Laitoshuoltajaopiskelijoiden käsityksiä ammattitaitoisuudestaan.
POUTIAINEN, ULLA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
POUTIAINEN, ULLA
2003
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää työvoimakoulutuksen vaikuttavuutta ja siihen kohdistuneen kritiikin aiheellisuutta. Tutkimuksen tavoitteena on hahmottaa laitoshuoltajaryhmän opiskelijoiden käsityksiä ammatillisista valmiuksistaan. Tutkimus kuvaa heidän näkemyksiään siitä, mitkä ovat heidän ammatilliset valmiutensa kohdata siivousalalla työelämän haasteet. Tutkimuksen kohderyhmänä on yksi työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa opiskeleva ryhmä. Heidän tavoitteenaan on suorittaa laitoshuoltajan ammattitutkinto näyttötutkintona. Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkastellaan ammatillisiin valmiuksiin läheisesti kytkeytyviä käsitteitä, kuten ammattitaito, kompetenssi ja kvalifikaatiot.Tutkimuksen viitekehyksenä käytetään Evers, Rush & Berdrow (1998) tutkijaryhmän luomaa mallia yleisistä työelämävalmiuksista. Yleiset työelämävalmiudet ryhmitellään neljään pääryhmään: elämänhallinta, kommunikointitaito, ihmisten ja tehtävien johtamien sekä innovaatioiden ja muutosten vauhdittaminen. Tutkimus rakentuu esitetyn ryhmittelyn perusteella tehtyihin erilaisiin kyselyihin ja niistä muodostuviin aineistoihin. Tutkimusmenetelminä käytetään kyselyjen ohella teemahaastattelua, havainnointia, virallisia arviointidokumentteja ja työhallinnon Opal -palautetta.Tutkimusote on kvalitatiivinen. Tutkimuksen lähtökohtana on kuvata opiskelijoiden käsityksiä siinä kokemus- ja elämismaailmassa, missä he ovat. Etnografisessa tutkimuksessa mahdollistuu sosiaalisen todellisuuden kuvaaminen ja tutkittavien äänen esille tuominen.Tutkimuksen keskeinen tulos on se, että teoreettiset mallit käsitteistä kvalifikaatio ja kompetenssi ovat vaikeasti hahmottuvia. Käsitteiden yksiselitteinen määrittely on vaikeaa, jopa mahdotonta, koska tulkinnat vaihtelevat mm. ihmiskäsityksen mukaan. Yleisiksi työelämävalmiuksiksi muotoutui ryhmittely: koulutuksen tuottamat valmiudet, yksilön omat valmiudet, sosiaalisen kontekstin tuottamat valmiudet ja muutoksen tuottamat valmiudet.
Avainsanat
ammatillinen valmius, laitoshuoltajan työvoimakoulutus, kompetenssi, kvalifikaatio, yleiset työelämävalmiudet
Avainsanat
ammatillinen valmius, laitoshuoltajan työvoimakoulutus, kompetenssi, kvalifikaatio, yleiset työelämävalmiudet