Kansanvallan toteutuminen maakuntahallinnossa
KOSKELA, JOUNI (2004)
KOSKELA, JOUNI
2004
Julkisoikeus - Public Law
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-02-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12663
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12663
Sisällysluettelo
Sisällysluettelo………………………………………………………………………………….…I-II Lähteet………………………………………………………………………………….III-VI Lyhenteet………………………………………………………………………………………….VII Sisällysluettelo: Johdanto……………………………………………………………………………………1 Maakuntahallinto Suomessa……………………………………………………..……….3 2.1. Kunnallinen itsehallinto………………………………………………………….………...3 2.1.1. Kunnat…………………………………………………………………………….…….3 2.1.2. Kuntayhtymät…………………………………………………………………….……..7 2.2. Valtion aluehallinto…………………………………………………………………….…..9 2.2.1. Lääninhallinto…………………………………………………………………………...9 2.2.2. Muu valtion aluehallinto…………………………………………………………….…11 2.3. Itsehallinto kuntaa suuremmilla hallintoalueilla………………………………………….12 2.3.1. Manner-Suomi…………………………………………………………………………12 2.3.2. Ahvenanmaan itsehallinto……………………………………………………………..17 2.4. Maakuntien liittojen tehtävät ja toimivalta………………………………………………..20 Maakuntahallinnon järjestämisen kansainvälisiä velvoitteita ja vertailua………...…24 3.1. Euroopan unionin asettamia velvoitteita…………………………………………………..24 3.1.1. Yhteisön oikeuden yleisiä periaatteita………………………………………………….24 3.1.2. Läheisyysperiaate. Toissijaisuus- eli subsidiariteettiperiaate…………………………..27 3.1.3. Maakunnallistamiseen liittyviä velvoitteita…………………………………………….28 3.2. Euroopan neuvoston hyväksymiä periaatteita……………………………………………..32 3.3. Maakuntahallinnon vertailua……………………………………………………………….35 3.3.1. Ruotsi……………………………………………………………………………………35 3.3.2. Itävalta…………………………………………………………………………………..36 Kansanvalta…………..……………………………………………………………………38 4.1. Suomalainen kansanvalta…………………………………………………………………..38 4.1.1. Edustuksellinen demokratia ja vaalit……………………………………………………38 4.1.2. Suora kansanvalta ja muut kansalaisten vaikuttamismahdollisuudet………………...…42 4.1.3. Suomalainen kansanvalta kolmella eri tasolla…………………………………………..44 4.2. Kansanvalta kunnallisessa itsehallinnossa…………………………………………………45 4.3. Kansanvalta maakuntahallinnossa…………………………………………………………49 4.3.1. Poliittisen ja alueellisen edustavuuden suhde…………………………………………..50 4.3.2. Kuntalain 86a §:n mukainen määrittely…………………………………………….…..51 4.3.3. Maakunnan yhteistyöryhmä (MYR)……………………………………………………56 4.3.4. Arviointia maakuntatason kansanvallasta………………………………………………58 Kansanvallan toteutuminen maakuntahallinnossa……………….…………………….59 5.1. Maakuntavaltuustot………………………………………………………………………..59 5.1.1. Maakuntavaltuustojen valintamenettely vaalikaudelle 2001-2004…………………….59 5.1.2. Maakuntavaltuutettujen valintamenettelyyn ja kansanvaltaisuuteen liittyvä kysely Pirkanmaalla ja Kainuussa……………………………………………………………..63 5.1.3. Pirkanmaan ja Kainuun maakuntavaltuutetuille ja kunnanjohtajille tehdyn kyselyn vastausten kokonaistulokset……………..……………………………………………..65 5.1.4. Pirkanmaan ja Kainuun maakuntien yhtäläisyydet ja erot kansanvaltaisuuden toteutumisessa kyselyn perusteella……………………………………………………..67 5.1.5. Luottamushenkilöiden ja virkamiesten yhtäläisyydet ja erot kansanvaltaisuuden toteutumisessa kyselyn perusteella……………………………………………………..70 5.2. Maakuntavaltuuston alaisten luottamushenkilöelinten valintamenettely……………….…72 5.3. Muut laajapohjaiset kuntayhtymät………………………………………………………...72 5.4. Kainuun maakuntahallintokokeilu 2004-2012…………………………………………….74 5.4.1. Maakuntahallintokokeilun valmistelu ja toteuttaminen………………………………...74 5.4.2. Hallintokokeilun kansanvaltaisuus maakuntavaaleilla valittava maakuntavaltuusto…79 5.4.3. Pirkanmaan ja Kainuun maakuntavaltuutettujen ja kunnanjohtajien Kainuun maakuntahallintokokeilua koskeneiden kysymysten vastausten kokonaistulokset…….83 5.4.4. Pirkanmaan ja Kainuun maakuntien yhtäläisyydet ja erot suhtautumisesta Kainuun hallintomalliin kyselyn perusteella……………………………………………………..84 5.4.5. Luottamushenkilöiden ja virkamiesten yhtäläisyydet ja erot suhtautumisesta Kainuun hallintomalliin kyselyn perusteella……………………………………………….…….85 6. Päätelmät kansanvallan toteutumisesta maakuntahallinnossa……………………..…...87 6.1. Tunnistettavaa ja kiistatonta maakunnan tahtoa ei muodostu nykyisenlaisessa maakuntahallinnossa……………………………………………… …………….………87 6.2. Päätelmät ja oikeuspoliittinen kannanotto maakuntahallinnon kehittämiseksi ja kansalaisten osallistumisen lisäämiseksi…………………………………..………….…..89 Liitteet: Liite 1: Kaavio Suomen julkisesta hallinnosta……………………………………………...….92 Liite 2: Kaavio maakunnan suunnittelujärjestelmästä………………………………………......93 Liite 3: Kyselylomake…………………………………………………………………….… ..94 Liite 4: Kyselyn vastaajatilastot ja kysymysten vastausjakaumat..………………………… ..97
Tiivistelmä
Tuon tutkielmassani kansanvallan toteutumisesta maakuntahallinnossa esille tosiasioita ja ongelmakohtia, joiden tutkimisen ja selventämisen avulla olen pyrkinyt esittämään ratkaisumalleja ongelmiin. Keskeisellä sijalla on lainsäädännön vaikutusten arviointi. Tuon esille suomalaisen alue- ja paikallishallinnon rakenteen. Laajemmin olen selvittänyt, mitä tarkoittaa maakuntahallinto, joka meillä on alueiden kehittämistä, ja miten se toteutuu. Maakuntahallintoon sijoittuvat keskeiset toiminnot kuuluvat maakunnallisille liitoille, jotka ovat kuntayhtymiä.
