Osallistu ja vaikuta. Nuorten kokemuksia osallistumisesta ja vaikuttamisesta Hämeenlinnassa.
LAIHO, KIMMO (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LAIHO, KIMMO
2003
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003Tiivistelmä
Työssä tutkittiin hämeenlinnalaisten nuorten kokemuksia osallistumisesta ja vaikuttamisesta. Tutkimuksessani halusin selvittää miten nuoret kokevat osallisuuden omassa elämässään sekä kiinnostaako vaikuttaminen nuoria? Tutkimuksen laadullinen tutkimusote pohjautui fenomenologiseen tutkimusmetodiin, jonka taustalla vaikutti holistinen eli kokonaisvaltainen ihmiskäsitys. Aineiston hankinnassa käytettiin haastattelua, observointia ja kirjallisia lähteitä. Tutkimukseen osallistui yhdeksän hämeenlinnalaista nuorta, jotka valittiin tutkimukseen satunnaisesti. Tutkimuspaikkana toimivat Hämeenlinnan kaupungin nuorisotilat.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuoret ovat kiinnostuneita osallistumaan ja vaikuttamaan kukin omalla tavallaan. Osallistuminen ja vaikuttaminen lähtee nuoren omista tarpeista. Osallisuuden ja vaikuttamisen merkitys nuorten sosialisaatioprosessissa ilmenee tässä tutkimuksessa kolmena sisältöalueena, jotka muodostuivat seuraaviksi:
1. yhteisöllisyyden merkitys
2. oppimisen ja oivaltamisen merkitys
3. vapaa-ajan merkitys
Osallistumista ohjaa halu parantaa nuorten elinoloja. Nuorten mielestä parhaat osallisuuteen liittyvät saavutukset ovat konkreettisia tapahtumia. Erilaisten tapahtumien järjestäminen koetaan hyväksi osallisuuden keinoksi. Perinteinen poliittisten puolueiden kautta vaikuttaminen ei nuoria pääsääntöisesti kiinnosta. Osallisuus antaa nuorille keinon kehittyä kansalaisoppimisen kautta. Innostavat ja nuorille itselleen mielekkäät osallisuuden muodot takaavat sen, että kaupunki saa nuorista tulevaisuudessa aktiivisempia osaajia ja päättäjiä.
Avainsanat: fenomenologia, kokemus, merkitys, nuoret, osallistuminen, osallisuus, vaikuttaminen
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuoret ovat kiinnostuneita osallistumaan ja vaikuttamaan kukin omalla tavallaan. Osallistuminen ja vaikuttaminen lähtee nuoren omista tarpeista. Osallisuuden ja vaikuttamisen merkitys nuorten sosialisaatioprosessissa ilmenee tässä tutkimuksessa kolmena sisältöalueena, jotka muodostuivat seuraaviksi:
1. yhteisöllisyyden merkitys
2. oppimisen ja oivaltamisen merkitys
3. vapaa-ajan merkitys
Osallistumista ohjaa halu parantaa nuorten elinoloja. Nuorten mielestä parhaat osallisuuteen liittyvät saavutukset ovat konkreettisia tapahtumia. Erilaisten tapahtumien järjestäminen koetaan hyväksi osallisuuden keinoksi. Perinteinen poliittisten puolueiden kautta vaikuttaminen ei nuoria pääsääntöisesti kiinnosta. Osallisuus antaa nuorille keinon kehittyä kansalaisoppimisen kautta. Innostavat ja nuorille itselleen mielekkäät osallisuuden muodot takaavat sen, että kaupunki saa nuorista tulevaisuudessa aktiivisempia osaajia ja päättäjiä.
Avainsanat: fenomenologia, kokemus, merkitys, nuoret, osallistuminen, osallisuus, vaikuttaminen