Osastonhoitajan transformatiivinen johtamistaito ja hoitohenkilökunnan voimaantuminen.
UUSITALO, TARJA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
UUSITALO, TARJA
2003
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
Hyväksymispäivämäärä
2003-05-06Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia osastonhoitajien transformatiivista johtamistaitoa ja hoitotyötä kehittävää toimintaa sekä niiden yhteyttä hoitohenkilökunnan voimaantumiseen hoitohenkilöstön arvioimina. Transformatiivinen johtamistaito on prosessi, jossa johtaja ja hänen työyhteisönsä jäsenet kohottavat yhdessä työmoraalinsa ja -motivaationsa tasoa. Johtaja omaksuu taidot, joilla hän pystyy ottamaan huomioon työyhteisönsä jäsenten yksilölliset erot ja innostamaan heitä luovaan, kriittiseen ajatteluun ja sitä kautta tuloksellisempaan toimintaan.
Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat Helsingin yliopistollisen keskussairaalan kahden eri toimialan hoitohenkilöstö (n= 155), jolla oli lähijohtajana sekä erikoissairaanhoitaja- tai yliopistotutkinnon suorittaneita osastonhoitajia. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella syksyllä 2002. Kyselylomake sisälsi vastaajan ja osastonhoitajan taustatiedot, Likert -tyyppisiä väittämiä, joilla pyrittiin mittaamaan osastonhoitajien transformatiivista johtamistaitoa, hoitotyötä kehittävää toimintaa ja hoitohenkilökunnan voimaantumista sekä kolme avointa kysymystä. Vastausprosentti oli 54.Tutkimusaineisto analysoitiin tarkastelemalla ryhmien välisiä eroja taustamuuttujien ja summamuuttujien: transformatiivisen johtamistaidon, hoitotyötä kehittävän toiminnan sekä voimaantumisen välillä ristiintaulukoinnilla ja χ2 testillä, Mann -Whitneyn U testillä sekä Kruskal Wallisin varianssianalyysillä. Transformatiivisen johtamistaidon, hoitotyötä ja voimaantumisen väli!
siä keskinäisiä yhteyksiä tarkasteltiin Spearmanin korrelaatiokertoimella. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin induktiivisesti sisällön erittelyllä.
Tulosten mukaan transformatiivinen johtamistaito oli jo melko yleistä osastonhoitajien keskuudessa. Yliopistotutkinnon suorittaneet osastonhoitajat arvioitiin transformatiivisilta taidoiltaan vahvemmiksi kuin erikoissairaanhoitajatutkinnon suorittaneet. Ero on tilastollisesti merkitsevä (p≤ 0.001) Myös osastonhoitajien nuoremmalla iällä (p≤ 0.001) ja vähäisemmillä esimiesvuosilla (p≤ 0.001) sekä vastaajan omalla motivoituneisuudella (p≤ 0.001) ja vähäisemmillä työvuosilla osastonhoitajan henkilökunnassa (p≤ 0.05) oli merkitsevä yhteys osastonhoitajan transformatiivisten johtamistaitojen vahvemmiksi arvioimiseen. Tulokset olivat samanlaiset arvioitaessa osastonhoitajien hoitotyötä kehittävää toimintaa. Hoitohenkilöstö koki voimaantumista ja osastonhoitajan yliopistotutkinnolla, vähäisemmillä esimiesvuosilla, transformatiivisella johtamistaidolla sekä osastonhoitajan hoitotyötä kehittävällä toiminnalla oli merkitsevä positiivinen yhteys hoitohenkilöstön voimaantumisen edellytyksiin (p≤ 0.001).
