Ei päivää ilman huolen häivää. Rehtorien näkemyksiä opettajan kokemasta huolesta.
KÄMÄRÄINEN, MARI (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KÄMÄRÄINEN, MARI
2003
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-10-09Tiivistelmä
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen tutkimus, joka käsittelee nykypäivän opettajan kokemaa huolta oppilaistaan. Selvitämme, mikä herättää opettajan huolen ja miten opettaja voisi tunnistaa huolta aiheuttavan tilanteen todellisen syyn. Lisäksi tutkimme, millaiset mahdollisuudet opettajalla on toimia huolen herätessä sekä miten opettajan henkilökohtaiset ominaisuudet vaikuttavat tilanteessa toimimiseen. Myös työyhteisön tuki ja sen merkitys opettajan jaksamiselle ovat tutkimuksemme kohteena.
Tutkimuksemme taustalla on kartoitus, jolla selvitettiin opettajan huolen määrää ja laatua eräässä Etelä Suomen kunnassa. Tämän kartoituksen pohjalta valitsimme haastateltaviksi kaksi rehtoria. Haastatteluprosessimme sisälsi esihaastattelun, teemahaastattelun sekä kirjallisen lisäkyselyn. Järjestelimme tutkimusaineiston teemoihin ja muodostimme niistä tutkimusongelmiimme vastaavia analysointiluokkia.
Tulosten mukaan nykypäivän lasten lisääntynyt pahoinvointi näkyy koulutyössä ja lisää opettajan huolta oppilaistaan. Vaikeutuneet perhetilanteet ovat usein syynä lasten ongelmiin. Kun lasten pahoinvointi näkyy oireiluna koulussa, joutuu opettaja haasteellisen tehtävän eteen selvittäessään tilannetta. Tällaiset tilanteet tekevät opettajan työn raskaaksi ja voimavaroja kuluttavaksi. Opettajan on mahdollista saada tukea jaksamiselleen sekä työyhteisöltä että muilta yhteistyötahoilta.
Tutkimuksemme perusteella toimet ja resurssit lasten pahoinvoinnin poistamiseksi eivät ole riittävät. Vastuu ei saa olla yksin kouluilla vaan ongelmia täytyy pyrkiä korjaamaan myös perhetasolla. Lisäksi opettajia tulisi kouluttaa kohtaamaan lisääntynyttä huolta oppilaista.
Avainsanat: lasten pahoinvointi ja kriisit, opettajan huoli, työyhteisön tuki
Tutkimuksemme taustalla on kartoitus, jolla selvitettiin opettajan huolen määrää ja laatua eräässä Etelä Suomen kunnassa. Tämän kartoituksen pohjalta valitsimme haastateltaviksi kaksi rehtoria. Haastatteluprosessimme sisälsi esihaastattelun, teemahaastattelun sekä kirjallisen lisäkyselyn. Järjestelimme tutkimusaineiston teemoihin ja muodostimme niistä tutkimusongelmiimme vastaavia analysointiluokkia.
Tulosten mukaan nykypäivän lasten lisääntynyt pahoinvointi näkyy koulutyössä ja lisää opettajan huolta oppilaistaan. Vaikeutuneet perhetilanteet ovat usein syynä lasten ongelmiin. Kun lasten pahoinvointi näkyy oireiluna koulussa, joutuu opettaja haasteellisen tehtävän eteen selvittäessään tilannetta. Tällaiset tilanteet tekevät opettajan työn raskaaksi ja voimavaroja kuluttavaksi. Opettajan on mahdollista saada tukea jaksamiselleen sekä työyhteisöltä että muilta yhteistyötahoilta.
Tutkimuksemme perusteella toimet ja resurssit lasten pahoinvoinnin poistamiseksi eivät ole riittävät. Vastuu ei saa olla yksin kouluilla vaan ongelmia täytyy pyrkiä korjaamaan myös perhetasolla. Lisäksi opettajia tulisi kouluttaa kohtaamaan lisääntynyttä huolta oppilaista.
Avainsanat: lasten pahoinvointi ja kriisit, opettajan huoli, työyhteisön tuki