Yhteisöllistä oppimista tietoverkossa - opiskelijoiden kokemuksia kansainväliseltä verkkokurssilta.
SILAS, RIITTA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SILAS, RIITTA
2003
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-07-15Tiivistelmä
Uusien oppimisympäristöjen kehittymisen myötä avautuvat entistä laajemmat mahdollisuudet kansainväliseen opiskeluun ja vuorovaikutukseen tarvitsematta matkustaa maan rajojen ulkopuolelle. Tampereen yliopiston hoitotieteen laitoksella käynnistettiin syksyllä 2001 kansainvälinen perhehoitotieteen opintokokonaisuus, joka sisälsi kolme verkkoperustaiseen oppimisympäristöön suunniteltua oppikurssia. Tässä pro gradu tutkielmassa esitetään tuloksia siitä, miten opiskelijat kokevat yhteisöllisen oppimisen tietoverkkojen avulla kansainvälisellä perhehoitotieteen kurssilla. Tutkimusmateriaali koostuu kuuden suomalaisen opiskelijan haastatteluista. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällön analyysi menetelmää käyttäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella näyttää siltä, että mahdollisuus verkko-opiskeluun kansainvälisessä ryhmässä muodostaa varsin lupaavan vaihtoehdon uusia opiskelutapoja kehitettäessä. Opiskelijat kokivat, että saavutetun lopputuloksen kannalta ryhmässä tapahtuva verkko-opiskelu on toiminut oppimista tehostavana elementtinä. Verkkokeskusteluihin osallistuminen auttoi opiskelijoita syventämään aikaisempia tietoja perhehoitotyöstä, aiheeseen syntyi uusia näkökulmia ja lisäksi jotkut opiskelijat kertoivat kielitaitonsa parantuneen kurssin aikana. Ylipäänsä mahdollisuus kansainväliseen opiskeluun tietoverkkojen avulla tarjoaa opiskelijoille ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua ja vaihtaa ajatuksia eri kulttuurista tulevan opiskelijan kanssa, sillä kaikilla ei ole mahdollisuutta lähteä vaihto-opiskelijaksi.
Kokemus ryhmässä opiskelusta verkkoperustaisessa oppimisympäristössä ei virittänyt opiskelijoissa reflektiivistä prosessia tuttujen opiskelutapojen murtumisen pohjalta, vaan opiskelu on edennyt pitkälti itseohjautuvista lähtökohdista käsin. Opiskelijat tunnistivat verkossa olevan opiskeluryhmän, mutta suurempaa tarvetta ryhmäytymiseen ei koettu olevan. Verkko-opiskelun odotettiin helpottavan opiskelun yhdistämistä muuhun elämään, koska se on vapaampaa ajan ja paikan suhteen.
Tutkimuksen tulosten perusteella näyttää siltä, että mahdollisuus verkko-opiskeluun kansainvälisessä ryhmässä muodostaa varsin lupaavan vaihtoehdon uusia opiskelutapoja kehitettäessä. Opiskelijat kokivat, että saavutetun lopputuloksen kannalta ryhmässä tapahtuva verkko-opiskelu on toiminut oppimista tehostavana elementtinä. Verkkokeskusteluihin osallistuminen auttoi opiskelijoita syventämään aikaisempia tietoja perhehoitotyöstä, aiheeseen syntyi uusia näkökulmia ja lisäksi jotkut opiskelijat kertoivat kielitaitonsa parantuneen kurssin aikana. Ylipäänsä mahdollisuus kansainväliseen opiskeluun tietoverkkojen avulla tarjoaa opiskelijoille ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua ja vaihtaa ajatuksia eri kulttuurista tulevan opiskelijan kanssa, sillä kaikilla ei ole mahdollisuutta lähteä vaihto-opiskelijaksi.
Kokemus ryhmässä opiskelusta verkkoperustaisessa oppimisympäristössä ei virittänyt opiskelijoissa reflektiivistä prosessia tuttujen opiskelutapojen murtumisen pohjalta, vaan opiskelu on edennyt pitkälti itseohjautuvista lähtökohdista käsin. Opiskelijat tunnistivat verkossa olevan opiskeluryhmän, mutta suurempaa tarvetta ryhmäytymiseen ei koettu olevan. Verkko-opiskelun odotettiin helpottavan opiskelun yhdistämistä muuhun elämään, koska se on vapaampaa ajan ja paikan suhteen.