Strategiakarttaan pohjautuvan johtamisjärjestelmän kehittäminen globaalissa yrityksessä: Case GS-Hydro Group.
KELA, JARKKO (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KELA, JARKKO
2003
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2003-10-07Tiivistelmä
Tutkielman päätavoitteena on rakentaa GS-Hydro Groupin konsernijohdolle liiketoiminnan johtamisjärjestelmä (management control system), joka tuottaa konsernin ydinliiketoiminnan kehittymisestä oikea-aikaista informaatiota ja joka lisäksi mahdollistaa yksityiskohtaisten analyysien tekemisen. Tutkielma toteutetaan konstruktiivisena tutkimuksena.
Liiketoiminnan johtamisjärjestelmän on Anthonyn (1970, 1988) mukaan huomioitava sekä suunnittelu- että kontrollointitarpeiden olemassaolo. Suunnitteluprosessien avulla ohjataan yrityksen ydinliiketoiminnan kehitystä, kun taas kontrollointiprosessien avulla varmistetaan, että yrityksessä toteutetaan suunnitelmien mukaisia toimintoja. Suunnitteluprosessi alkaa yrityksen strategian analysoinnilla; liiketoiminnan kriittisten menestystekijöiden väliset intuitiiviset syy-seurausyhteydet mallinnetaan yrityksen strategiaa konkretisoivassa strategiakartassa. Strategiakarttaa hyödynnetään yrityksen strategisessa johtamisessa, mutta se kuvaa myös niitä asioita, joiden kontrollointiin yrityksessä tulisi erityisesti panostaa. Strategiakartan pohjalta yrityksessä mallinnetaan pitkän tähtäimen toimintasuunnitelmat, jotka jalkautetaan organisaatioon budjetoinnin keinoin. Tässä kohtaa siirrytään suunnitteluprosessien puolelta kontrollointiprosessien puolelle. Kontrollointiprosessi tarkoittaa!
lähinnä operatiivisen johtamisen toimenpiteitä. Kontrollointi käsittää työntekijöiden motivoimisen, toimintatapojen kommunikoimisen sekä suorituskyvyn arvioimisen.
Tutkielman empiirisessä osuudessa mallinnetaan GS-Hydro Groupiin soveltuva Key Metrics suorituskykymittaristo, jonka ensisijainen tehtävä on tuottaa informaatiota liiketoiminnan kehitystrendeistä. Key Metrics koostuu mittari- ja grafiikkaosuuksista. Toiseksi tutkielman empiirisessä osuudessa kehitetään GS-Hydro Groupin olemassa olevaa kontrollointijärjestelmää tukemaan mahdollisimman hyvin yrityksen kilpailustrategiaa. Kontrollointijärjestelmän kehittämistyön tuloksena uusi johtamisjärjestelmä mahdollistaa sekä tuoteryhmäkohtaisen, markkinasegmenttikohtaisen että tytäryhtiökohtaisen analysoinnin ja toimintojen koordinoinnin.
Tutkielman tieteellinen kontribuutio on case -yritykselle rakennettu konstruktio. Lisäksi voidaan todeta, että globaalissa liiketoimintaympäristössä toimivan yrityksen johtamisjärjestelmän kehittäminen vaatii ensinnäkin vahvaa yrityksen ylimmän johdon tukea. Edelleen, kehittämistyössä kannattaa käyttää hyväksi strategiakarttaa. Se toimii sekä oppimisen välineenä että myös kriittisen strategiakeskustelun herättäjänä.
Liiketoiminnan johtamisjärjestelmän on Anthonyn (1970, 1988) mukaan huomioitava sekä suunnittelu- että kontrollointitarpeiden olemassaolo. Suunnitteluprosessien avulla ohjataan yrityksen ydinliiketoiminnan kehitystä, kun taas kontrollointiprosessien avulla varmistetaan, että yrityksessä toteutetaan suunnitelmien mukaisia toimintoja. Suunnitteluprosessi alkaa yrityksen strategian analysoinnilla; liiketoiminnan kriittisten menestystekijöiden väliset intuitiiviset syy-seurausyhteydet mallinnetaan yrityksen strategiaa konkretisoivassa strategiakartassa. Strategiakarttaa hyödynnetään yrityksen strategisessa johtamisessa, mutta se kuvaa myös niitä asioita, joiden kontrollointiin yrityksessä tulisi erityisesti panostaa. Strategiakartan pohjalta yrityksessä mallinnetaan pitkän tähtäimen toimintasuunnitelmat, jotka jalkautetaan organisaatioon budjetoinnin keinoin. Tässä kohtaa siirrytään suunnitteluprosessien puolelta kontrollointiprosessien puolelle. Kontrollointiprosessi tarkoittaa!
lähinnä operatiivisen johtamisen toimenpiteitä. Kontrollointi käsittää työntekijöiden motivoimisen, toimintatapojen kommunikoimisen sekä suorituskyvyn arvioimisen.
Tutkielman empiirisessä osuudessa mallinnetaan GS-Hydro Groupiin soveltuva Key Metrics suorituskykymittaristo, jonka ensisijainen tehtävä on tuottaa informaatiota liiketoiminnan kehitystrendeistä. Key Metrics koostuu mittari- ja grafiikkaosuuksista. Toiseksi tutkielman empiirisessä osuudessa kehitetään GS-Hydro Groupin olemassa olevaa kontrollointijärjestelmää tukemaan mahdollisimman hyvin yrityksen kilpailustrategiaa. Kontrollointijärjestelmän kehittämistyön tuloksena uusi johtamisjärjestelmä mahdollistaa sekä tuoteryhmäkohtaisen, markkinasegmenttikohtaisen että tytäryhtiökohtaisen analysoinnin ja toimintojen koordinoinnin.
Tutkielman tieteellinen kontribuutio on case -yritykselle rakennettu konstruktio. Lisäksi voidaan todeta, että globaalissa liiketoimintaympäristössä toimivan yrityksen johtamisjärjestelmän kehittäminen vaatii ensinnäkin vahvaa yrityksen ylimmän johdon tukea. Edelleen, kehittämistyössä kannattaa käyttää hyväksi strategiakarttaa. Se toimii sekä oppimisen välineenä että myös kriittisen strategiakeskustelun herättäjänä.