Tieto- ja viestintätekniikka asiantuntijuuden kehittymisprosessissa.
LAAKSONEN, INKERI (2003)
LAAKSONEN, INKERI
2003
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2003-09-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12209
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12209
Sisällysluettelo
1 JOHDANTO 2 TIETOYHTEISKUNTA ASIANTUNTIJUUDEN KONTEKSTINA 2.1 TIETOYHTEISKUNTA 2.2 TIETOYHTEISKUNTA, TIETO JA OPPIMINEN 2.2.1 Tieto ja oppiminen 2.2.2 Oppiminen ja tieto- ja viestintätekniikka 2.3 TIETOYHTEISKUNNAN HAASTEET ASIANTUNTIJUUDELLE 3 TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKKA OPPIMISYMPÄRISTÖISSÄ 3.1 TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKKA VÄLINEENÄ 3.2 TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKKA OPPIMISYMPÄRISTÖMERKITYKSESSÄ 4 KATSAUS AIKAISEMPIIN TUTKIMUKSIIN 4.1 ASIANTUNTIJUUDEN TUTKIMUKSEN SUUNTAUKSIA 4.2 TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKKAAN LIITTYVÄT TUTKIMUKSET 5 TUTKIMUSTEHTÄVÄ 5.1 TUTKIMUSONGELMA 5.2 TUTKIMUSMENETELMÄN MÄÄRITTELY JA TUTKIMUKSEN TOTEUTTAMINEN 5.3 TUTKIMUSAINEISTO 5.4 TUTKIMUSMETODI 5.4.1 Colaizzin fenomenologisen psykologian metodi 5.4.2 Fenomenologisen psykologian metodin vaiheet 5.5 TUTKIMUKSEN ETENEMINEN 6 TUTKIMUSTULOKSET 6.1 TVT:N MERKITYKSET ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMISPROSESSISSA VÄLINEENÄ 6.2 TVT:N MERKITYKSET ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMISPROSESSISSA OPPIMISYMPÄRISTÖINÄ 6.3 INFORMAATIOVIRTOJEN MERKITYKSET ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMISPROSESSISSA 6.4 TIETOYHTEISKUNNAN MERKITYKSET ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMISPROSESSISSA 6.5 ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMISPROSESSIN SAAMAT MERKITYKSET 6.6 TVT:N MERKITYKSET TULEVAISUUDEN ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMISPROSESSISSA 7 TUTKIMUSTULOSTEN POHDINTA JA PÄÄTELMÄT 8 TUTKIMUKSEN ARVIOINTI 8.1 POHDINTAA MENETELMÄN KÄYTÖSTÄ 8.2 TUTKIMUKSEN EETTISET NÄKÖKOHDAT 9 TUTKIMUKSEN LUOTETTAVUUDESTA 10 TUTKIMUKSEN JATKOKEHITTELYT LÄHTEET LIITTEET LIITE 1. INVESTOINNIT TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKKAAN SUHTEESSA BRUTTOKANSANTUOTTEESEEN 1999. LIITE 2. INTERNETIIN AJALLA 1992-2002 LIITETTYJEN TIETOKONEIDEN (HOST) MÄÄRÄ 1000 ASUKASTA KOHTI. LIITE 3. INTERNET-KÄYTTÄJÄMÄÄRIEN MUUTOKSET LOKA-MARRASKUU 2001-LOKA-MARRASKUU 2002. LIITE 4. INTERNETIN KÄYTTÄJÄT (INTERNET USERS) 2001 PER 1 000 HENKILÖÄ (PER 1 000 PERSONS). LIITE 5. MATKAPUHELINLIITTYMÄT 1997-2001 (MOBILE TELEPHONE CONNECTIONS) /100 HENK. (PER 100 PERSONS). LIITE 6. OHJAAVAT KYSYMYKSET TUTKITTAVILLE.
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli tieto- ja viestintätekniikka tämän päivän asiantuntijan kehittymisprosessissa ja erityisesti aikuisopiskelijoiden sille antamat merkitykset. Tutkimuksen aineisto koostui yhdeksän Teknillisen korkeakoulun verkkokurssilla kesällä ja syksyllä 2002 työnsä ohella opiskelleen aikuisen kertomuksista ja heidän teemakeskusteluistaan. Tutkittavien syntymävuodet vaihtelivat 1962 ja 1978 vuosien välillä. Tieto- ja viestintätekniikan merkitystä tämän päivän asiantuntijan kehittymisprosessissa ei tarkasteltu tutkimuksessa verkkokurssilla tapahtuneen osaamisen kehittymisen näkökulmasta. Tarkastelunäkökulma oli laajempi ja verkkokurssin valittu aineisto toimi ainoastaan tutkimuksen perusaineistona. Tutkimus oli laadullinen, ja tutkimusmetodina käytettiin Colaizzin (1978) fenomenologisen psykologian metodia. Internetistä oli muodostunut tutkittaville arkipäivää tiedon haku-, välitys- ja jakelukanavana ja sen hyöty tiedostettiin myös työmarkkinoiden kilpailutekijänä. Sen sijaan muut tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuudet (esim. oppimisympäristösovellukset, videoneuvottelu) jäivät pääsääntöisesti hyödyntämättä. Informaation liika määrä ahdisti aikuisopiskelijoita. Ratkaisumahdollisuuksiksi todettiin muun muassa hakukoneiden käytön hallinta, informaatiotulvan tiedostaminen ja merkityksellisen tiedon erottelukyvyn kehittäminen. Sosiaalinen vuorovaikutus verkossa, samoin kuin ohjaus ja palaute koettiin merkitykselliseksi. Merkkijärjestelmistä englannin kielellä koettiin olevan merkittävä asema globaalin tietovarannon hyödyntämisessä ja siten oman asiantuntijuuden kehittymisessä. Symbolinen interaktionismi, sosiaalisen oppimisen orientaatio ja konstruktivistisen oppimisen orientaatio nousivat muun muassa esiin tutkimusaineistosta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että tieto- ja viestintätekniikan käyttö välineenä ja oppimisympäristönä on ottamassa ensi askeleitaan, mutta sen tärkeys tulevaisuuden asiantuntijuuden kehittymisessä koetaan keskeiseksi. Aikuisopiskelijoille suunnatussa opetuksessa tuli
si rohkeasti ottaa käyttöön teknologian kehityksen mukanaan tuomat välineet, tiedostaa informaatiovirtojen hallinnan menetelmät ja lisätä erilaisten välineiden käytön kokeilumahdollisuuksia.
Avainsanat: asiantuntijuus, asiantuntijuuden kehittyminen, eksistentialistinen fenomenologia, tieto- ja viestintätekniikka, konstruktiivisen oppimisen orientaatio, sosiaalisen oppimisen orientaatio, symbolinen interaktionismi
si rohkeasti ottaa käyttöön teknologian kehityksen mukanaan tuomat välineet, tiedostaa informaatiovirtojen hallinnan menetelmät ja lisätä erilaisten välineiden käytön kokeilumahdollisuuksia.
Avainsanat: asiantuntijuus, asiantuntijuuden kehittyminen, eksistentialistinen fenomenologia, tieto- ja viestintätekniikka, konstruktiivisen oppimisen orientaatio, sosiaalisen oppimisen orientaatio, symbolinen interaktionismi