Lastentarhanopettajat varhaisen lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen ohjaajina
JYLHÄ, ANNAKAISA; RIIHIMÄKI, SUVI (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JYLHÄ, ANNAKAISA
RIIHIMÄKI, SUVI
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman tehtävänä oli selvittää lastentarhanopettajien käsityksiä varhaisesta lukemaan ja kirjoittamaan opettamisesta ja kartoittaa käytännön toimintatapoja. Tutkimuskohteena oli kaksitoista Hyvinkään kaupungin päiväkodeissa työskentelevää lastentarhanopettajaa ja heidän toimintatilaansa.Tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen. Tutkimuksen aineisto hankittiin haastattelulla ja tilojen observoinnilla. Aineiston keruussa apuna käytettiin kenttämuistiinpanojen kirjoittamista ja haastattelun äänittämistä.Lastentarhanopettajien käsitykset varhaisesta lukemaan ja kirjoittamaan opettamisesta hahmottui toisaalta asennoitumisesta toisaalta teoreettisesta tietämyksestä käsin. Käytännön toimintatavat muodostuivat asennoitumisen ja tietämyksen vahvistajiksi. Varhaiseen lukemaan ja kirjoittamaan opettamiseen liittyviä käytännön toimintatapoja löytyi kahdenlaisia: lukemisen funktion ymmärtämistä ja kielellistä tiedostumista (fonologista tiedostumista) tukevia toimintatapoja.Tutkimukseen osallistuneiden lastentarhanopettajien asenteet, teoreettinen tietämys ja käytännön toimintatavat luokiteltiin kolmeen laadullisesti erilaiseen kategoriaan. Habermasin kolmiportaisuutta soveltaen niiden pohjalta muodostui eri tyyppisiä suhtautumis- ja ohjaustapoja, joita voidaan luonnehtia säilyttäväksi, muutosprosessissa olevaksi tai innovatiiviseksi. Lastentarhanopettajien erilaiset kokemukset vaikuttivat merkittävästi kehkeytyneeseen suhtautumis- ja ohjaustapaan.Asiasanat: lastentarhanopettajat, lukeminen - oppiminen, lukutaito - opetus, kirjoittaminen - oppiminen, kirjoitustaito - opetus, esiopetus - päiväkodit