Oppiminen turvallisuustekniikan verkkokurssilla
RAUTANEN, HANNA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RAUTANEN, HANNA
2003
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-11-10Sisällysluettelo
TIIVISTELMÄ 2 SISÄLTÖ 3 1 JOHDANTO 4 2 TUTKIMUKSEN TEOREETTISET LÄHTÖKOHDAT 5 2.1 Oppimisympäristönä verkko 6 2.1.1 Oppimisympäristön käsite 6 2.1.2 Verkko-oppiminen 7 2.1.3 Vuorovaikutus verkossa 11 2.2 Taustalla konstruktivistinen oppimiskäsitys 13 2.2.1 Konstruktivismin historia ja lajit 13 2.2.2 Konstruktivismin perusajatus 14 2.2.3 Reflektio 18 2.2.4 Konstruktivismin merkitys arvioinnille 19 2.2.5 Konstruktivismin kritiikkiä 21 2.3 Itseohjautuvuus ja itsearviointi 22 2.3.1 Itseohjautuvuus 23 2.3.2 Itsearviointi 26 3 TUTKIMUKSEN TARKOITUS JA TUTKIMUSONGELMAT 27 4 TUTKIMUKSEN KULKU 28 4.1 Tutkimusmenetelmät ja aineiston hankinta 29 4.2 Turvallisuustekniikan perusteet -verkkokurssi 30 4.3 Luentopäiväkirja 32 5 TULOKSET 33 5.1 Mitä turvallisuustekniikan verkkokurssilaiset odottivat kurssilta ja toteutuivatko odotukset? 34 5.1.1 Kurssiin liittyvät odotukset 34 5.1.2 Odotusten toteutuminen 36 5.2 Mitä kurssilaiset mielestään kurssilla oppivat ja kuinka hyvin he mielestään opiskelivat? 38 5.2.1 Mitä kurssilla opittiin? 38 5.2.2 Kuinka hyvin kurssilaiset mielestään opiskelivat? 39 5.3 Mikä kurssilaisten mielestä edisti tai esti oppimista verkkokurssilla? 41 5.3.1 Verkko-oppimisen edistäjät 41 5.3.2 Verkko-oppimisen esteet 42 5.4 Kokevatko opiskelijat itseohjautuvasti innostuvansa opiskelusta ja suunnittelevansa opiskeluaan? 43 5.5 Salliiko kurssi konstruktivististen ymmärtämisen ja vuorovaikutuksen periaatteiden toteutumisen? 44 5.5.1 Opiskeltavan asian ymmärtäminen ulkoa opettelun sijaan 44 5.5.2 Vuorovaikutus 46 6 JOHTOPÄÄTÖKSET JA POHDINTA 47 7 LÄHTEET 51 Liite 1: Teemahaastattelujen runko 56 Liite 2: Luentopäiväkirjan teko-ohje 58
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli oppiminen Turvallisuustekniikan perusteet -verkkokurssilla Tampereen teknillisellä yliopistolla keväällä 2003. Tutkimusaiheina olivat opiskelijoiden odotukset kurssilta sekä niiden toteutuminen, mitä ja miten kurssilaiset oppivat, verkko-oppimisen edistäjät ja esteet, opiskelijoiden itseohjautuvuus sekä konstruktivistisen oppimisnäkemyksen suhde kurssiin. Teoreettisena lähtökohtana esitellään verkko oppimisympäristönä, konstruktivistinen oppimiskäsitys sekä itseohjautuvuuden ja itsearvioinnin käsitteet. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, ja sen tarkoituksena oli ymmärtää turvallisuustekniikan verkkokurssilaisten odotuksia ja oppimisen tapoja. Tutkimusaineistona oli 17 kurssilaisen luentopäiväkirjat sekä viiden kurssilaisen haastattelut, jotka analysoitiin teemoittelua apuna käyttäen.
