Metsän koulu : kokemuksellinen oppiminen ja siihen liittyviä tekijöitä nuorten opettajien ympäristö- ja luonnontiedon metsäopetuksessa
KARI, SANNA; KUUSJÄRVI, MIIA (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KARI, SANNA
KUUSJÄRVI, MIIA
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata nuorten opettajien ympäristö- ja luonnontiedon opetusta sekä siihen liittyen opettajien luontoasenteita ja opetusmotivaatiota metsäopetuksen näkökulmasta. Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktivistinen oppimis- ja tiedonkäsitys ja tutkimuksen perustan muodostaa Kolbin kokemuksellisen oppimisen teorian pohjalta muodostettu ympäristö- ja luonnontiedon kokemuksellisen oppimisen malli. Tutkimuksen pääongelmat ovat seuraavat:1. Mitä nuorten opettajien mielestä ala-asteen metsäopetuksen tulisi sisältää?2. Millaista on nuorten opettajien ympäristö- ja luonnontiedon opetus?3. Millainen on nuorten opettajien motivaatio opettaa ympäristö- ja luonnontietoa?4. Millaisia ovat nuorten opettajien luontoasenteet?5. Onko nuorten opettajien metsäopetuksen sisältöjen, ympäristö- ja luonnontiedon työtapojen, opetusmotivaation ja luontoasenteiden välillä yhteyttä?Tutkimusaineisto on kerätty alle 30-vuotiailta eri puolilla Suomea toimivilta ja eri opettajankoulutuslaitoksista valmistuneilta luokanopettajilta, ja tutkimuksessa on mukana kaikkiaan 318 opettajaa. Tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen, ja aineisto on hankittu strukturoidun kyselylomakkeen avulla.Tutkimustulostemme mukaan uuden oppimiskäsityksen mukainen opetus on tullut osaksi koulun arkipäivää. Opettajat ovat sisäistäneet kokemuksellisen ja toiminnallisen oppimisen merkityksen. Ympäristö- ja luonnontiedon opetuksessa konstruktivistinen oppimis- ja tiedonkäsitys näkyy mm. tutkimiseen, havainnointiin ja kokemusten hankkimiseen perustuvien tiedonhankintatapojen monipuolisena käyttönä sekä kokemusten ja havaintojen tietoisena ja perusteellisena prosessointina ja käsitteellistämisenä. Opettajan kiinnostunut ja innostunut asennoituminen luontoa kohtaan on yhteydessä korkeaan motivaatioon toteuttaa kokemuksellisen oppimisprosessin mukaista ympäristö- ja luonnontiedon opetusta.Asiasanat: ympäristökasvatus, metsät - opetus, luonnontieteet - opetus, luonto - asenteet - opettajat