Opiskelijoiden mielipiteet hoitotyön suunnitelmasta ja havainnot sen toteutumisesta käytännössä.
TUOMINEN, PIRKKO-LEENA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TUOMINEN, PIRKKO-LEENA
2004
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
Hyväksymispäivämäärä
2004-01-07Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lähihoitaja-, sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden mielipiteitä hoitotyön suunnitelmasta ja havaintoja sen toteutumisesta koulutuksen aikana.
Tutkimukseen osallistui 135 opiskelijaa. Aineisto kerättiin Likert tyyppisellä mittarilla, jolla mitattiin mielipiteitä hoitotyön suunnitelman laatimisesta 60 väittämällä sekä havaintoja niiden toteutumisesta käytännössä. Ristiintaulukoinneilla tutkittiin yksittäisten muuttujien riippuvuutta taustamuuttujista. Ryhmien välisiä eroja testattiin Χ² -testillä.
Tulosten mukaan opiskelijat olivat ammatillista kyvyistä sitä mieltä, että kirjallisen hoitotyön suunnitelman laatiminen edellytti potilaan tapaamista ja teoreettisen tiedon hallintaa ja sen soveltamisen osaamista. Kirjaaminen vaati harjoittelua ja se oli osa hoitajien työskentelyä. Opiskelijat olivat havainneet käytännössä kirjaamisen lisänneen hoitajien työtä ja olevan vaikeaa. Hoitoprosessin hallinta opiskelijoiden mielestä toi esille potilaan yksilöllisyyden huomioimisen ja havaintona kirjattu tavoite ohjasi potilastyötä ja sen arviointia. Eettisyys näkyi opiskelijoiden mielestä hoitotyön kirjaamisessa ja potilaan oikeutena osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon. Opiskelijat havaitsivat käytännössä, että hoitajat tiesivät parhaiten potilaan tarpeiden tärkeysjärjestyksen. Hoitotyön suunnitelman tekemisellä oli edullinen vaikutus ammatillisuuden kehittymiseen sekä opiskelijoiden mielipiteenä että havaintona käytännössä. Hoitotyön suunnitelman kirjaaminen lisäsi opiskelijoiden mielestä kriittistä ajattelua. Lisäksi opiskelijoiden havaintona oli, että vain koulun oppitunneilla puhuttiin kirjallisesta hoitotyön suunnitelmasta. Vanhimpien opiskelijoiden havainto hoitotyön suunnitelman toteutumisesta käytännössä oli useimmin toisensuuntainen kuin mielipide esitetystä väittämästä.
Opiskelijoiden mielipide hoitotyön suunnitelmasta kyselylomakkeessa esitetyistä väittämistä ja opiskelijoiden havainnot samojen väittämien toteutumisesta käytännössä poikkesivat useissa kohdissa toisistaan huomattavasti. Reaalimaailma ja ideaalitilanne kirjallisen hoitotyön suunnitelman toteuttamisesta poikkeavat toisistaan.
Avainsanat: hoitotyön suunnitelma, dokumentointi, päätöksentekoprosessi, hoitotyön prosessi.
Tutkimukseen osallistui 135 opiskelijaa. Aineisto kerättiin Likert tyyppisellä mittarilla, jolla mitattiin mielipiteitä hoitotyön suunnitelman laatimisesta 60 väittämällä sekä havaintoja niiden toteutumisesta käytännössä. Ristiintaulukoinneilla tutkittiin yksittäisten muuttujien riippuvuutta taustamuuttujista. Ryhmien välisiä eroja testattiin Χ² -testillä.
Tulosten mukaan opiskelijat olivat ammatillista kyvyistä sitä mieltä, että kirjallisen hoitotyön suunnitelman laatiminen edellytti potilaan tapaamista ja teoreettisen tiedon hallintaa ja sen soveltamisen osaamista. Kirjaaminen vaati harjoittelua ja se oli osa hoitajien työskentelyä. Opiskelijat olivat havainneet käytännössä kirjaamisen lisänneen hoitajien työtä ja olevan vaikeaa. Hoitoprosessin hallinta opiskelijoiden mielestä toi esille potilaan yksilöllisyyden huomioimisen ja havaintona kirjattu tavoite ohjasi potilastyötä ja sen arviointia. Eettisyys näkyi opiskelijoiden mielestä hoitotyön kirjaamisessa ja potilaan oikeutena osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon. Opiskelijat havaitsivat käytännössä, että hoitajat tiesivät parhaiten potilaan tarpeiden tärkeysjärjestyksen. Hoitotyön suunnitelman tekemisellä oli edullinen vaikutus ammatillisuuden kehittymiseen sekä opiskelijoiden mielipiteenä että havaintona käytännössä. Hoitotyön suunnitelman kirjaaminen lisäsi opiskelijoiden mielestä kriittistä ajattelua. Lisäksi opiskelijoiden havaintona oli, että vain koulun oppitunneilla puhuttiin kirjallisesta hoitotyön suunnitelmasta. Vanhimpien opiskelijoiden havainto hoitotyön suunnitelman toteutumisesta käytännössä oli useimmin toisensuuntainen kuin mielipide esitetystä väittämästä.
Opiskelijoiden mielipide hoitotyön suunnitelmasta kyselylomakkeessa esitetyistä väittämistä ja opiskelijoiden havainnot samojen väittämien toteutumisesta käytännössä poikkesivat useissa kohdissa toisistaan huomattavasti. Reaalimaailma ja ideaalitilanne kirjallisen hoitotyön suunnitelman toteuttamisesta poikkeavat toisistaan.
Avainsanat: hoitotyön suunnitelma, dokumentointi, päätöksentekoprosessi, hoitotyön prosessi.