Ostopäätösprosessi ja aikapaine.
JÄÄSKELÄINEN, MARIKA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JÄÄSKELÄINEN, MARIKA
2003
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2003-06-10Tiivistelmä
Tutkielma kuvaa ostopäätösprosessia aikapaineessa. Tutkielman teoreettisessa osassa käsitellään ostopäätösprosessin eri vaiheita sekä aikaisempia tutkimustuloksia ostopäätösprosessista liittyen lähinnä tiedon hankkimiseen, sen prosessointiin sekä valintaan. Teoreettisessa osassa käsitellään myös aikaisempia tutkimuksia aikapaineesta. Tärkein lähde on Journal of Consumer Research, lisäksi lähteenä on käytetty mm. psykologian journaaleja.
Tutkielman empiirinen tutkimus tehtiin kahdellekymmenelle Tampereen yliopiston opiskelijalle. Haastateltujen tehtävänä oli valita neljästä kertakäyttökamerasta se, jonka he todellisuudessa ostaisivat. Tutkimus suoritettiin henkilökohtaisina haastatteluina protokolla menetelmällä. Protokolla-aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti pyrkien ymmärtäviin ja kuvaileviin tuloksiin.
Haastatelluista puolet, eli kymmenen henkilöä, toimi ilman aikapainetta ja toiset kymmenen aikapaineessa. Toisen ryhmän ohjeena oli käyttää aikaa ostopäätökseen niin paljon kuin halusi ja toisen ryhmän ohjeena taas tehdä ostopäätös mahdollisimman nopeasti.
Aikapaineetta toimineet käyttivät valintaprosessiin enemmän aikaa, käsittelivät päätösprosessin aikana enemmän tietoa, tutustuivat vaihtoehtoihin järjestelmällisemmin, vertailivat enemmän vaihtoehtoja keskenään ja perustivat päätöksensä enemmän tuotteen kokonaisuuteen kuin aikapaine ryhmä.
Aikapaine ryhmälle taas oli ominaista perustaa päätöksensä yhteen tai kahteen ominaisuuteen. Tärkeimpiä ominaisuuksia olivat merkki, laatu ja toimivuus. Lisäksi osa aikapaine ryhmän haastatelluista eliminoi heti aluksi osan vaihtoehdoista ja muutama teki päätöksensä välittömästi nähtyään kamerat. Aikapaineessa toimineet käyttivät eniten aikaa itse valintaan, kun aikapaineetta toimineet taas käyttivät aikaa eniten vaihtoehtoihin tutustumiseen.
Tutkielman empiirinen tutkimus tehtiin kahdellekymmenelle Tampereen yliopiston opiskelijalle. Haastateltujen tehtävänä oli valita neljästä kertakäyttökamerasta se, jonka he todellisuudessa ostaisivat. Tutkimus suoritettiin henkilökohtaisina haastatteluina protokolla menetelmällä. Protokolla-aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti pyrkien ymmärtäviin ja kuvaileviin tuloksiin.
Haastatelluista puolet, eli kymmenen henkilöä, toimi ilman aikapainetta ja toiset kymmenen aikapaineessa. Toisen ryhmän ohjeena oli käyttää aikaa ostopäätökseen niin paljon kuin halusi ja toisen ryhmän ohjeena taas tehdä ostopäätös mahdollisimman nopeasti.
Aikapaineetta toimineet käyttivät valintaprosessiin enemmän aikaa, käsittelivät päätösprosessin aikana enemmän tietoa, tutustuivat vaihtoehtoihin järjestelmällisemmin, vertailivat enemmän vaihtoehtoja keskenään ja perustivat päätöksensä enemmän tuotteen kokonaisuuteen kuin aikapaine ryhmä.
Aikapaine ryhmälle taas oli ominaista perustaa päätöksensä yhteen tai kahteen ominaisuuteen. Tärkeimpiä ominaisuuksia olivat merkki, laatu ja toimivuus. Lisäksi osa aikapaine ryhmän haastatelluista eliminoi heti aluksi osan vaihtoehdoista ja muutama teki päätöksensä välittömästi nähtyään kamerat. Aikapaineessa toimineet käyttivät eniten aikaa itse valintaan, kun aikapaineetta toimineet taas käyttivät aikaa eniten vaihtoehtoihin tutustumiseen.