Tiedonhakupeli tietopalveluammattilaisille suunnatussa tiedonhaun täydennyskoulutuksessa: Jyväskylän kaupunginkirjaston henkilökunnan oppimiskokemuksia.
LAAKKONEN, MIKKO (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LAAKKONEN, MIKKO
2003
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2003-12-29Tiivistelmä
Tutkielma arvioi Tampereen yliopiston informaatiotutkimuksen laitoksella kehitettyä tiedonhakupeliä tietopalveluammattilaisten täydennyskoulutuksessa. Tiedonhakupeli on tietokonesovellus, joka on kehitetty tiedonhaun tutkimuksen ja opetuksen apuvälineeksi. Sen avulla voi saada palautetta haun onnistumisesta.
Tutkielman aineiston muodostaa Jyväskylän kaupunginkirjaston tietopalvelun henkilökunnan oppimiskokemukset koulutuksesta, jossa tiedonhakupeliä hyödynnettiin demonstraatio- ja harjoitteluvälineenä. Aineisto kerättiin haastattelemalla henkilökuntaa koulutuksen jälkeen. Haastatteluissa kartoitettiin koulutettujen kokemuksia pelistä välineenä, tiedonhakupeliin liittyviä oppimiskokemuksia, kokemuksia pelin avulla tapahtuneesta koulutuksesta tietopalvelussa tehtävien tiedonhakujen kannalta sekä kokemuksia pelin käytettävyydestä.
Tiedonhakupeli osoittautui motivoivaksi koulutusvälineeksi. Pelin käyttö koulutuksessa oli sujuvaa. Pelin avulla moni koki oppineensa systemaattisen lähestymistavan merkityksen tiedonhaussa. Tiedonhakupelin käytettävyydessä ei esiinnoussut merkittäviä puutteita.
Tutkielman aineiston muodostaa Jyväskylän kaupunginkirjaston tietopalvelun henkilökunnan oppimiskokemukset koulutuksesta, jossa tiedonhakupeliä hyödynnettiin demonstraatio- ja harjoitteluvälineenä. Aineisto kerättiin haastattelemalla henkilökuntaa koulutuksen jälkeen. Haastatteluissa kartoitettiin koulutettujen kokemuksia pelistä välineenä, tiedonhakupeliin liittyviä oppimiskokemuksia, kokemuksia pelin avulla tapahtuneesta koulutuksesta tietopalvelussa tehtävien tiedonhakujen kannalta sekä kokemuksia pelin käytettävyydestä.
Tiedonhakupeli osoittautui motivoivaksi koulutusvälineeksi. Pelin käyttö koulutuksessa oli sujuvaa. Pelin avulla moni koki oppineensa systemaattisen lähestymistavan merkityksen tiedonhaussa. Tiedonhakupelin käytettävyydessä ei esiinnoussut merkittäviä puutteita.