Tsekin ja Slovakian ympäristöarvot muutoksessa. Euroopan Unionin ehdollistamispolitiikan oikeutuksen tarkastelua.
SARTA, KATRI (2003)
SARTA, KATRI
2003
Kansainvälinen politiikka - International Relations
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2003-08-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12185
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12185
Sisällysluettelo
1. Johdanto 1 1.1 Tutkimuksen lähtökohta ja tutkimuskysymys 1 1.2 EU:n itälaajentuminen - kansainvälistä sosialisaatiota 2 1.3 Ympäristöpolitiikkaa 6 2. Oikeutettu valta ja vallan oikeutus 10 2.1 Vallan muodot oikeutettu valta 11 2.2 Oikeutuksen ulottuvuudet 14 2.3 Oikeutus kansainvälisessä järjestelmässä 16 2.3.1 Arvot ja kansainvälinen sosiaalistuminen 19 2.3.2 Arvojen konteksti — yhteisö 22 2.3.3 Arvojen vastaavuus 26 3. Ympäristöarvot eurooppalaisessa yhteisössä 32 3.1 Kansainvälinen ympäristöoikeus ja -regiimi 32 3.2 EU:n ympäristöoikeuden ja ympäristöpolitiikan periaatteet 35 4. Euroopan unionin jäsenyysehdot ja itälaajentumisen politiikka 40 4.1 Jäsenyysehdot ympäristösektorilla 40 4.2 Unionin ehdollistamispolitiikka 47 4.2.1 Ehtojen laajuus 51 4.2.2 Ehdollistaminen interventiona 53 5. Tšekin ja Slovakian ympäristöarvojen ja ympäristöpolitiikan analyysi 55 5.1 Historia Tšekko-slovakian erilaiset arvot 55 5.2 Ympäristöpolitiikka ja -lainsäädäntö sosialistisessa Tšekkoslovakiassa 57 5.2.1 Ympäristö valtiososialismissa 57 5.2.2 Ympäristölainsäädäntö 61 5.2.3 Ympäristöhallinto 63 5.3 Ympäristö samettivallankumouksessa ympäristöpolitiikka sosialismin jälkeen 64 5.3.1 Ympäristöpolitiikan uudet tuulet 66 5.4 Tšekin tasavalta — uudet ympäristöarvot ja ympäristöpolitiikka 71 5.4.1 Poliittinen pesäero kommunismista 71 5.4.2 Ympäristöpolitiikka ja uusi ajattelutapa 72 5.4.3 Uudet ympäristölait 77 5.4.4 Tšekin ympäristöpolitiikan kehitys 80 5.5 Slovakia — nationalismi ja ympäristöpolitiikka 83 5.5.1 Itsemääräämisoikeuden politiikka 83 5.5.2 Talouskehityksen osuus ympäristöpolitiikan muutokseen 86 5.5.3 Ympäristöpoliittiset periaatteet ja lainsäädäntö 89 5.5.4 Slovakian ympäristöpolitiikan kehitys 92 6. Johtopäätökset - EU:n toiminnan oikeutus itälaajentumisessa 96 7. Lopuksi 104 LÄHTEET 106 LIITTEET 122
Tiivistelmä
Tšekin tasavalta ja Slovakia ovat läpikäyneet yhteiskunnallista muutosta ja hakeneet samalla Euroopan unionin jäsenyyttä. EU:n jäsenyys edellyttää suurten uudistusten toimeenpanoa myös ympäristönsuojelussa. Vertailen Tšekin ja Slovakian ympäristöpolitiikan ja ympäristölainsäädännön kehitystä vuosina 1993-1997 suhteessa Euroopan unionin asettamien jäsenyysehtojen vaatimuksiin politiikan kehityssuunnasta ja tarkastelen kehityksen eroihin vaikuttaneita tekijöitä. Käsittelen EU:n ehdollistamispolitiikan kokemista oikeutetuksi hakijavaltioissa sen perusteella, miten Tšekissä ja Slovakiassa vaikuttavat ympäristöarvot vastaavat Euroopan unionin säädöksissä ilmaistuja ympäristöä koskevia arvoja.
