Kolmiulotteinen kaupunkimalli liikkuvan käyttäjän reitinopastuksessa.
KULJU, MINNA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KULJU, MINNA
2003
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2003-06-10Tiivistelmä
Mobiilien laitteiden yleistyminen ja tekninen kehitys ovat synnyttäneet monia uusia palveluja liikkuvien ihmisten tarpeisiin. Erilaisia mobiileja karttapalveluja ja reitinopastuspalveluita on saatavilla SMS-, MMS- ja WAP-palveluina, Internetin kautta tai erillisinä mobiiliin laitteeseen saatavina sovelluksina. Yksi tapa visualisoida oikean, realistisen kaupungin sisältämää informaatiota, on kolmiulotteinen (3D) malli. Tällaisen kolmiulotteisen mallin avulla voidaan esimerkiksi tarjota käyttäjälle reitinopastusta paikasta toiseen. Tällä tavoin tehdyssä opastuksessa käyttäjä pystyy mallin avulla näkemään reitin varrella olevat rakennukset ja muut kohteet lähes sellaisina kuin ne oikeassa ympäristössä ovat. Malliin voidaan lisätä myös erilaista lisäinformaatiota, joka osaltaan tukee käyttäjää navigoinnissa ja reitillä pysymisessä.
Tässä tutkielmassa käsitellään kolmiulotteisen kaupunkimallin käyttöä reitinopastuksessa. Aluksi esitellään ihmisten kykyä navigoida oikeassa ympäristössä ja tämän lisäksi esitellään joitakin sellaisia seikkoja, jotka vaikuttavat mobiilien karttojen ja reitinopastuksen käytettävyyteen. Myös aikaisempia tutkimuksia liittyen sekä kiinteällä tietokoneella oleviin että mobiileissa laitteissa toimiviin kolmiulotteisiin malleihin ja näiden eri sovelluksiin käsitellään. Omassa tutkimusosuudessa selvitetään kolmiulotteiselle kaupunkimallille tehtyjä evaluointeja sekä käytettävyyslaboratoriossa että kentällä. Laboratorioevaluointien tulokset 3D-mallin tunnistettavuudesta osoittivat, että käyttäjät kiinnittivät huomiota ensisijaisesti rakennuksien väriin, muotoon ja ikkunoihin pyrkiessään tunnistamaan mallissa olleita rakennuksia. Myös ympäristöllä on vaikutusta tunnistusprosessiin. Kenttäevaluoinnit osoittivat, että 3D-mallista tehty reitinopastus on varteenotettava opastusmuoto perinteisen kartan rinnalle. Opastuksessa tärkeäksi muodostui 3D mallin vastaavuus oikean ympäristön kanssa siten, että käyttäjät pystyvät helposti orientoimaan itsensä sekä seuraamaan annettua opastusta. 3D-mallista tehdyn opastuksen pitäisi tukea käyttäjien perinteisiä tapoja liikkua. Reitinopastuksessa olevalla lisäinformaatiolla, kuten esimerkiksi katujen nimillä ja suuntanuolilla on suuri vaikutus käyttäjien kykyyn seurata reitinopastusta.
Avainsanat ja -sanonnat: kolmiulotteinen kaupunkimalli, reitinopastus, mobiili laite, 3D-kartta, henkilökohtainen navigointi, käytettävyystutkimus
Tässä tutkielmassa käsitellään kolmiulotteisen kaupunkimallin käyttöä reitinopastuksessa. Aluksi esitellään ihmisten kykyä navigoida oikeassa ympäristössä ja tämän lisäksi esitellään joitakin sellaisia seikkoja, jotka vaikuttavat mobiilien karttojen ja reitinopastuksen käytettävyyteen. Myös aikaisempia tutkimuksia liittyen sekä kiinteällä tietokoneella oleviin että mobiileissa laitteissa toimiviin kolmiulotteisiin malleihin ja näiden eri sovelluksiin käsitellään. Omassa tutkimusosuudessa selvitetään kolmiulotteiselle kaupunkimallille tehtyjä evaluointeja sekä käytettävyyslaboratoriossa että kentällä. Laboratorioevaluointien tulokset 3D-mallin tunnistettavuudesta osoittivat, että käyttäjät kiinnittivät huomiota ensisijaisesti rakennuksien väriin, muotoon ja ikkunoihin pyrkiessään tunnistamaan mallissa olleita rakennuksia. Myös ympäristöllä on vaikutusta tunnistusprosessiin. Kenttäevaluoinnit osoittivat, että 3D-mallista tehty reitinopastus on varteenotettava opastusmuoto perinteisen kartan rinnalle. Opastuksessa tärkeäksi muodostui 3D mallin vastaavuus oikean ympäristön kanssa siten, että käyttäjät pystyvät helposti orientoimaan itsensä sekä seuraamaan annettua opastusta. 3D-mallista tehdyn opastuksen pitäisi tukea käyttäjien perinteisiä tapoja liikkua. Reitinopastuksessa olevalla lisäinformaatiolla, kuten esimerkiksi katujen nimillä ja suuntanuolilla on suuri vaikutus käyttäjien kykyyn seurata reitinopastusta.
Avainsanat ja -sanonnat: kolmiulotteinen kaupunkimalli, reitinopastus, mobiili laite, 3D-kartta, henkilökohtainen navigointi, käytettävyystutkimus