Koulujen yhdistyminen opettajien kokemana. Tutkimus Keski-Uudenmaan ammattikoulutusyhtymän kolmen koulun yhdistämisestä yhdeksi organisaatioksi.
PASANEN, VIRPI (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PASANEN, VIRPI
2003
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-06-18Sisällysluettelo
1 TUTKIMUKSEN LÄHTÖKOHDAT 1.1 Johdanto 1 1.2 Tutkimuksen tausta ja tarkoitus 2 1.3 Tutkimuskohteen tarkastelu 3 2 TEOREETTINEN VIITEKEHYS 2.1 Ammatillisen koulutuksen ja työelämän muutoksista 6 2.2 Organisaatio käsitteenä 9 2.3 Kouluorganisaatio - oppiva organisaatio 12 2.3.1 Sengen malli oppivasta organisaatiosta 15 2.4 Johtajuus organisaatiossa 17 2.5 Organisaation ilmapiiri 19 2.6 Vuorovaikutus organisaatiossa 21 2.6.1 Muutoksen kokeminen organisaatioissa 22 2.6.2 Muutos kouluyhteisöissä 25 2.7 Opettajien työ 26 2.8 Tulevaisuus kouluyhteisössä 31 3 TUTKIMUSTEHTÄVÄ 32 4 TUTKIMUKSEN TOTEUTTAMINEN 4.1 Tutkimusmenetelmät 33 4.2 Aineiston keruu 35 4.3 Aineiston analysointi 38 4.4 Tutkijan rooli 39 4.5 Tutkimuksen luotettavuus 39 5 TULOKSET 5.1 Tuloksien taustatietoja 41 5.2 Mitä organisaatioiden yhdistymisessä tapahtui? 41 5.3 Johtajuus muutoksessa 46 5.4 Organisaatioiden ilmapiiri 49 5.5 Opettajien välinen vuorovaikutus 52 5.6 Opettajien työn muutokset 54 5.7 Opettajien kokemukset koulujen yhdistymisestä 57 6 TUTKIMUSTULOSTEN TARKASTELUA 59 LÄHTEET 64 LIITTEET 70
Tiivistelmä
Koulujen yhdistyminen opettajien kokemana. Tutkimus Keski-Uudenmaan ammattikoulutusyhtymän kolmen koulun yhdistämisestä yhdeksi organisaatioksi.
Tutkimus kohdistuu kouluissa tapahtuneeseen organisaatioiden yhdistymiseen opettajan näkökulmasta. Organisaatiomuutos tapahtui elokuussa 2000, Keski-Uudenmaan kuntayhtymän kolmessa koulussa, jossa organisaatiot yhdistyivät Tuusulanjärven ammattiopistoksi. Teoreettinen viitekehys käsittelee oppivaa organisaatiota, sen johtajuutta, ilmapiiriä ja vuorovaikutusta. Lisäksi viitekehyksessä käsitellään organisaation ja kouluyhteisön muutosta.
Tutkimus edustaa luonteeltaan kvalitatiivista tutkimusta ja se luokitellaan kuvailevaksi tapaustutkimukseksi. Tutkimuksessa kuvataan, mitä organisaatiomuutoksessa tapahtuu sekä tarkastellaan, millainen näkemys opettajilla on koulujen yhdistymisestä sekä miten he kokevat muutoksen.
Tutkimuksen aineistoa kerättiin muutosprosessin aikana päiväkirjalla. Lisäksi kaikille opettajille, jotka työskentelivät organisaatioissa, tehtiin kyselytutkimus juuri ennen muutosta, toukokuussa 2000. Palautuneiden kyselyiden vastausprosentti oli 46. Lomakkeen kysymykset olivat avoimia ja johdattelevia, jotta pohdinta olisi mahdollisimman yksilöllistä. Koulujen yhdistymisen jälkeen tehtiin teemahaastatteluja yhdeksälle opettajalle.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että koulujen yhdistyminen opettajien mielestä vaatii riittävää tiedonkulkua. Kouluttamalla henkilöstöä voidaan helpottaa muutokseen suhtautumista sekä henkilöstön mukaantulo jo suunnitteluvaiheessa auttaa muutoksen läpiviennissä. Johdon suunnitelmallinen toiminta koettiin merkittäväksi muutosprosessin onnistumiselle. Koulujen yhdistymistä pidettiin sekavana, mutta omaa työtä organisoimalla muutos helpottuisi. Muutoksesta käynnistyy aina myös opettajan oman työn arviointia sekä työhön liittyvien asioiden pohdintaa.
Asiasanat
Oppiva organisaatio, opettajan työ, muutos
Tutkimus kohdistuu kouluissa tapahtuneeseen organisaatioiden yhdistymiseen opettajan näkökulmasta. Organisaatiomuutos tapahtui elokuussa 2000, Keski-Uudenmaan kuntayhtymän kolmessa koulussa, jossa organisaatiot yhdistyivät Tuusulanjärven ammattiopistoksi. Teoreettinen viitekehys käsittelee oppivaa organisaatiota, sen johtajuutta, ilmapiiriä ja vuorovaikutusta. Lisäksi viitekehyksessä käsitellään organisaation ja kouluyhteisön muutosta.
Tutkimus edustaa luonteeltaan kvalitatiivista tutkimusta ja se luokitellaan kuvailevaksi tapaustutkimukseksi. Tutkimuksessa kuvataan, mitä organisaatiomuutoksessa tapahtuu sekä tarkastellaan, millainen näkemys opettajilla on koulujen yhdistymisestä sekä miten he kokevat muutoksen.
Tutkimuksen aineistoa kerättiin muutosprosessin aikana päiväkirjalla. Lisäksi kaikille opettajille, jotka työskentelivät organisaatioissa, tehtiin kyselytutkimus juuri ennen muutosta, toukokuussa 2000. Palautuneiden kyselyiden vastausprosentti oli 46. Lomakkeen kysymykset olivat avoimia ja johdattelevia, jotta pohdinta olisi mahdollisimman yksilöllistä. Koulujen yhdistymisen jälkeen tehtiin teemahaastatteluja yhdeksälle opettajalle.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että koulujen yhdistyminen opettajien mielestä vaatii riittävää tiedonkulkua. Kouluttamalla henkilöstöä voidaan helpottaa muutokseen suhtautumista sekä henkilöstön mukaantulo jo suunnitteluvaiheessa auttaa muutoksen läpiviennissä. Johdon suunnitelmallinen toiminta koettiin merkittäväksi muutosprosessin onnistumiselle. Koulujen yhdistymistä pidettiin sekavana, mutta omaa työtä organisoimalla muutos helpottuisi. Muutoksesta käynnistyy aina myös opettajan oman työn arviointia sekä työhön liittyvien asioiden pohdintaa.
Asiasanat
Oppiva organisaatio, opettajan työ, muutos