 53 7. POHDINTA 54 7.1. Luotettavuuden ja eettisyyden tarkastelu 547.2. Tutkimustulosten tarkastelu 56 7.2.1. Tulokset yksilövastuisen hoitotyön ja työssä oppimisen yhteydestä 567.2.2. Tulokset työyhteisön ominaisuuksien yhteydestä yksilövastuiseen hoitotyöhön ja työssä oppimiseen 59 7.2.3. Tulokset hoitotyöntekijän ominaisuuksien yhteydestä yksilövastuiseen hoitotyöhön ja työssä oppimiseen 62 7.3. Johtopäätökset ja jatkotutkimushaasteet 63LÄHTEET 65 LIITE 1 Kokemuksellinen oppiminen 74 LIITE 2 Kokemuksellinen oppiminen työorganisaatiossa 75 LIITE 3 Saatekirje ja kyselylomake 76LIITE 4 Muuttujaluettelo 82
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, miten hoitotyöntekijät arvioivat työssä oppimista ja yksilövastuisen hoitotyön toteutumista hoitotyössä. Tarkoituksena oli myös saada tietoa siitä, miten hoitotyöntekijään, työyhteisöön ja yksilövastuiseen hoitotyöhön liittyvät tekijät ovat yhteydessä työssä oppimiseen.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella ja aineisto analysoitiin tilastollisilla menetelmillä. Aineisto kerättiin kahdessa terveyskeskuksessa kolmella vuodeosastolla, yhdessä aluesairaalassa kolmella vuodeosastolla ja yhdessä yliopistollisessa sairaalassa kolmella vuodeosastolla työskentelevien hoitotyöntekijöiden keskuudesta. Kokonaisvastausprosentti oli 88. Vastaajien ikä vaihteli 22 ja 61 vuoden välillä ja 65 % heistä oli sairaanhoitajia ja 35 % perus- tai lähihoitajia. Vastaajien työkokemus hoitotyössä vaihteli välillä 3 kk - 39,5 v. Heistä 78 % oli vakinaisessa ja 22 % määräaikaisessa työsuhteessa.
Yksilövastuista hoitotyötä työnjakomallina soveltavissa työyksiköissä työssä oppimisen
kokemuksellisuus ja yhteisöllisyys arvioitiin tilastollisesti merkitsevästi paremmaksi kuin muita työnjakomalleja soveltavissa työyksiköissä. Muilta osin yhteyttä työssä oppimisen ja yksilövastuisen hoitotyön välillä ei voitu osoittaa.
Työyksikön ilmapiiri ja toiminta olivat tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä ammatillisen kasvun mahdollisuuksiin. Ammatillisen kasvun mahdollisuudet olivat parhaat työyksiköissä, joiden
ilmapiiri oli kannustava tai ystävällinen, ja heikoimmat työyksiköissä, joiden toiminta oli velvollisuuden täyttämistä tai selviytymistä päivästä kerrallaan.
Tutkimus osoitti, että vakinaiset hoitotyöntekijät arvioivat yksilövastuisen hoitotyön toteutumisen määräaikaisia hoitotyöntekijöitä tilastollisesti merkitsevästi paremmaksi. Lisäksi tutkimus osoitti, että yksilövastuinen hoitotyö toteutui parhaiten terveyskeskuksissa ja heikoimmin työyksiköissä, joiden toiminta oli selviämistä päivästä kerrallaan.
Tutkimus tuotti ensimmäisiä tuloksia työssä oppimisesta yksilövastuisessa hoitotyössä. Tutkimusta voidaan käyttää terveydenhuollon organisaatioissa pohjana omien selvitysten tekemiselle aiheesta.
Avainsanat: hoitotyö, yksilövastuinen hoitotyö, työssä oppiminen, oppiminen
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella ja aineisto analysoitiin tilastollisilla menetelmillä. Aineisto kerättiin kahdessa terveyskeskuksessa kolmella vuodeosastolla, yhdessä aluesairaalassa kolmella vuodeosastolla ja yhdessä yliopistollisessa sairaalassa kolmella vuodeosastolla työskentelevien hoitotyöntekijöiden keskuudesta. Kokonaisvastausprosentti oli 88. Vastaajien ikä vaihteli 22 ja 61 vuoden välillä ja 65 % heistä oli sairaanhoitajia ja 35 % perus- tai lähihoitajia. Vastaajien työkokemus hoitotyössä vaihteli välillä 3 kk - 39,5 v. Heistä 78 % oli vakinaisessa ja 22 % määräaikaisessa työsuhteessa.
Yksilövastuista hoitotyötä työnjakomallina soveltavissa työyksiköissä työssä oppimisen
kokemuksellisuus ja yhteisöllisyys arvioitiin tilastollisesti merkitsevästi paremmaksi kuin muita työnjakomalleja soveltavissa työyksiköissä. Muilta osin yhteyttä työssä oppimisen ja yksilövastuisen hoitotyön välillä ei voitu osoittaa.
Työyksikön ilmapiiri ja toiminta olivat tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä ammatillisen kasvun mahdollisuuksiin. Ammatillisen kasvun mahdollisuudet olivat parhaat työyksiköissä, joiden
ilmapiiri oli kannustava tai ystävällinen, ja heikoimmat työyksiköissä, joiden toiminta oli velvollisuuden täyttämistä tai selviytymistä päivästä kerrallaan.
Tutkimus osoitti, että vakinaiset hoitotyöntekijät arvioivat yksilövastuisen hoitotyön toteutumisen määräaikaisia hoitotyöntekijöitä tilastollisesti merkitsevästi paremmaksi. Lisäksi tutkimus osoitti, että yksilövastuinen hoitotyö toteutui parhaiten terveyskeskuksissa ja heikoimmin työyksiköissä, joiden toiminta oli selviämistä päivästä kerrallaan.
Tutkimus tuotti ensimmäisiä tuloksia työssä oppimisesta yksilövastuisessa hoitotyössä. Tutkimusta voidaan käyttää terveydenhuollon organisaatioissa pohjana omien selvitysten tekemiselle aiheesta.
Avainsanat: hoitotyö, yksilövastuinen hoitotyö, työssä oppiminen, oppiminen