Potilaiden kokemukset ensiapupoliklinikan palvelusta.
KORHONEN, EIJA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KORHONEN, EIJA
2003
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
Hyväksymispäivämäärä
2003-08-28Sisällysluettelo
1 TUTKIMUKSEN TAUSTA JA TARKOITUS 2 2 HOITOTYÖ ENSIAPUPOLIKLINIKALLA 3 3 TUTKIMUSTEHTÄVÄT 5 4 KIRJALLISUUSKATSAUS 6 4.1 Ensiapupoliklinikan toiminnan edellytyksiä käsitteleviä tutkimuksia 6 4.2 Ensiapupoliklinikan hoitotoimintaa käsitteleviä tutkimuksia 12 4.2 Kirjallisuuskatsauksen yhteenveto 19 5 TUTKIMUKSESSA KÄYTETTÄVÄT KÄSITTEET 21 5.1 Palvelu ja palvelu ensiapupoliklinikalla 21 5.2 Palvelun laatu ensiapupoliklinikalla 23 5.3 Toiminnan edellytykset, hoitotoiminta ja potilaan tila hoidon aikana ja sen jälkeen ensiapupoliklinikalla 24 5.3.1 Toiminnan edellytykset 24 5.3.2 Hoitotoiminta 25 5.3.3 Potilaan tila hoidon aikana ja sen jälkeen 26 6 TUTKIMUSAINEISTO JA MENETELMÄT 28 6.1 Tutkimushenkilöiden valinta 28 6.2 Tutkimusaineiston hankinta 28 6.3 Mittarin laatiminen 30 6.4 Aineiston käsittely, analyysi ja tulosten esittäminen 33 6.5 Tutkimuksen luotettavuus 38 6.6 Tutkimuksen eettiset näkökohdat 40 7 TUTKIMUKSEN TULOKSET 41 7.1 Tutkimukseen osallistuneiden taustatiedot 41 7.2 Ensiapupoliklinikan toiminnan edellytykset 44 7.2.1 Vastaanottotilanne ensiapupoliklinikalla 44 7.2.2 Ensiapupoliklinikan toiminnan organisointi ja henkilökunnan pätevyys 45 7.2.3 Ensiapupoliklinikan tilat ja välineet 47 7.3 Hoitotoiminta ensiapupoliklinikalla 50 7.3.1 Vastaanottavan henkilön toiminta ja henkilökunnan käyttäytyminen ensiapupoliklinikalla 50 7.3.2 Tiedottaminen ensiapupoliklinikalla 53 7.3.3 Tutkimukset ja lääkitys ensiapupoliklinikalla 54 7.3.4 Hoitajien huolenpito ensiapupoliklinikalla 55 7.3.5 Omaiset ensiapupoliklinikalla 56 7.3.6 Ensiapupoliklinikan hoitotyön periaatteiden toteutuminen 57 7.4 Potilaan tila ensiapupoliklinikalla hoidon aikana ja sen jälkeen 58 8 POHDINTA 61 8.1 Tutkimusmenetelmien pohdinta 61 8.2 Ensiapupoliklinikan toiminnan edellytykset 63 8.3 Hoitotoiminta ensiapupoliklinikalla 66 8.4 Potilaan tila ensiapupoliklinikalla hoidon aikana ja sen jälkeen 69 9 JOHTOPÄÄTÖKSET JA TUTKIMUKSEN MERKITYS 70 LÄHTEET 75
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata potilaiden kokemuksia ensiapupoliklinikan palvelusta. Tutkimuksella haluttiin saada tietoa ensiapupoliklinikan toiminnan edellytyksistä, hoitotoiminnasta ja potilaan tilasta hoidon aikana ja sen jälkeen. Tutkimus toteutettiin Tampereen yliopistollisen sairaalan ensiapupoliklinikalla marraskuussa 2001.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla, otoskoko oli 325 ja vastausprosentti 70. Pääasiassa strukturoitu kyselylomake sisälsi viisi avokysymystä, joista yksi analysoitiin. Tilastollisina menetelminä käytettiin ristiintaulukointia ja khiin neliö testiä. Kaikki muuttujat ristiintaulukoitiin sukupuolen mukaan. Ristiintaulukointia tehtiin myös muiden taustamuuttujien ja useiden muiden muuttujien mukaan. Summamuuttujia arvioitiin Cronbachin alfalla.
