Kuvallinen kerronta tshekkiläisessä nukketeatteritraditiossa 1960- ja 1970-luvuilla.
NEVALAINEN-TOMASEK, LOTTA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
NEVALAINEN-TOMASEK, LOTTA
2003
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2003-06-30Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on tshekkiläisen nukketeatterin kuvallinen kerronta 1960 ja 1970-luvuilla, jolloin nukketeatteritradition vaikuttimet yhdistyivät modernistisesti suuntautuneisiin avantgardistisiin ideaaleihin synnyttäen uuden kuvakielen nukkenäyttämölle. Lähden tutkielmassa liikkelle ajatuksesta 1920 ja 1930-lukujen klassisen avantgarden ja 1960 ja 1970-lukujen neo-avantgardisista liikehdinnöistä innoituksena ammentaneen nukkenäyttämön kuvallisen kerronnan käsitteellisyyden samankaltaisuudesta. Aikakausilla oli pyrkimys luoda uutta kuvallista kerrontaa nukkenäyttämölle ja etsiä uusia ilmaisumuotoja uudenlaisen nukkenäyttämön rakenteellisuuden kautta.
Tutkimuksen johtoajatuksena on kuvallisen analyysin ja hahmotelman kautta määritellä tshekkiläisen nukketeatteriskenografian 1960 ja 1970-lukujen avantgardisesti suuntautuneen kuvallisen kerronnan käsitettä. Tarkastella sen kuvallisuuden luonnetta ja kehityksiä suhteessa nukketeatteritradition historiallisiin juuriin ja visuaalisen kerronnan tradition kehityksiin ja tulkintaan. Lähtökohtana on näyttämöllisistä sommitelmallisuuksista merkityksiä saava näkökulma, jossa on tarkoitus osoittaa suoria viittauksia ympäröivään aikalaishistoriaan ja kuvataiteenkontekstin läheisyyteen. Tutkielman tarkoituksena on tarjota kuvallinen analyysi, siitä mikä oli ominaista absurdismin, symbolismin ja metaforisuuden sävyttämälle nukkenäyttämön kuvalliselle kerronnalle ja millaisia olivat siinä vaikuttaneet taiteen tyylisuunnat luonteeltaan 1960 ja 1970-luvuilla. Selvittää syitä 1960 ja 1970-lukujen kuvallisen kerronan monikerroksisuuteen.
Tutkielman keskeistä lähdeaineistoa ovat Henryk Jurkowskin nukketeatterin merkkikieltä ja teoriaa käsittelevät, The Aspects of Puppet Theatre esseekokoelmassa julkaistut kirjoitelmat ja tshekkiläistä nukketeatteriskenografiaa esittelevät Sylva Simacková-Maresovan toimittamat, Nase Soucasná Loutkarská Scenografie ja Ceská Loutkarská Scenografie 70. A 80.letá esseekokoelmat. Olen myös usein huomioinut DRAK teatteria, sen historiaa ja johtohahmoa ohjaaja Josef Kroftaa käsittelevän kirjallisen materiaalin, Josef Krofta- The Tower of Babel ja A Plague O´Both Your Houses. Kirjallisen tutkimusaineiston ohella keskeistä lähdeaineistoa on laaja kuvamateriaali erityisesti DRAK ja Naivni teattereiden esityksistä 1960 ja 1970-luvuilla.
1960 ja 1970-lukujen useat nukkenäyttämön ilmaisulliset muutokset ovat vakiintuneet osaksi nykynukketeatteria, mutta aikakausien luoma jatkuva etsintä uusille ilmaisullisille mahdollisuuksille jatkuu tshekkiläisellä nukkenäyttämöllä. Nykynukketeatteri haluaa astua nukketeatterin raja-aitojen yli uusiin taiteen konteksteihin, ja jatkaa 1960 ja 1970-lukujen kuvallisen kerronnan anarkistisesti suuntautunutta perintöä.
ASIASANAT: Tshekin tasavalta, nukketeatteri, nukketeatteriskenografia, avantgarde, DRAK teatteri
Tutkimuksen johtoajatuksena on kuvallisen analyysin ja hahmotelman kautta määritellä tshekkiläisen nukketeatteriskenografian 1960 ja 1970-lukujen avantgardisesti suuntautuneen kuvallisen kerronnan käsitettä. Tarkastella sen kuvallisuuden luonnetta ja kehityksiä suhteessa nukketeatteritradition historiallisiin juuriin ja visuaalisen kerronnan tradition kehityksiin ja tulkintaan. Lähtökohtana on näyttämöllisistä sommitelmallisuuksista merkityksiä saava näkökulma, jossa on tarkoitus osoittaa suoria viittauksia ympäröivään aikalaishistoriaan ja kuvataiteenkontekstin läheisyyteen. Tutkielman tarkoituksena on tarjota kuvallinen analyysi, siitä mikä oli ominaista absurdismin, symbolismin ja metaforisuuden sävyttämälle nukkenäyttämön kuvalliselle kerronnalle ja millaisia olivat siinä vaikuttaneet taiteen tyylisuunnat luonteeltaan 1960 ja 1970-luvuilla. Selvittää syitä 1960 ja 1970-lukujen kuvallisen kerronan monikerroksisuuteen.
Tutkielman keskeistä lähdeaineistoa ovat Henryk Jurkowskin nukketeatterin merkkikieltä ja teoriaa käsittelevät, The Aspects of Puppet Theatre esseekokoelmassa julkaistut kirjoitelmat ja tshekkiläistä nukketeatteriskenografiaa esittelevät Sylva Simacková-Maresovan toimittamat, Nase Soucasná Loutkarská Scenografie ja Ceská Loutkarská Scenografie 70. A 80.letá esseekokoelmat. Olen myös usein huomioinut DRAK teatteria, sen historiaa ja johtohahmoa ohjaaja Josef Kroftaa käsittelevän kirjallisen materiaalin, Josef Krofta- The Tower of Babel ja A Plague O´Both Your Houses. Kirjallisen tutkimusaineiston ohella keskeistä lähdeaineistoa on laaja kuvamateriaali erityisesti DRAK ja Naivni teattereiden esityksistä 1960 ja 1970-luvuilla.
1960 ja 1970-lukujen useat nukkenäyttämön ilmaisulliset muutokset ovat vakiintuneet osaksi nykynukketeatteria, mutta aikakausien luoma jatkuva etsintä uusille ilmaisullisille mahdollisuuksille jatkuu tshekkiläisellä nukkenäyttämöllä. Nykynukketeatteri haluaa astua nukketeatterin raja-aitojen yli uusiin taiteen konteksteihin, ja jatkaa 1960 ja 1970-lukujen kuvallisen kerronnan anarkistisesti suuntautunutta perintöä.
ASIASANAT: Tshekin tasavalta, nukketeatteri, nukketeatteriskenografia, avantgarde, DRAK teatteri