Esikouluikäisten lasten piirustusten hyödyntäminen ja tulkinta
JOUPPILA, HANNELE (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JOUPPILA, HANNELE
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten esikoululaisten parissa työskentelevät aikuiset hyödyntävät lasten piirustuksia omassa työssään ja kouluvalmiuden määrittämisessä. Lisäksi pyritään selvittämään, minkä näkökulman kautta he piirustuksia tulkitsevat. Tarkastelunäkökulmia on viisi, eli ilmaisullinen, esteettinen, kehityksellinen, pedagoginen ja terapeuttinen.Teoriassa on käsitelty lasten edellytyksiä ja tarvetta tuottaa kuvaa, kuvallisen ilmaisun kehittymistä, skeeman ja värien merkitystä lasten piirustuksissa, sekä piirustusten tulkintaa. Lisäksi on kerrottu koulukypsyydestä, sekä lapsen kehityksestä eri teorioiden avulla.Tutkimuksen aineisto kerättiin tammikuussa 1998. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, koska haastattelu mahdollistaa näkökulmien selvittämiseksi tarpeellisten lisäkysymysten ja tarkennusten tekemisen. Kaikki haastateltavat (6) ovat työnsä kautta tekemisissä esikoululaisten tuottamien piirustusten kanssa. Tutkimustuloksia ei voida yleistää, koska otos on hyvin pieni ja kaikki haastateltavat ovat naisia.Tulokset osoittavat, kuinka tärkeää on tiedostaa kaikkien tarkastelunäkökulmien olemassaolo ja merkitys. Kukaan haastatelluista ei tehnyt tulkintoja pelkkien piirustusten perusteella, vaan lasten piirustukset ovat heille suuntaa antavia mm. määriteltäessä kouluvalmiutta. Kaikki haastatellut ovat omalla tavallaan kiinnostuneita piirtämisen kehittymisestä ja käyttävät lasten tekemiä kuvia toiminnan suunnittelun apuna. Heidän mielestään piirtämisen ja maalaamisen avulla voidaan myös kehittää monenlaisia valmiuksia.Asiasanat: esikouluikäiset, kuvallinen ilmaisu - lapset, piirustukset - lapset, koulukypsyys