Suunnittelua ja toimintaa : Tutkimus esi- ja alkuopetuksen yhteistyön suunnittelusta ja toteutuksesta Kanta- ja Päijät-Hämeen alueella vuonna 2003
Ahokas, Reetta; Piiroinen, Jaana (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Ahokas, Reetta
Piiroinen, Jaana
2004
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004Sisällysluettelo
1. JOHDANTO 3 2. ESIOPETUS 5 2.1 ESIOPETUKSEN TAVOITTEET 6 3. ALKUOPETUS 8 3.1 ALKUOPETUKSEN TAVOITTEET 9 4. ESIOPETUKSESTA ALKUOPETUKSEEN 10 4.1 SUOMALAISEN ESI- JA ALKUOPETUKSEN HISTORIAA 10 4.2 ESIOPETUS OSAKSI KASVATUS- JA KOULUTUSJÄRJESTELMÄÄ 11 4.2.1 Esiopetusuudistuksen antia 13 4.2.2 Peruskoululaista 14 5. VARHAIS- JA KOULUKASVATUKSEN KASVATUSKULTTUURIT 15 5.1 KAKSI ERILAISTA AMMATTIRYHMÄÄ 17 5.2 PRODUKTITAVOITTEISTA PROSESSITAVOITTEISIIN 18 6. ESI- JA ALKUOPETUKSEN NIVELKOHTIA 20 6.1 KEHITYKSELLINEN JATKUMO 20 6.2 OPETUKSELLINEN JATKUMO 23 6.3 JATKUMO KÄYTÄNNÖSSÄ 24 7. TULOKSIA ESI- JA ALKUOPETUKSEN KEHITTÄMIS- JA YHTEISTYÖPROJEKTEISTA SUOMESSA 26 7.1 ETSIKKO-PROJEKTI 27 7.2 VAASAN KOKEILU 28 7.3 AKVAARIO-PROJEKTI 30 8. TUTKIMUSTAVOITE JA TUTKIMUSONGELMAT 32 9. TUTKIMUKSEN TOTEUTTAMINEN 33 9.1 KVALITATIIVINEN TUTKIMUS 33 9.2 TUTKIMUSMETODINA HAASTATTELU 34 9.3. AINEISTON HANKINTA 36 9.4 LUOTETTAVUUSTARKASTELUT 38 9.4.1 Ulkoinen ja sisäinen reliabiliteetti 38 9.4.2 Ulkoinen ja sisäinen validiteetti 39 9.4.3 Yleistettävyys 39 10. TUTKIMUKSEN TULOKSIA 40 11. TULOSTEN TARKASTELU 52 12. POHDINTA 56 LÄHTEET 60 LIITTEET 65
Tiivistelmä
Tutkimuksemme selvittää esi- ja alkuopetuksen yhteistyön suunnittelua ja käytännön toteutusta. Lisäksi tutkimme opetuspaikkojen fyysistä läheisyyttä toisiinsa nähden. Tutkimuksemme teoreettinen osa käsittelee esi- ja alkuopetuksen nivelkohtia; kehityksellistä ja opetuksellista jatkumoa sekä tuloksia esi- ja alkuopetuksen kehittämis- ja yhteistyöprojekteista Suomessa.
Keräsimme tutkimusaineistomme Kanta- ja Päijät-Hämeen alueella syksyn 2003 aikana. Aineisto koostuu luokanopettajien (3 kpl) ja lastentarhanopettajien (3 kpl) teemahaastatteluista (3 kpl). Käsittelemme saatua aineistoa kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin.
Saadut tulokset osoittavat, että esi- ja alkuopetuksessa ei ole laadittu yhteistä käytännön opetussuunnitelmaa ja kummatkin noudattavat omia opetussuunnitelmiaan. Yhteistyötä toteutetaan käytännössä, mutta kukin suunnittelee toimintansa itse. Yhteistyö on hedelmällisintä esi- ja alkuopetuksen sijaitessa fyysisesti samassa rakennuksessa.
Yhteistyön esteeksi koetaan välimatka sekä ajan riittämättömyys, taloudellinen eriarvoisuus ja ennakkoluulot.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että fyysisellä sijainnilla toisiinsa nähden on merkitystä yhteistyön toimivuudelle. Esi- ja alkuopetusuudistuksesta huolimatta yhteistyömuodot eivät ole kehittyneet opettajien toivomaan suuntaan. Lapsen kehityksellisen ja opetuksellisen jatkumon kannalta olisi tärkeä kehittää opetussuunnitelmallista yhteistyötä lähentäen esi- ja alkuopetusta toisiinsa. Kaikkien tutkimuksista tulleiden tulosten perusteella varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteistyölle on yhä lisääntyvä tarve.
Avainsanat: Esiopetus, alkuopetus, yhteistyö.
Keräsimme tutkimusaineistomme Kanta- ja Päijät-Hämeen alueella syksyn 2003 aikana. Aineisto koostuu luokanopettajien (3 kpl) ja lastentarhanopettajien (3 kpl) teemahaastatteluista (3 kpl). Käsittelemme saatua aineistoa kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin.
Saadut tulokset osoittavat, että esi- ja alkuopetuksessa ei ole laadittu yhteistä käytännön opetussuunnitelmaa ja kummatkin noudattavat omia opetussuunnitelmiaan. Yhteistyötä toteutetaan käytännössä, mutta kukin suunnittelee toimintansa itse. Yhteistyö on hedelmällisintä esi- ja alkuopetuksen sijaitessa fyysisesti samassa rakennuksessa.
Yhteistyön esteeksi koetaan välimatka sekä ajan riittämättömyys, taloudellinen eriarvoisuus ja ennakkoluulot.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että fyysisellä sijainnilla toisiinsa nähden on merkitystä yhteistyön toimivuudelle. Esi- ja alkuopetusuudistuksesta huolimatta yhteistyömuodot eivät ole kehittyneet opettajien toivomaan suuntaan. Lapsen kehityksellisen ja opetuksellisen jatkumon kannalta olisi tärkeä kehittää opetussuunnitelmallista yhteistyötä lähentäen esi- ja alkuopetusta toisiinsa. Kaikkien tutkimuksista tulleiden tulosten perusteella varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteistyölle on yhä lisääntyvä tarve.
Avainsanat: Esiopetus, alkuopetus, yhteistyö.