Vaatetusalan toisen asteen opettajien näkemyksiä alan koulutuksen ja opetuksen kehitystarpeista
VEKKA, RIITTA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VEKKA, RIITTA
2003
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-07-15Tiivistelmä
Suomen tekstiili- ja vaatetusala on ollut suurien muutosten kourissa useiden vuosien ajan. Teollisuuslaitokset ovat siirtäneet toimintaansa ulkomaille, ala on teknistynyt ja alalla on paljon työttömyyttä. Koska alalla on tapahtunut paljon muutoksia, pitää myös koulutuksen pysyä muutosten tahdissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälainen näkemys toisen asteen vaatetusalan opettajilla oli opettamansa alan työelämän ja koulutuksen tulevaisuudesta. Edellisten asioiden lisäksi selvitettiin, oliko opettajille syntynyt kehitystarpeita alalla tapahtuneiden muutosten tai muiden syiden johdosta. Tutkimuksen kohdejoukkona oli 15. ammattioppilaitoksen vaatetusalan opettajat. Kohdejoukko koostui kaikkiaan 65:stä opettajasta. Vastaajat olivat toimineet opettajina 1,5 - 37 vuotta ja kokemusta alan työelämästä heillä oli 2 - 30 vuotta. Kaikki kyselyyn osallistuneet opettajat olivat naisia. Tutkimuksen empiirinen aineisto hankittiin kyselylomakkeella, jossa oli taustatietojen lisäksi kuusi avointa kysymystä. Kysymykset oli asetettu siten, että ne toivat vastauksia asetettuihin ongelmiin. Tutkimusongelmat jäsennettiin kolmeen kysymykseen, joilla haluttiin selvittää opettajien näkemyksiä tutkittavasta aiheesta. Tutkimus osoitti, että opettajat suhtautuivat melko positiivisesti alan koulutukseen ja työelämään. Alan muutokset oli huomioitu opetuksen sisällöllisissä ja menetelmällisissä valinnoissa. Opettajat ovat joutuneet muuttamaan opetuskäytänteitään teollisesta valmistuksesta yksittäiskappaleiden valmistamiseen. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä sellainen johtopäätös, että opettajat ovat kiinnostuneita kehittämään ja laajentamaan alan ammatinkuvaa. Alan muutokset, teknologian kehittyminen ja toisen asteen koulunuudistus ovat aiheuttaneet sen, että opettajille on syntynyt tarvetta osallistua täydennyskoulutukseen.