"Lukeminen antaa minulle unelmia ja mielikuvitusta..." : neljän 5.-6.-luokkalaisen paljon ja vähänlukevan lukuharrastus
KARI, TAINA; MYLLYMÄKI, MARI (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KARI, TAINA
MYLLYMÄKI, MARI
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tämä tutkimus kuvaa neljän 5.-6.-luokkalaisen oppilaan lukuharrastusta. Tutkimuskohteiksi valittiin paljonlukeva tyttö ja poika sekä vähänlukeva tyttö ja poika. Lisäksi pyrimme selvittämään neljän 5.-6. luokan yleistä lukuharrastuneisuutta, sen määrää ja laatua.Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää: Millainen on kodin lukuilmapiiri? Millaisia kokemuksia oppilailla on koulun kirjallisuudenopetuksesta? Millaisia mahdollisuuksia oppilailla on kirjaston käyttöön ja millaisena he kokevat sen? Mitä oppilaat harrastavat ja miten he kokevat eri harrastukset? Millaisia harrastuksia kavereilla on ja kuinka merkittävä harrastus lukeminen heille on? Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on selvittää näiden eri tekijöiden yhteyksiä lukuharrastukseen.Tutkimus suoritettiin kahdella lahtelaisella ala-asteella keväällä 1997. Alkukyselyyn vastasi yhteensä 96 oppilasta, joista 22 oli viidesluokkalaisia ja 74 kuudesluokkalaisia. Alkukyselyllä pyrittiin selvittämään näiden luokkien lukuharrastuneisuutta ja löytämään paljon- ja vähänlukevat tyttö ja poika haastatteluja varten. Haastatteluihin valitut pitivät viikon ajan lukemista ja muita harrastuksia koskevaa päiväkirjaa. Tämän jälkeen suoritettiin teemahaastattelut, joiden tarkoituksena oli kerätä tietoa näiden neljän oppilaan lukuharrastuksesta. Aineistoa analysoitiin pääasiassa kvalitatiivisin menetelmin.Haastateltujen lasten lukuharrastus on hyvin erilainen. Jokaisella heistä on hyvin yksilöllisiä motiiveja ja ajatuksia lukemisen harrastamisesta ja harrastamattomuudesta. Kaikkien haastateltujen kotona lukemiseen suhtaudutaan myönteisesti, mutta paljonlukevien kodeissa siihen kannustetaan enemmän ja kirjallisuus kuuluu myös vanhempien harrastuksiin. Haastatellut eivät kokeneet koulun kirjallisuuden opetuksella olevan merkitystä oman lukuharrastuksen kannalta. Tutkimukseen osallistuneissa neljässä luokassa tytöt olivat poikia ahkerampia ja monipuolisempia lukijoita. Varhaisnuorten maku kirjojen suhteen on hyvin yhtenäinen. Kirjoilta odotetaan jännitystä, seikkailua ja samaistumisen kohteita.Asiasanat: lukeminen - harrastukset - lapset