"Paljon enemmän voidaan keskustella asioista kun on nää tiimit, kouluun tää itseasiassa sopii." -Tiimiorganisaatio Hämeenlinnan Yhteiskoulussa.
MUSTONEN, SAANA; LÄTTI, JUKKA-PEKKA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MUSTONEN, SAANA
LÄTTI, JUKKA-PEKKA
2003
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-05-16Sisällysluettelo
1. Johdanto 2. Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat 2.1 Aikaisempia tutkimuksia 2.2 Tiimiorganisaatio 2.2.1 Oppiva organisaatio 2.3 Johtajuus koulussa 2.3.1 Johtajuus tiimeissä 2.4 Opettajuus 3. Tutkimuksen tarkoitus ja tutkimusongelmat 4. Tutkimuksen menetelmälliset lähtökohdat 4.1 Kvalitatiivinen tutkimus 4.1.1 Aineistolähtöinen analyysi 4.1.2 Harkinnanvarainen otanta 4.1.3 Tulkinta ja luotettavuus 4.1.4 Reliabiliteetti ja validiteetti 4.1.5 Eettisyys 5. Tutkimuksen toteuttaminen 5.1 Tutkimusasetelma 5.2 Tutkimukseen osallistuneet 5.3 Aineiston kokoaminen 5.3.1 Kyselylomake 5.3.2 Haastattelut 5.4 Menetelmällistä pohdintaa 5.5 Luotettavuus ja yleistettävyys 6. Tutkimustulokset 6.1 Ongelmat tiimiorganisaatiossa 6.1.1 Työnmäärän lisääntyminen ja aikapula 6.1.2 Pelkona opetustyön kärsiminen 6.1.3 Vaikuttamisen mahdollisuuksien rajallisuus 6.1.4 Ongelmat informaation kulussa 6.1.5 Eri hankkeiden ajoittuminen päällekkäin 6.1.6 Muut esille tulleet ongelmat 6.2 Tiimiorganisaation hyviä puolia 6.2.1 Keskustelun lisääntyminen 6.2.2 Positiiviset vaikutukset kahden koulun yhdistymisessä 6.2.3 Vuorovaikutteisuus ja demokratia lisääntymässä 6.2.4 Muut esille tulleet hyvät puolet 6.3 Kehitysnäkymiä 6.4 Vastaukset tutkimusongelmiin 7. Tulosten tulkinnallinen pohdinta 7.1 Uusi organisaatiomalli 7.1.1 Johtajuuden muutos 7.1.2 Opettajuuden muutos 7.2 Tutkimuksen tuloksista 7.2.1 Tiimiorganisaation ongelmista 7.2.2 Tiimiorganisaation hyvistä puolista 7.2.3 Tiimiorganisaation kehitysnäkymistä 7.3 Jatkotutkimuksen tarve 7.4 Loppusanat Lähteet Liitteet
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka tiimiorganisaatiomalli soveltuu koulumaailmaan. Tarkastelun kohteena on Hämeenlinnan yhteiskoulun (luokat 1-9) tiimeihin osallistuva opettajakunta ja koulun johto.
Tutkimusongelmana on selvittää sopiiko opettajista koostuvien tiimien työskentely ja päätöksistä vastaaminen perinteiseen koulumaailmaan. Alaongelmina tarkastellaan aihealueita, jotka erottavat tiimiorganisoidun koulun perinteisestä koulusta:
1. Miten tiimiorganisaatio muuttaa koulun päätöksentekomallia?
2. Millä tavoin perinteinen opettajuus on muuttumassa tiimiorganisaation myötä?
Haastattelujen perusteella kerättiin opettajien mielipiteitä siitä, millaisia ongelmia tiimiorganisaatio on kohdannut, mitkä ovat olleet tiimiorganisaation hyviä puolia ja kuinka opettajat olettavat tiimityöskentelyn kehittyvän tulevaisuudessa.
Tutkimusongelmaa on lähestytty kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Tutkimuksen aineisto koottiin kyselylomakkeilla ja teemahaastatteluin. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 45 opettajaa, sekä rehtori ja apulaisrehtori.
Tutkimamme tiimit ovat toimineet syksystä 2001 saakka, joten haastatteluja tehdessä (tammikuu 2002) tiimit olivat vielä kokeiluasteella. Koulun opettajilla oli paljon odotuksia ja parannusehdotuksia tiimikokeiluun liittyen, joka osoittaa, että opettajat haluavat kehittää tiimiorganisaatiota toimivaksi työvälineeksi; ajan kanssa siitä on tarkoitus tulla itse itseään ohjaava ja oppiva organisaatio. Vaikka tiimeissä hallinnolliset, opetussuunnitelmalliset ja yhteiskunnalliset asiat alkavatkin olla myös tavallisten riviopettajien vastuulla, ei koulun perustehtävää saa unohtaa.
Avainsanat: tiimiorganisaatio, tiimi, opettajuus
Tutkimusongelmana on selvittää sopiiko opettajista koostuvien tiimien työskentely ja päätöksistä vastaaminen perinteiseen koulumaailmaan. Alaongelmina tarkastellaan aihealueita, jotka erottavat tiimiorganisoidun koulun perinteisestä koulusta:
1. Miten tiimiorganisaatio muuttaa koulun päätöksentekomallia?
2. Millä tavoin perinteinen opettajuus on muuttumassa tiimiorganisaation myötä?
Haastattelujen perusteella kerättiin opettajien mielipiteitä siitä, millaisia ongelmia tiimiorganisaatio on kohdannut, mitkä ovat olleet tiimiorganisaation hyviä puolia ja kuinka opettajat olettavat tiimityöskentelyn kehittyvän tulevaisuudessa.
Tutkimusongelmaa on lähestytty kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Tutkimuksen aineisto koottiin kyselylomakkeilla ja teemahaastatteluin. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 45 opettajaa, sekä rehtori ja apulaisrehtori.
Tutkimamme tiimit ovat toimineet syksystä 2001 saakka, joten haastatteluja tehdessä (tammikuu 2002) tiimit olivat vielä kokeiluasteella. Koulun opettajilla oli paljon odotuksia ja parannusehdotuksia tiimikokeiluun liittyen, joka osoittaa, että opettajat haluavat kehittää tiimiorganisaatiota toimivaksi työvälineeksi; ajan kanssa siitä on tarkoitus tulla itse itseään ohjaava ja oppiva organisaatio. Vaikka tiimeissä hallinnolliset, opetussuunnitelmalliset ja yhteiskunnalliset asiat alkavatkin olla myös tavallisten riviopettajien vastuulla, ei koulun perustehtävää saa unohtaa.
Avainsanat: tiimiorganisaatio, tiimi, opettajuus