Transformatiivinen johtamistaito on yhteydessä osastonhoitajien korkeampaan koulutustasoon. Osastonhoitajan transformatiivinen johtamistaito korreloi positiivisesti sekä hoitohenkilökunnan että hoitotyön käytännön kehittämisen kanssa. Hoitohenkilökunta voi voimaantua silloin, kun sillä on riittävät toimintaedellytykset hoitotyön hyvään toteuttamiseen ja työyhteisön ilmapiiri on kannustava. Myös osastonhoitajan transformatiivinen johtamistaito voi voimaannuttaa hoitohenkilökuntaa.
Avainsanat: transformatiivinen johtamistaito, osastonhoitajan hoitotyötä kehittävä toiminta, voimaantuminen
Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat Helsingin yliopistollisen keskussairaalan kahden eri toimialan hoitohenkilöstö (n= 155), jolla oli lähijohtajana sekä erikoissairaanhoitaja- tai yliopistotutkinnon suorittaneita osastonhoitajia. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella syksyllä 2002. Kyselylomake sisälsi vastaajan ja osastonhoitajan taustatiedot, Likert -tyyppisiä väittämiä, joilla pyrittiin mittaamaan osastonhoitajien transformatiivista johtamistaitoa, hoitotyötä kehittävää toimintaa ja hoitohenkilökunnan voimaantumista sekä kolme avointa kysymystä. Vastausprosentti oli 54.Tutkimusaineisto analysoitiin tarkastelemalla ryhmien välisiä eroja taustamuuttujien ja summamuuttujien: transformatiivisen johtamistaidon, hoitotyötä kehittävän toiminnan sekä voimaantumisen välillä ristiintaulukoinnilla ja χ2 testillä, Mann -Whitneyn U testillä sekä Kruskal Wallisin varianssianalyysillä. Transformatiivisen johtamistaidon, hoitotyötä ja voimaantumisen väli!
siä keskinäisiä yhteyksiä tarkasteltiin Spearmanin korrelaatiokertoimella. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin induktiivisesti sisällön erittelyllä.
Tulosten mukaan transformatiivinen johtamistaito oli jo melko yleistä osastonhoitajien keskuudessa. Yliopistotutkinnon suorittaneet osastonhoitajat arvioitiin transformatiivisilta taidoiltaan vahvemmiksi kuin erikoissairaanhoitajatutkinnon suorittaneet. Ero on tilastollisesti merkitsevä (p≤ 0.001) Myös osastonhoitajien nuoremmalla iällä (p≤ 0.001) ja vähäisemmillä esimiesvuosilla (p≤ 0.001) sekä vastaajan omalla motivoituneisuudella (p≤ 0.001) ja vähäisemmillä työvuosilla osastonhoitajan henkilökunnassa (p≤ 0.05) oli merkitsevä yhteys osastonhoitajan transformatiivisten johtamistaitojen vahvemmiksi arvioimiseen. Tulokset olivat samanlaiset arvioitaessa osastonhoitajien hoitotyötä kehittävää toimintaa. Hoitohenkilöstö koki voimaantumista ja osastonhoitajan yliopistotutkinnolla, vähäisemmillä esimiesvuosilla, transformatiivisella johtamistaidolla sekä osastonhoitajan hoitotyötä kehittävällä toiminnalla oli merkitsevä positiivinen yhteys hoitohenkilöstön voimaantumisen edellytyksiin (p≤ 0.001).
Transformatiivinen johtamistaito on yhteydessä osastonhoitajien korkeampaan koulutustasoon. Osastonhoitajan transformatiivinen johtamistaito korreloi positiivisesti sekä hoitohenkilökunnan että hoitotyön käytännön kehittämisen kanssa. Hoitohenkilökunta voi voimaantua silloin, kun sillä on riittävät toimintaedellytykset hoitotyön hyvään toteuttamiseen ja työyhteisön ilmapiiri on kannustava. Myös osastonhoitajan transformatiivinen johtamistaito voi voimaannuttaa hoitohenkilökuntaa.
Avainsanat: transformatiivinen johtamistaito, osastonhoitajan hoitotyötä kehittävä toiminta, voimaantuminen