Se meni ihan silleen, että joku kysy Tutkimus Anna Haarasen urasta ja opettajuudesta.
VOLDI, ESSI (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VOLDI, ESSI
2003
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-10-09Tiivistelmä
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, kasvatustieteellinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa pyritään lähestymään näyttelijä-tanssinopettaja Anna Haarasen uraa ja opettajuutta elämäkerrallisen lähestymistavan avulla.
Tutkimuksessa tarkastellaan Anna Haarasen uravaiheita lähinnä opettajuuden näkökulmasta sekä pohditaan tämän nojalla hänen kehittymistään ja kasvua opettajana mm. uralla tapahtuneiden murrosvaiheiden kautta. Tutkimus kohdentuu tarkastelemaan Anna Haarasen opettajuutta ns. taiteellisena kutsumusopettajuutena sekä luomaan katsauksen hänen pedagogiseen ajatteluunsa ja hänen opetuksensa taustalla oleviin taustateoreettisiin näkemyksiin.
Pääasiallinen tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla Anna Haarasta keväällä 2002. Tutkimusaineiston analysointi on tehty aineistolähtöisesti, joten tutkimusta ei ole etukäteen sidottu mihinkään tarkkarajaiseen teoreettiseen viitekehykseen. Tutkimuksessa tutkimustulokset kulkevat yhdessä teorianmuodostuksen kanssa lähtien liikkeelle Anna Haarasen uravaiheiden tarkastelusta, syventyen näkökulmiin hänen opettajuudestaan ja päätyen tarkastelemaan hänen pedagogisia näkemyksiään.
Tutkimus osoitti ettei Anna Haarasella ole opettamiseen minkäänlaista teoreettispedagogista koulutusta. Hän on ammatiltaan näyttelijä. Opettamiseen Anna Haaranen on lähinnä ajautunut. Osin opettamiseen ajautuminen on tapahtunut ns. kutsumuksellisuuden myötä, joka suurelta osin muodostuu opetettavan aineen eli flamencon kautta. Flamenco onkin Anna Haaraselle pikemminkin elämäntapa kuin ammatti. Koulutuksen puuttuminen on osaltaan vaikuttamassa siihen pedagogiseen käyttötietoon, joka tulee esiin Anna Haarasen puhuessa opettamisesta. Opetuksen pohjalla oleva teoreettinen perusta on muodostunut käytännön kokemuksen myötä, aikaisempaa toimintaansa reflektoimalla, ja se tukee kokemuksen merkitystä oppimisessa. Tämä tulee esiin myös mm. Anna Haarasen opetuksellisissa tavoitteissa.
Asiasanat: Tapaustutkimus, elämäkerrallinen lähestymistapa, opettajan ammatillinen kehittyminen, kutsumusopettajuus, opettajan taustateoreettinen tietämys
Tutkimuksessa tarkastellaan Anna Haarasen uravaiheita lähinnä opettajuuden näkökulmasta sekä pohditaan tämän nojalla hänen kehittymistään ja kasvua opettajana mm. uralla tapahtuneiden murrosvaiheiden kautta. Tutkimus kohdentuu tarkastelemaan Anna Haarasen opettajuutta ns. taiteellisena kutsumusopettajuutena sekä luomaan katsauksen hänen pedagogiseen ajatteluunsa ja hänen opetuksensa taustalla oleviin taustateoreettisiin näkemyksiin.
Pääasiallinen tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla Anna Haarasta keväällä 2002. Tutkimusaineiston analysointi on tehty aineistolähtöisesti, joten tutkimusta ei ole etukäteen sidottu mihinkään tarkkarajaiseen teoreettiseen viitekehykseen. Tutkimuksessa tutkimustulokset kulkevat yhdessä teorianmuodostuksen kanssa lähtien liikkeelle Anna Haarasen uravaiheiden tarkastelusta, syventyen näkökulmiin hänen opettajuudestaan ja päätyen tarkastelemaan hänen pedagogisia näkemyksiään.
Tutkimus osoitti ettei Anna Haarasella ole opettamiseen minkäänlaista teoreettispedagogista koulutusta. Hän on ammatiltaan näyttelijä. Opettamiseen Anna Haaranen on lähinnä ajautunut. Osin opettamiseen ajautuminen on tapahtunut ns. kutsumuksellisuuden myötä, joka suurelta osin muodostuu opetettavan aineen eli flamencon kautta. Flamenco onkin Anna Haaraselle pikemminkin elämäntapa kuin ammatti. Koulutuksen puuttuminen on osaltaan vaikuttamassa siihen pedagogiseen käyttötietoon, joka tulee esiin Anna Haarasen puhuessa opettamisesta. Opetuksen pohjalla oleva teoreettinen perusta on muodostunut käytännön kokemuksen myötä, aikaisempaa toimintaansa reflektoimalla, ja se tukee kokemuksen merkitystä oppimisessa. Tämä tulee esiin myös mm. Anna Haarasen opetuksellisissa tavoitteissa.
Asiasanat: Tapaustutkimus, elämäkerrallinen lähestymistapa, opettajan ammatillinen kehittyminen, kutsumusopettajuus, opettajan taustateoreettinen tietämys