Tuollaisten naisten kanssa ei mennä naimisiin. Se olisi itsemurha. Uusi nainen miehisen auktoriteetin uhkaajana Weimarin ajan saksalaisissa elokuvissa.
SOPPA, MIKKO (2004)
SOPPA, MIKKO
2004
Yleinen historia - General History
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-02-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12692
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12692
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani aiheena on ensimmäisen maailmansodan jälkeen saksalaista yhteiskuntaa kohdanneet muutokset. Ensisijaisesti tutkimuksessa keskitytään naiskuvan ja naisen ruumiillistaman moderniteetin tuomiin muutoksiin saksalaisessa yhteiskunnassa. Muuutokset aiheuttivat pelkoa miehissä, joiden auktoriteettiasema oli kriisissä hävityn sodan ja vallankumouksen vuoksi. Sodan ja vallankumouksen jälkeen massakulttuuri hallitsi kulttuurinkenttää. Modernit muutokset nähtiin saksalaisuudelle vieraiksi ja uhaksi varsinkin saksalaiselle kulttuurille, jota konservatiivinen oikeisto puolusti. Vieraaksi nähdyn muutoksen näkyvin edustaja oli niin sanottu "uusi nainen", menevä, itsenäinen ja seksuaalisesti vapaa nuori nainen. Osalle tutkijoista "uusi nainen" on vain median luoma myytti, kun taas osa tutkijoista katsoo "uuden naisen" olleen todellisuutta. Aikakauden elokuvissa etenkin "uuden naisen" seksuaalisuus kuvataan vaaralliseksi asiaksi seka miehille että naiselle itselleen. Kuva naisen seksuaalisuuden vaarallisuudesta on varsin liioiteltu ja vapaan ja aktiivisen seksuaalisen käytöksen omaava nuori nainen yhdistetään varsin suoraan prostituutioon. Elokuvissa arvostetussa asemassa olevat miehet ihastuvat "uusiin naisiin" ja antautuvat itselleen sopimattomaan suhteeseen, mikä johtaa ensiksi sosiaalisen aseman laskuun ja lopulta jopa kuolemaan. "Uusi nainen" toimiikin miehisen auktoriteetin haastaja, sillä miehet eivät kykene kontrolloimaan nuoria naisia. Nuoren naisen taustalla kuvataan olevan amerikkalainen tai juutalainen vaikute, joka tapauksessa "uusi nainen" kuvataan perinteiselle saksalaisuudelle vieraaksi asiaksi.