Laaja-alainen erityisopetus Lahdessa vuosina 2001-2003.
KAARNA, RIIKKA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KAARNA, RIIKKA
2003
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003Tiivistelmä
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden lisääntyessä koulunkäyntiavustajien määrää on lisätty, mikä on samalla lisännyt kuntien henkilöstömenoja. Lahteen perustettiin vuonna 2000 työryhmä, jonka tehtäväksi asetettiin esittää uusia malleja koulunkäyntiavustajien käytöstä tavoitteena vähentää niiden määrää ja siten pienentää henkilöstömenoja oppilaiden oikeuksia kuitenkaan unohtamatta. Syksyllä 2001 aloitettiin työryhmän esityksestä laaja-alainen erityisopetuskokeilu viidessä lahtelaisessa ala-asteen koulussa, jolloin kuhunkin kokeilukouluun palkattiin erityisopettaja, ja samalla koulunkäyntiavustajien määrää vähennettiin kyseisissä kouluissa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten laaja-alaista erityisopetusta oli toteutettu sekä sitä, millaiseksi laaja-alaisen erityisopettajan työnkuva oli muotoutunut. Tutkimuksen perusteella haluttiin tarjota konkreettista tietoa laaja-alaisen erityisopetuksen käytännöstä, jotta sitä voitaisiin kehittää eteenpäin kaikkia osapuolia paremmin palvelevaksi. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi käytettiin kokeilukoulujen viiden laaja-alaisen erityisopettajan teemahaastatteluja ja erityisopetuskokeilua koskevaa kirjallista materiaalia. Teemahaastattelut analysoitiin sisällön analyysilla. Kirjallisen materiaalin tarkoituksena oli haastatteluaineiston syventäminen ja täydentäminen.
Tutkimus osoitti, että laaja-alaisen erityisopetuksen toteutustapa vaihteli kunkin koulun tarpeiden ja resurssien mukaan. Erityisopetuksen pedagogisena toimintamallina käytettiin pääasiassa perinteistä klinikkaopetusta. Samanaikaisopetuksen mallin soveltaminen oli vielä kokeiluasteella. Laaja-alaisten erityisopettajien työn painopisteenä oli erityistä tukea tarvitsevat oppilaat ja heidän opetuksensa. Laaja-alaisten erityisopettajien pääasiallisina yhteistyökumppaneina toimivat oppilashuoltoryhmän jäsenet. Tutkimus osoitti sen, että tarve laaja-alaiseen erityisopetukseen on suurempi kuin mihin nykyisillä resursseilla pystytään. Laaja-alaisen erityisopetuksen avulla erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden oppimista ja asemaa pystytään selvästi auttamaan. Kokeilusta saatujen kokemusten ja positiivisen palautteen perusteella laaja-alaista erityisopetusta jatkettiin kyseisissä kouluissa ja laaja-alaisten opettajien virat vakinaistettiin syksyllä 2003.
Avainsanat: erityisopettaja, erityisopettajan työnkuva, erityisopetus, erityistä tukea tarvitseva oppilas, laaja-alainen erityisopettaja, laaja-alainen erityisopetus, laaja-alainen erityisopetuskokeilu
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten laaja-alaista erityisopetusta oli toteutettu sekä sitä, millaiseksi laaja-alaisen erityisopettajan työnkuva oli muotoutunut. Tutkimuksen perusteella haluttiin tarjota konkreettista tietoa laaja-alaisen erityisopetuksen käytännöstä, jotta sitä voitaisiin kehittää eteenpäin kaikkia osapuolia paremmin palvelevaksi. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi käytettiin kokeilukoulujen viiden laaja-alaisen erityisopettajan teemahaastatteluja ja erityisopetuskokeilua koskevaa kirjallista materiaalia. Teemahaastattelut analysoitiin sisällön analyysilla. Kirjallisen materiaalin tarkoituksena oli haastatteluaineiston syventäminen ja täydentäminen.
Tutkimus osoitti, että laaja-alaisen erityisopetuksen toteutustapa vaihteli kunkin koulun tarpeiden ja resurssien mukaan. Erityisopetuksen pedagogisena toimintamallina käytettiin pääasiassa perinteistä klinikkaopetusta. Samanaikaisopetuksen mallin soveltaminen oli vielä kokeiluasteella. Laaja-alaisten erityisopettajien työn painopisteenä oli erityistä tukea tarvitsevat oppilaat ja heidän opetuksensa. Laaja-alaisten erityisopettajien pääasiallisina yhteistyökumppaneina toimivat oppilashuoltoryhmän jäsenet. Tutkimus osoitti sen, että tarve laaja-alaiseen erityisopetukseen on suurempi kuin mihin nykyisillä resursseilla pystytään. Laaja-alaisen erityisopetuksen avulla erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden oppimista ja asemaa pystytään selvästi auttamaan. Kokeilusta saatujen kokemusten ja positiivisen palautteen perusteella laaja-alaista erityisopetusta jatkettiin kyseisissä kouluissa ja laaja-alaisten opettajien virat vakinaistettiin syksyllä 2003.
Avainsanat: erityisopettaja, erityisopettajan työnkuva, erityisopetus, erityistä tukea tarvitseva oppilas, laaja-alainen erityisopettaja, laaja-alainen erityisopetus, laaja-alainen erityisopetuskokeilu