Aikuiskoulutuksessa olevien lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia opiskelun mielekkyydestä
JOKINEN, MARKETTA (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JOKINEN, MARKETTA
1998
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli hankkia tietoa siitä, miten mielekkäänä Hämeenlinnan sosiaalialan oppilaitoksessa opiskelevat aikuiset lähihoitajaopiskelijat kokevat opiskelunsa, mitkä tekijät lisäävät opskelumielekkyyttä ja mitkä seikat aiheuttavat opiskelussa epämielekkyyttä. Tutkimuksessa oli mukana kaksi aikuisryhmää eli 39 opiskelijaa. Opiskelijoiden keski-ikä oli 24-30 vuotta.Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa opiskelijoille tehtiin kyselylomaketutkimus, jossa sekä suljetuin että avoimin kysymyksin haettiin opiskelun mielekkyys- ja epämielekkyystekijöitä. Opiskelijoista 66 % arvioi opiskelun kokonaismielekkyyden selvästi myönteiselle tasolle.Lomakekyselyssä olleiden avointen kysymysten vastauksista priorisoitiin oppilaitoksen aikuisosaston kehittämisen kannalta kaksi keskeistä aihealuetta, lähihoitajakoulutuksen sisältöalueet sekä opintojen ohjaus. Näihin kahteen aihealueeseen kerättiin aineistoa haastattelemalla 11 opiskelijaa.Aikuiskoulutusosaston keskeisiksi kehittämisalueiksi muodostuivat opiskelun monimuotoistaminen, tiedonkulun parantaminen sekä työtapojen järkeistäminen. Opiskelijoiden oppimaan oppimisen -kurssiin sekä itseohjautuvuuden lisäämiseen tulee myös kiinnittää lisää huomiota.Asiasanat: lähihoitajat - koulutus - arviointi, aikuisopiskelu - lähihoitajat