Perusolettamus on, että unionin ehdollistamispolitiikan tehokkuuteen vaikuttavat hakijavaltioiden kansallisten arvojen vastaavuus unionin arvojen kanssa. Kansalliset arvot vaikuttavat EU:n arvojen sisäistämiseen ja täten ehtojen hyväksyttävyyden eli oikeutuksen asteeseen. Valtioilla on siis oltava perusteet EU:n ehtojen hyväksymiselle. EU:n asettamien ehtojen oikeutusta käsittelen pääasiassa Dennis H. Wrongin, David Beethamin ja Thomas M. Franckin vallan oikeutuksen tarkastelujen pohjalta. Oikeutus on EU:n ja hakijavaltioiden välisen valtasuhteen ominaisuus, joka vaikuttaa toimijoiden käyttäytymiseen. Oikeutettuja määräyksiä noudatetaan ilman pakkoa toimijoiden kokeman velvoitteen perusteella. Frank Schimmelfennigin mukaisesti käsittelen EU:n laajentumista osana kansainvälistä sosialisaatiota, jossa itäisen Keski-Euroopan valtiot sisäistävät läntisen yhteisön arvot toimintansa perusteiksi. Arvot välittyvät kansainvälisten organisaatioiden, kuten EU:n, laajentumisessa. EU on ohjannut hakijavaltioiden instituutioiden uudistamista poliittista ehdollistamista käyttäen.
Tarkastelu osoittaa, että Tšekin ja Slovakian välillä oli eliitin osalta sekä historiallisesta kehityksestä että vallinneesta poliittisesta tilanteesta johtuen eroja kansallisissa ympäristöarvoissa. Nämä erot selittävät osaltaan myös erot valtioiden ympäristöpolitiikan ja instituutioiden uudistamisessa EU:n ehtojen mukaiseksi. Slovakiassa vallinneet ympäristöä koskevat arvot hidastavat EU:n ympäristöarvojen sisäistämistä ja täten vaikeuttavat unionin
ehtojen hyväksymistä eli heikentävät ehdollistamispolitiikan oikeutusta enemmän kuin Tšekissä, jossa muutos oli tarkastelujaksolla nopeampi johtuen kansallisten ja EU:n ympäristöarvojen suuremmasta vastaavuudesta.
Perusolettamus on, että unionin ehdollistamispolitiikan tehokkuuteen vaikuttavat hakijavaltioiden kansallisten arvojen vastaavuus unionin arvojen kanssa. Kansalliset arvot vaikuttavat EU:n arvojen sisäistämiseen ja täten ehtojen hyväksyttävyyden eli oikeutuksen asteeseen. Valtioilla on siis oltava perusteet EU:n ehtojen hyväksymiselle. EU:n asettamien ehtojen oikeutusta käsittelen pääasiassa Dennis H. Wrongin, David Beethamin ja Thomas M. Franckin vallan oikeutuksen tarkastelujen pohjalta. Oikeutus on EU:n ja hakijavaltioiden välisen valtasuhteen ominaisuus, joka vaikuttaa toimijoiden käyttäytymiseen. Oikeutettuja määräyksiä noudatetaan ilman pakkoa toimijoiden kokeman velvoitteen perusteella. Frank Schimmelfennigin mukaisesti käsittelen EU:n laajentumista osana kansainvälistä sosialisaatiota, jossa itäisen Keski-Euroopan valtiot sisäistävät läntisen yhteisön arvot toimintansa perusteiksi. Arvot välittyvät kansainvälisten organisaatioiden, kuten EU:n, laajentumisessa. EU on ohjannut hakijavaltioiden instituutioiden uudistamista poliittista ehdollistamista käyttäen.
Tarkastelu osoittaa, että Tšekin ja Slovakian välillä oli eliitin osalta sekä historiallisesta kehityksestä että vallinneesta poliittisesta tilanteesta johtuen eroja kansallisissa ympäristöarvoissa. Nämä erot selittävät osaltaan myös erot valtioiden ympäristöpolitiikan ja instituutioiden uudistamisessa EU:n ehtojen mukaiseksi. Slovakiassa vallinneet ympäristöä koskevat arvot hidastavat EU:n ympäristöarvojen sisäistämistä ja täten vaikeuttavat unionin
ehtojen hyväksymistä eli heikentävät ehdollistamispolitiikan oikeutusta enemmän kuin Tšekissä, jossa muutos oli tarkastelujaksolla nopeampi johtuen kansallisten ja EU:n ympäristöarvojen suuremmasta vastaavuudesta.