Tutkimuksen tulokset todettiin tutkimuskysymyksittäin. Kurssiin liittyvissä odotuksissa voimakkaimmin esille tuli työelämään liittyvät tarpeet sekä perustietojen saaminen turvallisuustekniikan alalta. Odotukset olivat toteutuneet pääosin hyvin tai melko hyvin. Päiväkirjojen ja haastattelujen mukaan kurssilla opittiin keskeisiä asioita turvallisuustekniikasta, ja opiskelijat kuvasivat opiskelunsa laatua suurimmaksi osaksi positiivissävytteisin termein. Oppimista eniten edistäviksi tekijöiksi kurssilla nousi verkko-opiskelun mahdollistamat vapaat aikataulut sekä materiaalin hyvä saatavuus. Estävinä tekijöinä mainittiin lähinnä verkkomateriaaliin kuuluvien linkkien suuri määrä. Haastattelujen perusteella opiskelijat ovat melko itseohjautuvia yleensä opiskelussaan, mutta tutkimuksen kohteena olleella peruskurssilla eivät niinkään. Konstruktivistiseen oppimisnäkemykseen olennaisesti liittyvästä ymmärtämisestä haastatellut opiskelijat olivat erimielisiä. Toisten mielestä kurssi vaati ymmärtävää opiskelua ja toisten mielestä ei. Vuorovaikutusta, joka on myös tärkeä käsite konstruktivismissa, ei kurssilla opiskelijoiden mukaan kovinkaan paljoa ollut, eivätkä he enempää olisi kaivanneetkaan.
Keskeisenä johtopäätöksenä tutkimuksessa oli se, että verkkokurssin materiaalin ja tehtävien tulisi tukea opiskeltavien asioiden kokonaisvaltaista oppimista ja ymmärtämistä. Lisäksi materiaalin pitäisi olla mahdollisimman selkeästi esitetty, ja tehtävien tulisi tukea yksilöllisesti opiskelijoiden tarpeita.
Asiasanat: verkko-oppiminen, oppimisympäristö, konstruktivistinen oppimiskäsitys, itseohjautuvuus
Tutkimuksen tulokset todettiin tutkimuskysymyksittäin. Kurssiin liittyvissä odotuksissa voimakkaimmin esille tuli työelämään liittyvät tarpeet sekä perustietojen saaminen turvallisuustekniikan alalta. Odotukset olivat toteutuneet pääosin hyvin tai melko hyvin. Päiväkirjojen ja haastattelujen mukaan kurssilla opittiin keskeisiä asioita turvallisuustekniikasta, ja opiskelijat kuvasivat opiskelunsa laatua suurimmaksi osaksi positiivissävytteisin termein. Oppimista eniten edistäviksi tekijöiksi kurssilla nousi verkko-opiskelun mahdollistamat vapaat aikataulut sekä materiaalin hyvä saatavuus. Estävinä tekijöinä mainittiin lähinnä verkkomateriaaliin kuuluvien linkkien suuri määrä. Haastattelujen perusteella opiskelijat ovat melko itseohjautuvia yleensä opiskelussaan, mutta tutkimuksen kohteena olleella peruskurssilla eivät niinkään. Konstruktivistiseen oppimisnäkemykseen olennaisesti liittyvästä ymmärtämisestä haastatellut opiskelijat olivat erimielisiä. Toisten mielestä kurssi vaati ymmärtävää opiskelua ja toisten mielestä ei. Vuorovaikutusta, joka on myös tärkeä käsite konstruktivismissa, ei kurssilla opiskelijoiden mukaan kovinkaan paljoa ollut, eivätkä he enempää olisi kaivanneetkaan.
Keskeisenä johtopäätöksenä tutkimuksessa oli se, että verkkokurssin materiaalin ja tehtävien tulisi tukea opiskeltavien asioiden kokonaisvaltaista oppimista ja ymmärtämistä. Lisäksi materiaalin pitäisi olla mahdollisimman selkeästi esitetty, ja tehtävien tulisi tukea yksilöllisesti opiskelijoiden tarpeita.
Asiasanat: verkko-oppiminen, oppimisympäristö, konstruktivistinen oppimiskäsitys, itseohjautuvuus