Postmodernismi ja tribalismi: Postmodernit piirteet hajuvesien kulutuksessa.
ISOTALO, IRENE (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ISOTALO, IRENE
2003
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2003-06-10Tiivistelmä
Asiasanat: postmodernismi, modernismi, tribalismi
Tutkielman teoreettisessa osuudessa kuvaillaan postmodernismia käyttäen modernismia vertailupohjana. Tutkimuksen alussa postmodernismiin tutustutaan kuvailemalla postmodernismin ja modernismin käsitteitä, ominaispiirteitä ja eroavaisuuksia. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin postmodernin kulttuurin ja kuluttajan ominaispiirteisin markkinoinnin näkökulmasta. Lopuksi postmodernismin ymmärtämistä syvennetään keskittymällä postmoderneihin sosiaalisuhteisiin eli postmoderneihin heimoihin.
Tutkielman empiirisessä osuudessa pyritään ymmärtämään, miten teoreettisessa osuudessa käsitellyt postmodernismin piirteet ilmenevät hajuvesien osto- ja kulutuskäyttäytymisessä sekä esiintyykö kuluttajien keskuudessa postmodernin heimottumisen piirteitä. Empiirisen osuuden aineisto kerättiin teemahaastattelun menetelmällä. Teemahaastattelurunko sisälsi kolme teemaa: hajuveden ostamisen, tuoksun käyttötavat ja haastateltavan kiinnostuksen kohteet.
Haastatteluaineiston informaatio luokiteltiin teemoittain, minkä jälkeen jokaista teemaa koskeva aineisto tyypiteltiin moderneihin ja postmoderneihin piirteisiin. Hajuveden osto- ja kulutuskäyttäytymisessä havaittiin postmodernismille tyypillistä epärationaalisuutta ja vaihtelunhalua. Samoin esille nousi piirteitä nostalgian kaipuusta, hedonismista ja tuoksun käyttämisestä imagon vaihtamisen välineenä. Postmodernismia heijastivat myös kuluttajien epäyhtenäinen minäkuva sekä fragmentoituneen subjektin ja räätälöivän kuluttajan piirteiden esiintyminen kulutus- ja ostokäyttäytymisessä.
Edellä mainitut postmodernit piirteet ilmenivät haastatteluaineistossa muun muassa uutuuden etsimisenä, heräteostoina, nuorempana käytetyn hajuveden ostamisena, hajuveden vaihtamisena tilanteen mukaan ja tietyn imagon etsimisenä tiettyä tilaisuutta varten. Haastatteluaineistossa esiintyi myös postmodernin heimon osallistujan, sympatisoijan ja jäsenen piirteitä. Nämä piirteet esiintyivät osallistumisena tiettyyn teemaan liittyviin tapahtumiin, teeman ympärille muodostuneisiin yhdistyksiin kuulumisena sekä aihealueen säännöllisenä seuraamisena.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa kuvaillaan postmodernismia käyttäen modernismia vertailupohjana. Tutkimuksen alussa postmodernismiin tutustutaan kuvailemalla postmodernismin ja modernismin käsitteitä, ominaispiirteitä ja eroavaisuuksia. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin postmodernin kulttuurin ja kuluttajan ominaispiirteisin markkinoinnin näkökulmasta. Lopuksi postmodernismin ymmärtämistä syvennetään keskittymällä postmoderneihin sosiaalisuhteisiin eli postmoderneihin heimoihin.
Tutkielman empiirisessä osuudessa pyritään ymmärtämään, miten teoreettisessa osuudessa käsitellyt postmodernismin piirteet ilmenevät hajuvesien osto- ja kulutuskäyttäytymisessä sekä esiintyykö kuluttajien keskuudessa postmodernin heimottumisen piirteitä. Empiirisen osuuden aineisto kerättiin teemahaastattelun menetelmällä. Teemahaastattelurunko sisälsi kolme teemaa: hajuveden ostamisen, tuoksun käyttötavat ja haastateltavan kiinnostuksen kohteet.
Haastatteluaineiston informaatio luokiteltiin teemoittain, minkä jälkeen jokaista teemaa koskeva aineisto tyypiteltiin moderneihin ja postmoderneihin piirteisiin. Hajuveden osto- ja kulutuskäyttäytymisessä havaittiin postmodernismille tyypillistä epärationaalisuutta ja vaihtelunhalua. Samoin esille nousi piirteitä nostalgian kaipuusta, hedonismista ja tuoksun käyttämisestä imagon vaihtamisen välineenä. Postmodernismia heijastivat myös kuluttajien epäyhtenäinen minäkuva sekä fragmentoituneen subjektin ja räätälöivän kuluttajan piirteiden esiintyminen kulutus- ja ostokäyttäytymisessä.
Edellä mainitut postmodernit piirteet ilmenivät haastatteluaineistossa muun muassa uutuuden etsimisenä, heräteostoina, nuorempana käytetyn hajuveden ostamisena, hajuveden vaihtamisena tilanteen mukaan ja tietyn imagon etsimisenä tiettyä tilaisuutta varten. Haastatteluaineistossa esiintyi myös postmodernin heimon osallistujan, sympatisoijan ja jäsenen piirteitä. Nämä piirteet esiintyivät osallistumisena tiettyyn teemaan liittyviin tapahtumiin, teeman ympärille muodostuneisiin yhdistyksiin kuulumisena sekä aihealueen säännöllisenä seuraamisena.