Arviointi oppimisen lähteenä - Laadullinen evaluaatiotutkimus Lahden ammattikorkeakoulun tekniikan laitoksella toteutettavan ongelmaperustaisen oppimisen arviointikäytännöistä.
KOSKINEN, HELI (2004)
KOSKINEN, HELI
2004
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-01-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12619
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12619
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten pedagogisen prosessin arvioinnin avulla voidaan kehittää oppimista. Tutkimuksessa tarkasteltiin ongelmaperustaisen oppimisen prosessia ja sen arviointia Lahden ammattikorkeakoulun tekniikan laitoksella. Tavoitteena oli selvittää laitoksen arviointikäytäntöjä sekä opiskelijoiden että tutorien näkökulmasta. Selvityksen avulla oli tarkoitus tuottaa kehittämisideoita ongelmaperustaisen oppimisen arviointiin tutkimuskohteessa.
Tutkimus oli laadullinen evaluaatiotutkimus, johon aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin tekniikan laitoksen kuutta tutoria, joista suurin osa oli ollut mukana laitoksen ongelmaperustaisen oppimisen kehittämisessä kolmen vuoden ajan. Lisäksi haastateltiin kuutta opiskelijaa kolmelta eri vuosikurssilta sekä tehtiin kolme ryhmähaastattelua, joissa oli mukana yhteensä kuusitoista opiskelijaa. Haastattelujen analyysissä keskityttiin ensin kuvaamaan arviointitilannetta haastatteluteemojen kautta, jonka jälkeen tuloksia tarkasteltiin kriittisesti ja tehtiin ehdotuksia tilanteen kehittämiseksi.
Sekä tutorien että opiskelijoiden haastatteluista tuli ilmi, että pedagogisen prosessin arviointi ongelmaperustaisessa oppimisessa oli vielä pääosin tuotosarviointia. Prosessiarviointia ei oltu vielä saatu kunnolla toimimaan. Arvioinnissa huomio kiinnittyi suurimmaksi osaksi toiminnallisiin ja kognitiivisiin prosesseihin, mutta sosiaaliset ja reflektiiviset prosessit jäi-vät usein toissijaisiksi. Arviointia oltiin kuitenkin valmiita kehittämään ja etenkin tutorit pitivät arvioinnin kehityssuuntana opiskelijan omaa arviointia korostavaa linjaa. Opiskelijoiden oli hieman vaikeampi ymmärtää perinteisestä arvioinnista luopumisen hyödyllisyyttä oppimisen kannalta. Kuitenkin vasta sitten, kun tietämisen ja oppimisen prosesseja arvioidaan sosiaalisten, reflektiivisten, kognitiivisten ja toiminnallisten prosessien kautta, pystytään arvioinnin avulla ymmärtämään myös yksilöllistä ja jaettua tietoa. Samalla prosessiarviointi kykenee toimimaan itsearvioinnin ja tuotosarvioinnin tukena. Näin arviointi palvelee parhaiten oppimisen lähteenä.
Asiasanat: arviointi, ongelmaperustainen oppiminen, PBL, oppiminen, osaaminen, reflektio
Tutkimus oli laadullinen evaluaatiotutkimus, johon aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin tekniikan laitoksen kuutta tutoria, joista suurin osa oli ollut mukana laitoksen ongelmaperustaisen oppimisen kehittämisessä kolmen vuoden ajan. Lisäksi haastateltiin kuutta opiskelijaa kolmelta eri vuosikurssilta sekä tehtiin kolme ryhmähaastattelua, joissa oli mukana yhteensä kuusitoista opiskelijaa. Haastattelujen analyysissä keskityttiin ensin kuvaamaan arviointitilannetta haastatteluteemojen kautta, jonka jälkeen tuloksia tarkasteltiin kriittisesti ja tehtiin ehdotuksia tilanteen kehittämiseksi.
Sekä tutorien että opiskelijoiden haastatteluista tuli ilmi, että pedagogisen prosessin arviointi ongelmaperustaisessa oppimisessa oli vielä pääosin tuotosarviointia. Prosessiarviointia ei oltu vielä saatu kunnolla toimimaan. Arvioinnissa huomio kiinnittyi suurimmaksi osaksi toiminnallisiin ja kognitiivisiin prosesseihin, mutta sosiaaliset ja reflektiiviset prosessit jäi-vät usein toissijaisiksi. Arviointia oltiin kuitenkin valmiita kehittämään ja etenkin tutorit pitivät arvioinnin kehityssuuntana opiskelijan omaa arviointia korostavaa linjaa. Opiskelijoiden oli hieman vaikeampi ymmärtää perinteisestä arvioinnista luopumisen hyödyllisyyttä oppimisen kannalta. Kuitenkin vasta sitten, kun tietämisen ja oppimisen prosesseja arvioidaan sosiaalisten, reflektiivisten, kognitiivisten ja toiminnallisten prosessien kautta, pystytään arvioinnin avulla ymmärtämään myös yksilöllistä ja jaettua tietoa. Samalla prosessiarviointi kykenee toimimaan itsearvioinnin ja tuotosarvioinnin tukena. Näin arviointi palvelee parhaiten oppimisen lähteenä.
Asiasanat: arviointi, ongelmaperustainen oppiminen, PBL, oppiminen, osaaminen, reflektio