Kansanvallan periaatteet ja perusteet Suomessa ovat selvät ja vakiintuneet. Tutkimukseni peruskysymys liittyy ongelman asetteluun siinä, miten kansanvaltaisuus toteutuu maakunnallisten liittojen maakuntavaltuustojen valinnassa. Niiden kokoonpanon ja valintatavan perusteet määrittelee kuntalain 86a §. Nykyisin kansanvaltaisuus maakuntavaltuustoissa toteutuu välillisesti kunnallisvaalien tuloksen perusteella.
Esitän tutkielmassani tosiasioiden ja ongelmakohtien lisäksi ratkaisumalleja. Tutkielmani on hyvin käytännönläheinen ja kokemusperäinen, koska olen itse työssäni ollut mukana ”kokoamassa” maakuntavaltuustoa. Tutkielmaani liittyy empiirinen osa. Tein kirjallisen kyselyn kansanvaltaisuuden toteutumisesta ja tulevasta Kainuun maakuntahallintokokeilusta Pirkanmaan ja Kainuun maakuntien maakuntavaltuutetuille ja kunnan- ja kaupunginjohtajille.
Päätelmissäni totean, että tunnistettavaa ja kiistatonta maakunnan tahtoa ei muodostu nykyisenlaisessa maakuntahallinnossa. Olen tehnyt oikeuspoliittisen kannanoton, joka jakaantuu kahteen osaan: hallinnon nykytilan mukaiseen ja maakuntahallinnon kehittämisen ja kansalaisten osallistumisen lisäämisen mukaiseen loppupäätelmään. Nykyisenlaisen maakuntahallinnon jatkuessa esitän pieniä käytännön muutoksia kuntalain 86a §:ään. Kehittämisen vaihtoehdossa esitän, että maakuntahallinnosta on säädettävä oma lakinsa. Maakuntahallinnolle on annettava lisää toimivaltaa aluekehittämistehtävissä sekä sille on annettava palvelu- ja viranomaistehtäviä. Kansanvaltaisuutta pitää lisätä siten, että maakuntavaltuustot valitaan yleisillä ja suorilla maakuntavaaleilla.
Kansanvallan periaatteet ja perusteet Suomessa ovat selvät ja vakiintuneet. Tutkimukseni peruskysymys liittyy ongelman asetteluun siinä, miten kansanvaltaisuus toteutuu maakunnallisten liittojen maakuntavaltuustojen valinnassa. Niiden kokoonpanon ja valintatavan perusteet määrittelee kuntalain 86a §. Nykyisin kansanvaltaisuus maakuntavaltuustoissa toteutuu välillisesti kunnallisvaalien tuloksen perusteella.
Esitän tutkielmassani tosiasioiden ja ongelmakohtien lisäksi ratkaisumalleja. Tutkielmani on hyvin käytännönläheinen ja kokemusperäinen, koska olen itse työssäni ollut mukana ”kokoamassa” maakuntavaltuustoa. Tutkielmaani liittyy empiirinen osa. Tein kirjallisen kyselyn kansanvaltaisuuden toteutumisesta ja tulevasta Kainuun maakuntahallintokokeilusta Pirkanmaan ja Kainuun maakuntien maakuntavaltuutetuille ja kunnan- ja kaupunginjohtajille.
Päätelmissäni totean, että tunnistettavaa ja kiistatonta maakunnan tahtoa ei muodostu nykyisenlaisessa maakuntahallinnossa. Olen tehnyt oikeuspoliittisen kannanoton, joka jakaantuu kahteen osaan: hallinnon nykytilan mukaiseen ja maakuntahallinnon kehittämisen ja kansalaisten osallistumisen lisäämisen mukaiseen loppupäätelmään. Nykyisenlaisen maakuntahallinnon jatkuessa esitän pieniä käytännön muutoksia kuntalain 86a §:ään. Kehittämisen vaihtoehdossa esitän, että maakuntahallinnosta on säädettävä oma lakinsa. Maakuntahallinnolle on annettava lisää toimivaltaa aluekehittämistehtävissä sekä sille on annettava palvelu- ja viranomaistehtäviä. Kansanvaltaisuutta pitää lisätä siten, että maakuntavaltuustot valitaan yleisillä ja suorilla maakuntavaaleilla.