ONGELMAPERUSTAISELLA OPPIMISELLA AMMATTITAITOON? Fenomenologinen tutkimus Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen opetussuunnitelmauudistuksesta
HANNUNIEMI, SANNA; ALA-ILKKA, MARIA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HANNUNIEMI, SANNA
ALA-ILKKA, MARIA
2003
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-12-11Tiivistelmä
Fenomenologisen tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää, mitä syitä Hämeenlinnan opettajankoulutuksen opetussuunnitelmauudistukselle oli, ja onko ongelmaperustaisessa oppimisessa jotain sellaista, mikä kehittää opettajan ammattitaitoa. Tutkimuksemme aineiston keräsimme haastattelemalla Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen tutoreita ja teettämällä kyselyn Hämeenlinnasta valmistuneilla luokanopettajilla. Aineiston analyysissa käytimme Giorgin fenomenologisen psykologian menetelmää.
Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme erityisesti ongelmaperustaista oppimista, opettajankoulutusta ja opettajan ammattitaitoa, ja näiden käsitteiden välisiä yhteyksiä pyrimme analyysissa tarkastelemaan.
Ongelmaperustainen oppiminen on pystynyt vahvistamaan kasvatustieteen asemaa opettajankoulutuksen pääaineena ja tuomaan opetussuunnitelmaan punaisen langan kahden ensimmäisen opiskeluvuoden ajaksi. Opiskelijalähtöisenä oppimisympäristönä ongelmaperustainen oppiminen vastaa nykykäsitystä hyvästä oppimisesta ja mahdollistaa luokanopettajalle tärkeiden avainkvalifikaatioiden ja -kompetenssien kehittymisen. Nämä muuttuvassa yhteiskunnassa tarvittavat tiedot, taidot ja ominaisuudet liittyvät opettajalla tutkivaan ja elinikäiseen oppimiseen, ongelmanratkaisuun, kollaboraatioon, epävarmuuden sietoon, avoimessa oppimisympäristössä toimimiseen ja eettisyyteen.
Asiasanat: ongelmaperustainen oppiminen, opettajankoulutus, ammattitaito, avainkvalifikaatio, avainkompetenssi, opiskelijalähtöinen oppimisympäristö, opetussuunnitelma.
Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme erityisesti ongelmaperustaista oppimista, opettajankoulutusta ja opettajan ammattitaitoa, ja näiden käsitteiden välisiä yhteyksiä pyrimme analyysissa tarkastelemaan.
Ongelmaperustainen oppiminen on pystynyt vahvistamaan kasvatustieteen asemaa opettajankoulutuksen pääaineena ja tuomaan opetussuunnitelmaan punaisen langan kahden ensimmäisen opiskeluvuoden ajaksi. Opiskelijalähtöisenä oppimisympäristönä ongelmaperustainen oppiminen vastaa nykykäsitystä hyvästä oppimisesta ja mahdollistaa luokanopettajalle tärkeiden avainkvalifikaatioiden ja -kompetenssien kehittymisen. Nämä muuttuvassa yhteiskunnassa tarvittavat tiedot, taidot ja ominaisuudet liittyvät opettajalla tutkivaan ja elinikäiseen oppimiseen, ongelmanratkaisuun, kollaboraatioon, epävarmuuden sietoon, avoimessa oppimisympäristössä toimimiseen ja eettisyyteen.
Asiasanat: ongelmaperustainen oppiminen, opettajankoulutus, ammattitaito, avainkvalifikaatio, avainkompetenssi, opiskelijalähtöinen oppimisympäristö, opetussuunnitelma.