Itseohjautuvuus ammatillisen kasvun tukena - autuas mahdollisuus vai armoton pakko.
RANTANEN, TUIJA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RANTANEN, TUIJA
2004
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-01-29Tiivistelmä
Tutkimus on laadullinen, toimintatutkimuksen luonteisesti toteutettu tapaustutkimus lähihoitaja- opiskelijoiden kokemuksista itseohjautuvuuden kehittymisestä, ohjauksesta ja koulutuksesta yleensä sekä näiden seikkojen yhteydestä yhteiskunnan yksilölle asettamiin haasteisiin. Tutkimuksen viitekehys muodostuu postmodernin yhteiskunnan tuomista muutoksista ja haasteista niin työelämälle, yksilölle kuin koko aikuiskoulutusjärjestelmällekin sekä ohjauksen merkityksestä yksilölle monimutkaistuvassa maailmassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten yksilö kokee nämä muutokset ja vaatimukset sekä miten hän kokee uudenlaiset opetusjärjestelyt ja niiden vaikutukset oman itseohjautuvuutensa kehittymisessä. Tutkimus perustuu yksilön inhimilliseen kokemukseen häntä ympäröivästä sosiaalisesta todellisuudesta ja niistä merkityssisällöistä, joita hän kokemukselleen antaa. Tutkimuksen kohderyhmänä on kolme opiskelun eri vaiheessa olevaa lähihoitajaopiskelijaryhmää.
Tutkimuksen aineisto on kerätty tutkijan omista havainnoista, opiskelijoille tehdystä itseohjautuvuus valmiutta mittaavasta kyselystä, jonka avulla valittiin haastateltavat opiskelijat, opiskelijoiden ja opettajien ja yhden koko opiskelijaryhmän haastattelusta sekä yhdelle opiskelijaryhmälle teetetystä lauseentäydennystehtävästä. Tutkimusmenetelmät pohjautuvat käsitykseen eksistentiaalisesta fenomenologiasta ja hermeneuttisesta tutkimusotteesta. Tutkimus on toteutettu Innovassa Länsi- Suomen aikuiskoulutuskeskuksessa maalis- - lokakuussa 2002. Tutkimuksen tarkoituksena on jo osittain olemassa olevan tiedon syventäminen ja saadun tiedon soveltaminen opetusmenetelmien kehittämisessä.
Tutkimuksen tuloksena ilmeni, että opiskelijat kokivat itseohjautuvuutensa kehittyneen koulutusprosessin aikana selvästi ja sen näkyvän ammattitaidon kehittymisenä. Opiskelijat olivat varsin tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen, mutta toivoivat jatkossa lisää erilaisia ryhmässä tehtäviä projekteja itseohjautuvuuttaan tukevina opetusmenetelminä. Myös opettajat kokivat opiskelijoiden itseohjautuvuuden kehittyneen ja erilaiset yhteistoiminnalliset projektit tärkeinä itseohjautuvuutta tukevina menetelminä.
Avainsanat : Itseohjautuvuus, ohjaus, ammatillinen kasvu, inhimillinen kokemus
Tutkimuksen aineisto on kerätty tutkijan omista havainnoista, opiskelijoille tehdystä itseohjautuvuus valmiutta mittaavasta kyselystä, jonka avulla valittiin haastateltavat opiskelijat, opiskelijoiden ja opettajien ja yhden koko opiskelijaryhmän haastattelusta sekä yhdelle opiskelijaryhmälle teetetystä lauseentäydennystehtävästä. Tutkimusmenetelmät pohjautuvat käsitykseen eksistentiaalisesta fenomenologiasta ja hermeneuttisesta tutkimusotteesta. Tutkimus on toteutettu Innovassa Länsi- Suomen aikuiskoulutuskeskuksessa maalis- - lokakuussa 2002. Tutkimuksen tarkoituksena on jo osittain olemassa olevan tiedon syventäminen ja saadun tiedon soveltaminen opetusmenetelmien kehittämisessä.
Tutkimuksen tuloksena ilmeni, että opiskelijat kokivat itseohjautuvuutensa kehittyneen koulutusprosessin aikana selvästi ja sen näkyvän ammattitaidon kehittymisenä. Opiskelijat olivat varsin tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen, mutta toivoivat jatkossa lisää erilaisia ryhmässä tehtäviä projekteja itseohjautuvuuttaan tukevina opetusmenetelminä. Myös opettajat kokivat opiskelijoiden itseohjautuvuuden kehittyneen ja erilaiset yhteistoiminnalliset projektit tärkeinä itseohjautuvuutta tukevina menetelminä.
Avainsanat : Itseohjautuvuus, ohjaus, ammatillinen kasvu, inhimillinen kokemus