Tapaustutkimus keskitetystä globaalista tietojärjestelmästä ja hajautetusta paikallisesta käytöstä: vertailu tietojärjestelmän toteutettujen vaatimusten ja paikallisen myyntipäällikön asiakasyhteyksien informaation hallinnan asettamien vaatimusten välillä.
RANNILA, JUKKA (2004)
RANNILA, JUKKA
2004
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-02-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12687
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12687
Sisällysluettelo
1. JOHDANTO 1.1. TUTKIMUKSEN HENKINEN KOTI 1.2. VAATIMUSTENHALLINNAN AIHEPIIRIN ESITTELY 1.3. YHTEENVETOA VAATIMUSTENHALLINNAN AIHEPIIRISTÄ TÄHÄN TUTKIMUKSEEN 1.4. TÄMÄN TUTKIMUKSEN NÄKÖKULMA VAATIMUSTENHALLINTAAN 1.5. MYYNNIN JA MARKKINOINNIN ASIAKASSUUNTAUTUNEET TIETOJÄRJESTELMÄT YLEISESTI 1.6. TUTKIMUKSEN KOHDE, TUTKIMUSKYSYMYKSET , MENETELMÄT, AINEISTO JA NÄKÖKULMA 1.7. ONKO TÄMÄ TUTKIMUS OLEELLINEN? 1.8. TUTKIMUSTULOSTEN KÄYTTÖ 1.9. TUTKIMUSRAPORTIN ETENEMINEN 2. MYYNTIPÄÄLLIKÖN ASIAKASYHTEYKSIEN INFORMAATION HALLINTAAN LIITTYVÄT LIIKETOIMINTASÄÄNNÖT 2.1. MYYNTIPÄÄLLIKÖN TOIMESTA 2.2. MYYNTIPÄÄLLIKÖN TOIMI OSANA LAAJEMPAA KOKONAISUUTTA 2.3. MYYNTIPÄÄLLIKÖN ASIAKASYHTEYKSIEN INFORM AATION HALLINTA 2.4. LÖYDETYT LIIKETOIMINTASÄÄNNÖT 2.5. MYYNTIPÄÄLLIKÖN ASIAKASYHTEYKSIEN INFORMAATION HALLINTA OSANA LAAJEMPIA KOKONAISUUKSIA 3. INSIGHT II -JÄRJESTELMÄ JA LÖYDETYT LIIKETOIMINTASÄÄNNÖT 3.1. INSIGHT II -JÄRJESTELMÄN KÄYTÖN PERUSTEET 3.2. INSIGHT II -JÄRJESTELMÄN VERTAILU LÖYDETTYIHIN LIIKETOIMINTASÄÄNTÖIHIN 4. JOHTOPÄÄTÖKSET JA KESKUSTELU 4.1. ERILAISIA HYPOTEESEJA JA SIVUTULOKSIA TUT KIMUKSEN PERUSTEELLA 4.2. TÄMÄN TUTKIMUKSEN TULOSTEN VERTAILU AIKAISEMPIIN TUTKIMUSTULOKSIIN 4.3. TUTKIMUKSEN RAJOITTEISTA 4.4. JATKOTUTKIMUSAIHEITA 4.5. KÄYTÄNNÖN SUOSITUKSET VIITELUETTELO LIITE 1: MYYNTIPÄÄLLIKÖN (AIESEC TAMPERE) TOIMENKUVA TARKEMMIN LIITE 2: LÖYDETTYJEN LIIKETOIMINTASÄÄNTÖJEN KUVAUS LIITE 3: AIESEC:N TOIMINTAKOKONAISUUDEN YLEINEN KUVAUS
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkimuksen kohteena oli keskitetty globaali tietojärjestelmä, jota käytetään hajautetusti yli 80 maassa. Tällöin käytettävä globaali tietojärjestelmä on tulos tiettyjen vaatimusten toteuttamisesta tietojärjestelmän kehittämisen aikana. Tutkimuksen kannalta mielenkiintoista on, että käytettävä globaali tietojärjestelmä oli otettu käyttöön ennen paikallisen myyntipäällikön työskentelyä.
Kun paikallisen myyntipäällikön toimi asettaa tietojärjestelmälle omia vaatimuksiaan, voi havaittujen ja toteutettujen vaatimusten välillä olla eroavuuksia. Tässä tutkimuksessa lähestymistapana oli vertailla tietojärjestelmälle havaittuja ja tietojärjestelmän toteutettuja vaatimuksia. Tutkimuksen metodina oli tällöin kuvaileva tapaustutkimus, ja tämän kuvauksen perusteella kuvaus toteutetusta tietojärjestelmästä ja vaatimuksista liiketoimintasääntöinä.
Tutkimuksen tuloksena oli kuvaus organisaatiosta, myyntipäällikön toimesta, käytettävästä globaalista tietojärjestelmästä ja myyntipäällikön työhön liittyvistä liiketoimintasäännöistä. Tutkimuksen lopputuloksena on vertailu tietojärjestelmässä toteutettujen vaatimusten ja todellisessa käytössä havaittujen vaatimusten välillä.
Johtopäätöksenä voi todeta, että paikallisen myyntipäällikön toimi asetti tietojärjestelmälle monia vaatimuksia, joita ei ole toteutettu globaalissa tietojärjestelmässä. Tämä tutkimus osoitti monia haasteita globaalin tietojärjestelmän vaatimusten toteuttamisessa, mikä vahvisti joitain aikaisempia tuloksia globaalien tietojärjestelmien onnistumisista ja epäonnistumisista. Kun globaalit tietojärjestelmät ovat yleistymässä, niin tämä tutkimus osoitti monia ongelmia globaalille tietojärjestelmälle sekä joitain keinoja näiden ongelmien välttämiseksi.
Kun paikallisen myyntipäällikön toimi asettaa tietojärjestelmälle omia vaatimuksiaan, voi havaittujen ja toteutettujen vaatimusten välillä olla eroavuuksia. Tässä tutkimuksessa lähestymistapana oli vertailla tietojärjestelmälle havaittuja ja tietojärjestelmän toteutettuja vaatimuksia. Tutkimuksen metodina oli tällöin kuvaileva tapaustutkimus, ja tämän kuvauksen perusteella kuvaus toteutetusta tietojärjestelmästä ja vaatimuksista liiketoimintasääntöinä.
Tutkimuksen tuloksena oli kuvaus organisaatiosta, myyntipäällikön toimesta, käytettävästä globaalista tietojärjestelmästä ja myyntipäällikön työhön liittyvistä liiketoimintasäännöistä. Tutkimuksen lopputuloksena on vertailu tietojärjestelmässä toteutettujen vaatimusten ja todellisessa käytössä havaittujen vaatimusten välillä.
Johtopäätöksenä voi todeta, että paikallisen myyntipäällikön toimi asetti tietojärjestelmälle monia vaatimuksia, joita ei ole toteutettu globaalissa tietojärjestelmässä. Tämä tutkimus osoitti monia haasteita globaalin tietojärjestelmän vaatimusten toteuttamisessa, mikä vahvisti joitain aikaisempia tuloksia globaalien tietojärjestelmien onnistumisista ja epäonnistumisista. Kun globaalit tietojärjestelmät ovat yleistymässä, niin tämä tutkimus osoitti monia ongelmia globaalille tietojärjestelmälle sekä joitain keinoja näiden ongelmien välttämiseksi.