Ala-asteikäisten koululaisten liikkuminen, koululaiskuljetukset ja näiden vaikutus tienpitoon Hämeen tiepiirin alueella
SEILA, MIKKO (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SEILA, MIKKO
2004
Aluetiede - Regional Studies
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2004-01-21Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee ala-asteikäisten koululaisten liikkumista, koululaiskuljetuksia sekä näiden vaikutuksia tienpitoon Hämeen tiepiirin alueella. Tutkielmassa tarkastellaan myös liikenneturvallisuutta, ala-asteikäisten liikennekypsyyttä ja liikennekasvatusta. Tutkielman tärkeimpänä tehtävänä on selvittää miten Tiehallinto voi vaikuttaa ala-asteikäisten turvallisempaan liikkumiseen ja löytää nämä parantamiskeinot ja -toimenpiteet. Lisäksi tarkoituksena on selvittää kuinka Tiehallinnon ja sidosryhmien välistä yhteistyötä voi aihealueen tiimoilta kehittää.
Tutkielma on luonteeltaan laadullinen. Empiirinen aineisto koostuu kymmenestä teemahaastattelusta. Näistä kahdeksan on osoitettu tutkimuskuntien eli Ikaalisten, Kihniön, Lopen sekä Riihimäen koulujen edustajille. Kaksi muuta haastattelua on kohdistettu Opetushallituksen ja Liikenneturvan edustajalle antamaan aihepiiriin liittyen laajempaa näkökulmaa. Haastatteluaineiston avulla pyrin vastaamaan asettamiini tutkimuskysymyksiini siten, että tuloksista oli mahdollista tehdä konkreettisia parantamistoimenpide-ehdotuksia.
Haastattelujen perusteella liikenneasiat, niin koululaiskuljetukset kuin liikennekasvatus miellettiin tärkeäksi asiaksi, missä Tiehallinnolla muiden liikenneturvallisuustyötä tekevien tahojen ohella katsottiin olevan tärkeä rooli ja paljonkin tehtävää. Keskeisimmäksi teemaksi nousi huomion kiinnittäminen koulujen lähiympäristöihin, missä Tiehallinnolla katsottiin olevan paljon parannettavaa.
Hallinnollisista toimenpiteistä erilaisia selvityksiä kuten esimerkiksi liikenneturvallisuussuunnitelmia pidettiin hyvinä. Myös kuljetusreittien kartoittamisen sekä hoitotoimenpiteiden osalta toivottiin Tiehallinnolta aktiivisuutta. Konkreettisista toimenpiteistä toivotuimpia olivat odotetusti kevyen liikenteen väylät, mitkä katsottiin tärkeimmäksi ja keskeisimmäksi asiaksi, millä koulujen lähiympäristöjä voitaisiin kehittää ja parantaa. Muina konkreettisina toimenpiteinä mainittiin esimerkiksi nopeusrajoitusten alentaminen, alikulut, hidasteet sekä erityyppiset suojatiet.
Tutkielman mukaan Tiehallinnon olisi myös hyvä osallistua enemmän liikennekasvatustyöhön yhteistyössä koulujen ja vanhempien kanssa. Esimerkiksi vierailut kouluilla tai vanhempainilloissa liikenneturvallisuuteen liittyen olisivat hyviä ja tehokkaita keinoja vaikuttaa koululaisten turvallisempaan liikkumiseen sekä ennen kaikkea heidän asenteisiinsa.
Tutkielma on luonteeltaan laadullinen. Empiirinen aineisto koostuu kymmenestä teemahaastattelusta. Näistä kahdeksan on osoitettu tutkimuskuntien eli Ikaalisten, Kihniön, Lopen sekä Riihimäen koulujen edustajille. Kaksi muuta haastattelua on kohdistettu Opetushallituksen ja Liikenneturvan edustajalle antamaan aihepiiriin liittyen laajempaa näkökulmaa. Haastatteluaineiston avulla pyrin vastaamaan asettamiini tutkimuskysymyksiini siten, että tuloksista oli mahdollista tehdä konkreettisia parantamistoimenpide-ehdotuksia.
Haastattelujen perusteella liikenneasiat, niin koululaiskuljetukset kuin liikennekasvatus miellettiin tärkeäksi asiaksi, missä Tiehallinnolla muiden liikenneturvallisuustyötä tekevien tahojen ohella katsottiin olevan tärkeä rooli ja paljonkin tehtävää. Keskeisimmäksi teemaksi nousi huomion kiinnittäminen koulujen lähiympäristöihin, missä Tiehallinnolla katsottiin olevan paljon parannettavaa.
Hallinnollisista toimenpiteistä erilaisia selvityksiä kuten esimerkiksi liikenneturvallisuussuunnitelmia pidettiin hyvinä. Myös kuljetusreittien kartoittamisen sekä hoitotoimenpiteiden osalta toivottiin Tiehallinnolta aktiivisuutta. Konkreettisista toimenpiteistä toivotuimpia olivat odotetusti kevyen liikenteen väylät, mitkä katsottiin tärkeimmäksi ja keskeisimmäksi asiaksi, millä koulujen lähiympäristöjä voitaisiin kehittää ja parantaa. Muina konkreettisina toimenpiteinä mainittiin esimerkiksi nopeusrajoitusten alentaminen, alikulut, hidasteet sekä erityyppiset suojatiet.
Tutkielman mukaan Tiehallinnon olisi myös hyvä osallistua enemmän liikennekasvatustyöhön yhteistyössä koulujen ja vanhempien kanssa. Esimerkiksi vierailut kouluilla tai vanhempainilloissa liikenneturvallisuuteen liittyen olisivat hyviä ja tehokkaita keinoja vaikuttaa koululaisten turvallisempaan liikkumiseen sekä ennen kaikkea heidän asenteisiinsa.