Hei, me faniudutaan. Internetin televisiofanit digiajan osallistuvan mediakulttuurin tiennäyttäjinä.
LAUKKANEN, TERO (2003)
LAUKKANEN, TERO
2003
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2003-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12057
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12057
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee internetiin syntynyttä televisiofanikulttuuria. Kyseessä ei ole ensisijaisesti fanitutkimus, vaan tutkimus mediakulttuurin digitaalisesta murroksesta. Tavoitteena on fanikulttuuria tarkastelemalla kartoittaa niitä uudenlaisia sosiaalisen kanssakäymisen ja kulttuurisen toiminnan mahdollisuuksia, joita internet on mediayleisöille avannut. Tarkastelun kohteeksi on valittu fanit, sillä poikkeuksellisen aktiivisen ja sosiaalisen mediasuhteensa vuoksi he ovat omaksuneet uudet teknologiat muita yleisöjä ripeämmin. Tutkielman perusoletus kuitenkin on, että internetin ja muun uuden teknologian vaikutuksesta myös "tavallisten" yleisöjen mediasuhde on muuttunut fanimaisemmaksi. Fanit siis edustavat tutkielmassa edelläkävijöitä, jotka viitoittavat tietä digitaaliajan osallistuvalle mediakulttuurille.
Pääasiallinen tutkimusmenetelmä internetin fanikulttuurin tarkastelussa on suora havainnointi. Esitutkimusvaiheessa havainnoinnin pohjustukseksi on tehty myös sähköpostihaastatteluja. Keskeisen tutkimusaineiston muodostavat seitsemän amerikkalaisen televisiosarjan kansainväliset fanisivustot ja keskustelufoorumit. Laveahkon perspektiivin avulla pyritään luomaan mahdollisimman monipuolinen yleiskuva internetin fanikulttuurista sekä parantamaan havaintojen yleistettävyyttä fanikulttuurin ulkopuolelle. Tutkimusote on laadullinen, ensisijaisesti ilmiötä kuvaileva ja vasta toissijaisesti tulkitseva.
Internetin fanikulttuuria tarkastellaan yhteisöllisyyden ja toiminnallisuuden näkökulmasta. Käytännössä nämä osa-alueet niveltyvät erottamattomasti toisiinsa. Yhteisöllisyyden tarkastelu kohdistuu keskustelufoorumeille syntyneiden verkkoyhteisöjen kanssakäymiseen sekä teknologian rooliin faniyhteisöjen ja -identiteettien rakentumisessa. Tarkastelussa nousee esille, kuinka valtaisasti internet on helpottanut fanien kohtaamista. Toiminnallisuuden osalta huomio kiinnittyy internetin mahdollistamiin fanilähtöisiin tv-sarjojen jakelutapoihin sekä internetin merkitykseen fanien oman kulttuurisen tuotannon julkaisu- ja tukiverkostona. Juuri fanitoiminnassa käy ilmi uuden teknologian potentiaali kulttuurista prosessia demokratisoivana voimana. Internetin olemattoman julkaisukynnyksen ansiosta fanien ruohonjuuritason tuotanto on lisääntynyt merkittävästi, rikastunut muodoiltaan ja saavuttanut aivan uudenlaisen julkisuuden. Fanien kulttuurista toimintaa kuitenkin varjostavat tekijänoikeuksiin liittyvät kärhämät.
Tutkielman lopuksi internetin fanikulttuurin tarkastelu kytketään laajempaan kontekstiin, mediakulttuurin yleiseen "faniutumiseen" ja osallistuvan kulttuurin syntyyn. Faniutumisella viitataan kahteen toisiinsa niveltyvään trendiin: (media)kulttuurisen toiminnan lisääntymiseen ja mediasuhteen yhteisöllistymiseen. Kummankin trendin keskeinen käyttövoima on uusi teknologia. Mediateollisuuden asenne yleisöjen faniutumiseen on ristiriitainen. Viime kädessä ristiriitojen taustalla voidaan nähdä internetissä yhteen törmänneiden mediateollisuuden ja tietotekniikkateollisuuden vastakkaiset intressit.
Pääasiallinen tutkimusmenetelmä internetin fanikulttuurin tarkastelussa on suora havainnointi. Esitutkimusvaiheessa havainnoinnin pohjustukseksi on tehty myös sähköpostihaastatteluja. Keskeisen tutkimusaineiston muodostavat seitsemän amerikkalaisen televisiosarjan kansainväliset fanisivustot ja keskustelufoorumit. Laveahkon perspektiivin avulla pyritään luomaan mahdollisimman monipuolinen yleiskuva internetin fanikulttuurista sekä parantamaan havaintojen yleistettävyyttä fanikulttuurin ulkopuolelle. Tutkimusote on laadullinen, ensisijaisesti ilmiötä kuvaileva ja vasta toissijaisesti tulkitseva.
Internetin fanikulttuuria tarkastellaan yhteisöllisyyden ja toiminnallisuuden näkökulmasta. Käytännössä nämä osa-alueet niveltyvät erottamattomasti toisiinsa. Yhteisöllisyyden tarkastelu kohdistuu keskustelufoorumeille syntyneiden verkkoyhteisöjen kanssakäymiseen sekä teknologian rooliin faniyhteisöjen ja -identiteettien rakentumisessa. Tarkastelussa nousee esille, kuinka valtaisasti internet on helpottanut fanien kohtaamista. Toiminnallisuuden osalta huomio kiinnittyy internetin mahdollistamiin fanilähtöisiin tv-sarjojen jakelutapoihin sekä internetin merkitykseen fanien oman kulttuurisen tuotannon julkaisu- ja tukiverkostona. Juuri fanitoiminnassa käy ilmi uuden teknologian potentiaali kulttuurista prosessia demokratisoivana voimana. Internetin olemattoman julkaisukynnyksen ansiosta fanien ruohonjuuritason tuotanto on lisääntynyt merkittävästi, rikastunut muodoiltaan ja saavuttanut aivan uudenlaisen julkisuuden. Fanien kulttuurista toimintaa kuitenkin varjostavat tekijänoikeuksiin liittyvät kärhämät.
Tutkielman lopuksi internetin fanikulttuurin tarkastelu kytketään laajempaan kontekstiin, mediakulttuurin yleiseen "faniutumiseen" ja osallistuvan kulttuurin syntyyn. Faniutumisella viitataan kahteen toisiinsa niveltyvään trendiin: (media)kulttuurisen toiminnan lisääntymiseen ja mediasuhteen yhteisöllistymiseen. Kummankin trendin keskeinen käyttövoima on uusi teknologia. Mediateollisuuden asenne yleisöjen faniutumiseen on ristiriitainen. Viime kädessä ristiriitojen taustalla voidaan nähdä internetissä yhteen törmänneiden mediateollisuuden ja tietotekniikkateollisuuden vastakkaiset intressit.