Pistoksissa - tutkimus musiikkioppilaitoksen opettajien esiintymisjännitykseen liittyvistä kokemuksista ja käsityksistä.
JUSSILA, KAISA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JUSSILA, KAISA
2003
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-12-19Tiivistelmä
Musiikkiesityksiin liittyvä jännittäminen on hyvin yleistä. Esiintyminen kuuluu musiikin harrastamiseen ja musiikkioppilaitoksen opettajat ovat avainasemassa, kun halutaan ratkaista musiikinharrastajien esiintymisiin liittyviä pelkoja ja jännityksen tunteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten musiikkioppilaitoksen opettajat kohtaavat oppilaiden esiintymisjännityksen. Tutkimus pyrkii selvittämään, minkälaisia kokemuksia opettajilla on esiintymisestä, miten he valmistautuvat oppilaiden kanssa esiintymisiin ja miten opettajat ymmärtävät esiintymisjännityksen käsitteen.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin viittä musiikkioppilaitoksissa opettavaa opettajaa. Haastattelujen lisäksi tiedonhankintamenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Havainnoimalla koottu aineisto kerättiin Päivi Arjaksen esiintymisjännitystä käsittelevällä luennolla Hämeenlinnan musiikkiopistossa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että musiikkioppilaitoksen opettajilla on hyvin erilaisia kokemuksia esiintymisistä. Erilaisista kokemuksistaan huolimatta opettajat pitävät esiintymisjännitystä positiivisena voimavarana, joka kuuluu musiikkiin ja sen esittämiseen. Opettajat ovat hyvin kiinnostuneita esiintymisjännityksen luonteesta ja sen ratkaisumahdollisuuksista. Heillä on paljon erilaisia tapoja helpottaa esiintymisiin liittyvää jännittämistä, mutta he kokevat omat keinonsa ja tietonsa riittämättömiksi. Koska musiikkioppilaitoksissa opettavat opettajat eivät ole saaneet koulutuksessaan minkäänlaista esiintymisvalmennusta, opettajat joutuvat kohtaamaan oppilaan esiintymisjännityksen vuosien varrella kertyneen kokemuksen turvin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että musiikkioppilaitoksen opettajat tarvitsevat lisää tietoa ja keskustelua esiintymisjännityksen kohtaamisesta ja käsittelemisestä.
Avainsanat: esiintymisjännitys, musiikkiharrastus, musiikkioppilaitos, opettaja
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin viittä musiikkioppilaitoksissa opettavaa opettajaa. Haastattelujen lisäksi tiedonhankintamenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Havainnoimalla koottu aineisto kerättiin Päivi Arjaksen esiintymisjännitystä käsittelevällä luennolla Hämeenlinnan musiikkiopistossa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että musiikkioppilaitoksen opettajilla on hyvin erilaisia kokemuksia esiintymisistä. Erilaisista kokemuksistaan huolimatta opettajat pitävät esiintymisjännitystä positiivisena voimavarana, joka kuuluu musiikkiin ja sen esittämiseen. Opettajat ovat hyvin kiinnostuneita esiintymisjännityksen luonteesta ja sen ratkaisumahdollisuuksista. Heillä on paljon erilaisia tapoja helpottaa esiintymisiin liittyvää jännittämistä, mutta he kokevat omat keinonsa ja tietonsa riittämättömiksi. Koska musiikkioppilaitoksissa opettavat opettajat eivät ole saaneet koulutuksessaan minkäänlaista esiintymisvalmennusta, opettajat joutuvat kohtaamaan oppilaan esiintymisjännityksen vuosien varrella kertyneen kokemuksen turvin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että musiikkioppilaitoksen opettajat tarvitsevat lisää tietoa ja keskustelua esiintymisjännityksen kohtaamisesta ja käsittelemisestä.
Avainsanat: esiintymisjännitys, musiikkiharrastus, musiikkioppilaitos, opettaja