Tulosten mukaan vastaanottotilanteen ja vastaanottavan henkilön ominaisuudet koettiin pääasiassa hyviksi. Potilas joutui kertomaan asiansa vastaanottotilanteessa useammalle kuin yhdelle henkilölle ja hoidon etenemisestä ensiapupoliklinikalla ei aina kerrottu. Osastonsihteeri vastaanotti suurimman osan potilaista. Ensiapupoliklinikan henkilökunnan ammattitiedot, tekniset taidot ja ilmapiiri olivat hyviä. Omahoitajamalli toteutui huonosti. Odotusaulan viihtyisyydessä ja hoito- ja tarkkailuhuoneiden yksityisyyden suojassa oli parantamisen varaa. Tiedottaminen tutkimuksista ja niiden tuloksista oli hyvää, mutta väliaikatiedot olivat puutteellisia. Tehtyihin tutkimuksiin oltiin pääasiassa tyytyväisiä. Kipulääkitys, oireiden lievitys ja hoitajien huolenpitoa kuvaavat toiminnot toteutuivat huonosti. Miehet, ilman saattajaa olleet potilaat ja potilaat, jotka olivat tienneet hoidostaan vastaavan hoitajan olivat useammin samaa mieltä monien huolenpitoa kuvaavien väittämien kanssa. Potilailta ei kysytty hoitoa koskevia mielipiteitä ja he kokivat, että omat asiat eivät pysyneet salassa. Yksilöllisyyden ja tasa-arvon periaatteet toteutuivat hyvin. Potilaat kokivat tilansa hoidon aikana ja sen jälkeen pääasiassa hyväksi. Kokonaisarvosanan perusteella palvelun laatu ensiapupoliklinikalla oli hyvää. Ensiapupoliklinikan tilat ja välineet eivät vaikuttaneet potilaan antamaan kokonaisarvosanaan.
Johtopäätöksenä todetaan, että yksilövastuista hoitotyötä ja vastaanottavan hoitajan toimintaa tulee ensiapupoliklinikalla edelleen kehittää. Yksilövastuinen hoitotyö koettiin erittäin tärkeäksi palvelun onnistumisessa. Sillä on pyritty ensiapupoliklinikan palvelun parantamiseen, mutta tämä tutkimus osoitti, että yksilövastuisessa hoitotyössä on edelleen puutteita. Ensiapupoliklinikan palvelulle annettiin kuitenkin hyvä kokonaisarvosana, joten tässä tutkimuksessa hyvin toteutuneet henkilökunnan käyttäytyminen, tiedottaminen, ympäristön siisteys ja riittävät tutkimukset voidaan nimetä ensiapupoliklinikan palvelun onnistumisen perusedellytyksiksi.
Asiasanat: ensiapupoliklinikka, ensiapupoliklinikan hoitotyö, palvelu, palvelun laatu
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla, otoskoko oli 325 ja vastausprosentti 70. Pääasiassa strukturoitu kyselylomake sisälsi viisi avokysymystä, joista yksi analysoitiin. Tilastollisina menetelminä käytettiin ristiintaulukointia ja khiin neliö testiä. Kaikki muuttujat ristiintaulukoitiin sukupuolen mukaan. Ristiintaulukointia tehtiin myös muiden taustamuuttujien ja useiden muiden muuttujien mukaan. Summamuuttujia arvioitiin Cronbachin alfalla.
Tulosten mukaan vastaanottotilanteen ja vastaanottavan henkilön ominaisuudet koettiin pääasiassa hyviksi. Potilas joutui kertomaan asiansa vastaanottotilanteessa useammalle kuin yhdelle henkilölle ja hoidon etenemisestä ensiapupoliklinikalla ei aina kerrottu. Osastonsihteeri vastaanotti suurimman osan potilaista. Ensiapupoliklinikan henkilökunnan ammattitiedot, tekniset taidot ja ilmapiiri olivat hyviä. Omahoitajamalli toteutui huonosti. Odotusaulan viihtyisyydessä ja hoito- ja tarkkailuhuoneiden yksityisyyden suojassa oli parantamisen varaa. Tiedottaminen tutkimuksista ja niiden tuloksista oli hyvää, mutta väliaikatiedot olivat puutteellisia. Tehtyihin tutkimuksiin oltiin pääasiassa tyytyväisiä. Kipulääkitys, oireiden lievitys ja hoitajien huolenpitoa kuvaavat toiminnot toteutuivat huonosti. Miehet, ilman saattajaa olleet potilaat ja potilaat, jotka olivat tienneet hoidostaan vastaavan hoitajan olivat useammin samaa mieltä monien huolenpitoa kuvaavien väittämien kanssa. Potilailta ei kysytty hoitoa koskevia mielipiteitä ja he kokivat, että omat asiat eivät pysyneet salassa. Yksilöllisyyden ja tasa-arvon periaatteet toteutuivat hyvin. Potilaat kokivat tilansa hoidon aikana ja sen jälkeen pääasiassa hyväksi. Kokonaisarvosanan perusteella palvelun laatu ensiapupoliklinikalla oli hyvää. Ensiapupoliklinikan tilat ja välineet eivät vaikuttaneet potilaan antamaan kokonaisarvosanaan.
Johtopäätöksenä todetaan, että yksilövastuista hoitotyötä ja vastaanottavan hoitajan toimintaa tulee ensiapupoliklinikalla edelleen kehittää. Yksilövastuinen hoitotyö koettiin erittäin tärkeäksi palvelun onnistumisessa. Sillä on pyritty ensiapupoliklinikan palvelun parantamiseen, mutta tämä tutkimus osoitti, että yksilövastuisessa hoitotyössä on edelleen puutteita. Ensiapupoliklinikan palvelulle annettiin kuitenkin hyvä kokonaisarvosana, joten tässä tutkimuksessa hyvin toteutuneet henkilökunnan käyttäytyminen, tiedottaminen, ympäristön siisteys ja riittävät tutkimukset voidaan nimetä ensiapupoliklinikan palvelun onnistumisen perusedellytyksiksi.
Asiasanat: ensiapupoliklinikka, ensiapupoliklinikan hoitotyö, palvelu, palvelun laatu