Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Porukan jäseneksi ja rautakaupan osaajaksi.

SALMI, ELINA (2004)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



SALMI, ELINA
2004

Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2004-02-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena on empiirisen aineiston ja kirjallisuuden pohjalta tutkia uuden työntekijän perehdyttämistä ja sen kehittämistä K-rauta- ja Rautia-ketjujen kaupoissa. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään ja kuvataan K-rauta- ja Rautia-ketjujen perehdyttämiselle asettamat tavoitteet toisaalta kauppojen ja toisaalta ketjujohdon näkökulmasta. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena on kerätä aineistoa K-rauta- ja Rautia-ketjuille tehtävän verkkoperehdyttämisohjelman sisällön ja toteuttamisen suunnittelun avuksi.

Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tavoitteena on kuvata ja tulkita kohdeorganisaation perehdyttämistoimintoa ja sen kehittämistä sekä lisätä ymmärrystä perehdyttämisestä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin pääasiassa henkilökohtaisilla teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin K-rauta- ja Rautia-kauppojen edustajia sekä molempien ketjujen ketjujohdon edustajia.

Kohdeorganisaatiossa halutaan kehittää perehdyttämistä, koska kilpailu asiakkaista ja markkinoista sekä työntekijöistä on muuttumassa. Perehdyttämisohjelman nähdään vastaavan nykyaikaisten työntekijöiden ja asiakkaiden odotuksiin. Tutkimusaineiston pohjalta perehdyttämiselle asetettuja tavoitteita voidaan tarkastella toisaalta kaupan ja toisaalta ketjun näkökulmasta. Tavoitteet ovat osin samat. Molemmissa näkökulmissa perehdyttämisen tavoitteena pidetään yksilön sosiaalistumista työyhteisöönsä ja sen tapoihin. Yhteinen tavoite on myös asiakaspalvelun ja muiden konkreettisten työtehtävien omaksuminen. Perehdyttäminen nähdään myös keinona parantaa yrityskuvaa. Yksittäisen kaupan näkökulmasta tämä tarkoittaa tietyn kaupan työnantajakuvan ja asiakaspalvelun parantamista. Ketjun tasolla yhtenäisellä perehdyttämisellä pyritään siihen, että uusi työntekijä sisäistäisi ketjukonseptin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja toteuttaisi sitä työssään.

K-rauta- ja Rautia-ketjujen toiminnassa on niin paljon yhteneviä asioita, että osittain samansisältöisen perehdyttämisohjelman tekeminen on mahdollista. Verkkoperehdyttämisohjelman pitää kuitenkin olla sovellettavissa käyttäjien erilaisiin tarpeisiin ainakin kolmessa suhteessa. Ketjukonseptien erot on otettava huomioon sisällön suunnittelussa. Lisäksi kauppakohtaiset erityispiirteet ja toimintatavat on huomioitava. Myös työntekijöiden tarpeet vaihtelevat. Tehtävä ja aikaisempi kokemus vaikuttavat siihen, mitä asioita perehdyttämisessä kannattaa painottaa. Verkkoperehdytysohjelman suurimpina etuina pidetään helppoa ja edullista päivitettävyyttä sekä aina ajantasaista tietoa. Ongelmallista saattaa olla löytää perehdyttämiselle sopiva aika ja paikka kaupoissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [34668]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste