Päiväkodin johtaja lastentarhanopettajana lapsiryhmässä.
RANINEN, SILJA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RANINEN, SILJA
2003
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-12-05Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lapsiryhmässä lastentarhanopettajana toimivan päiväkodin johtajan työtä. Tutkimusongelmana oli, miten johtajat organisoivat johtamistehtävänsä ja lapsiryhmässä tehtävän työn ja miten he kokevat kaksoisroolinsa johtajina ja lastentarhanopettajina. Tarkastelun kohteena oli myös muun henkilökunnan kokemukset johtajan lapsiryhmässä työskentelystä. Toisena tutkimusongelmana oli, millaisia asioita johtajien lapsiryhmien henkilökunta pitää keskeisinä ryhmän toiminnan laadun kannalta ja minkä asioiden he kokevat edistävän tai estävän laadukkaan toiminnan toteutumista omissa ryhmissään.
Tutkimuksen kohdejoukon muodostivat viisi päiväkodin johtajaa sekä yksitoista johtajien lapsiryhmissä työskentelevää henkilöä, joista kuusi oli lastenhoitajia, kolme lastentarhanopettajia ja kaksi avustavia työntekijöitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka pohjautui tutkimushenkilöiden ennalta täyttämiin kyselylomakkeisiin.
Tutkimustulosten perusteella johtamistehtävien ja lastentarhanopettajan tehtävien yhdistäminen on hyvin haastava tehtävä ja se vaatii paljon myös johtajan lapsiryhmässä toimivalta henkilökunnalta. Johtajat toimivat lasten parissa eniten ohjatun toiminnan aikana. Johtamistehtäviä suoritetaan useimmiten lasten ulkoilun tai päiväunten aikaan, jolloin ryhmän muu henkilökunta on lasten kanssa. Vuosien myötä kertyvä kokemus auttaa selviytymään vaativassa tehtävässä yhä paremmin. Pitkän työkokemuksen omaavat johtajat olivat tyytyväisiä kaksoisrooliinsa. Heille oli jo muodostunut omat rutiininsa työssä selviytymiseen. Johtajan työtä aloittelevat lastentarhanopettajat olivat kaksoisroolistaan hyvin stressaantuneita, sillä johtajan tehtäviin paneutuminen vie paljon aikaa. He kokivat työssään paljon ristiriitoja. Ryhmän toiminnan laadun kannalta tärkeimpinä asioina pidettiin lapsiryhmän koostumusta, henkilökunnan koulutusta ja henkilöstön välistä yhteistyötä, vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä, suunnittelua ja arviointia sekä aikuinen lapsi vuorovaikutusta. Lähes kaikkiin näistä tekijöistä johtaja pystyy vaikuttamaan ainakin jollain tavoin.
Avainsanat: johtaminen, päiväkodin johtajuus, päivähoidon laatu
Tutkimuksen kohdejoukon muodostivat viisi päiväkodin johtajaa sekä yksitoista johtajien lapsiryhmissä työskentelevää henkilöä, joista kuusi oli lastenhoitajia, kolme lastentarhanopettajia ja kaksi avustavia työntekijöitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka pohjautui tutkimushenkilöiden ennalta täyttämiin kyselylomakkeisiin.
Tutkimustulosten perusteella johtamistehtävien ja lastentarhanopettajan tehtävien yhdistäminen on hyvin haastava tehtävä ja se vaatii paljon myös johtajan lapsiryhmässä toimivalta henkilökunnalta. Johtajat toimivat lasten parissa eniten ohjatun toiminnan aikana. Johtamistehtäviä suoritetaan useimmiten lasten ulkoilun tai päiväunten aikaan, jolloin ryhmän muu henkilökunta on lasten kanssa. Vuosien myötä kertyvä kokemus auttaa selviytymään vaativassa tehtävässä yhä paremmin. Pitkän työkokemuksen omaavat johtajat olivat tyytyväisiä kaksoisrooliinsa. Heille oli jo muodostunut omat rutiininsa työssä selviytymiseen. Johtajan työtä aloittelevat lastentarhanopettajat olivat kaksoisroolistaan hyvin stressaantuneita, sillä johtajan tehtäviin paneutuminen vie paljon aikaa. He kokivat työssään paljon ristiriitoja. Ryhmän toiminnan laadun kannalta tärkeimpinä asioina pidettiin lapsiryhmän koostumusta, henkilökunnan koulutusta ja henkilöstön välistä yhteistyötä, vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä, suunnittelua ja arviointia sekä aikuinen lapsi vuorovaikutusta. Lähes kaikkiin näistä tekijöistä johtaja pystyy vaikuttamaan ainakin jollain tavoin.
Avainsanat: johtaminen, päiväkodin johtajuus, päivähoidon laatu