Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Laadunhallinta informaatio-ohjauksen välineenä päivähoidossa. Kunnallisoikeudellinen tutkimus muuttuneen ohjauksen kyvystä ja riittävyydestä toteuttaa asiakkaan oikeuksia kunnallisessa päivähoidossa.

JUUSELA-TUHOLA, ELINA (2003)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



JUUSELA-TUHOLA, ELINA
2003

Kunnallisoikeus - Local Public Law
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2003-10-15
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus oli selvittää päivähoidon asiakkaan - perheiden ja lasten -oikeuksien toteutumista, kun oikeudellinen ohjaus on muuttunut puiteluonteisuuden lisäksi painottamaan informaatio-ohjausta. Päivähoito nähtiin laaja-alaisesti kunnan tuottamana julkisena sosiaalipalveluna, johon vaikuttivat niin henkilökunta, perheet, paikallinen poliittiinen taho kuin koko yhteiskunnan demokraattisesti toteutetut sosiaalipolittiset valinnat. Laadunhallinta nähtiin osana informaatio-ohjausta, joka on tärkeä osa nykyaikaista oikeudellista ohjausta normi- ja resurssiohjauksen rinnalla. Tutkimustehtävä liittyi myös kunnan kykyyn organisaationa toteuttaa laadunhallinnan mallin mukaista, asiakaslähtöisempää ja kuntalaisen ääntä kuulevaa toimintamallia. Myös kunnallisen itsehallinnon näkökulma suhteessa valtioon tuli esiin, kun julkisen vallan vastuuta käsiteltiin subjektiivisen päivähoito-oikeuden toteuttamisessa. Tutkimus koski kunnallisesti tuotettua palvelua päiväkodissa. Ohjausjärjestelmän kokonaisuus kartoitettiin tutkimusongelmaan liittyvin osin sekä informaatio-, normi- että resurssiohjauksen osalta käymällä läpi lainsäädäntö, oikeuskäytäntö ja eduskunnan oikeusasiamiehen lausunnot, valtakunnalliset toimintaohjeet ja aiheeseen liittyvä tutkimustieto. Tutkimustiedon osalta keskitytiin kunnallisessa päiväkodissa päivähoidon laadunhallinnan sisältöön ja merkitykseen ja sen soveltamiseen paikallisella tasolla tähän tutkimukseen liittyvin osin. Tutkimuksessa on oikeusdogmaattinen lähestymistapa siltä osin kun selvitetään voimassa olevien normien ja laadunhallinnan sisältöä lapsen ja vanhempien asemasta päivähoidon asiakkaana. Normien ja laadunhallinnan sisältä ja merkitystä verrattiin oikeusasiamiehen lausuntojen, oikeuskäytännön, tehtyjen tutkimusten ja selvitysten avulla todellisuuteen. Oikeusturvan merkitys korostui. Laadunhallinta päivähoidossa merkitsee käytännössä julkisen vallan huolehtimisvastuuta siitä, että päivähoidon asiakkaan lain asettamat minimivaatimukset toteutuvat yhdenvertaisella tavalla maan eri osissa. Tällä hetkellä jopa minimivaatimukset ovat joillekin kunnille vaikeita täyttää eivätkä valtakunnalliset laatusuositukset ainakaan toistaiseksi sido kuntia toteuttamaan laadunahllintaa tehokkaalla tavalla. Toteutuessaan laadunhallinnan toiminnan muotona voidaan tässä kontekstissa katsoa edistävän kuntalain mukaisesti toiminnan tulosta eli päivähoidon vaikuttavuutta, mikä edistää myös kunnallisen itsehallinnon eli kuntalaisen hyvän toteutumista.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste