Sanastosta käsitteistöksi - Käsitteellisiä malleja Kvantitatiivinen tutkimus kasvatustieteissä -kurssilta.
TURUNEN, HANNE; RUOHOMÄKI, OLLI (2003)
TURUNEN, HANNE
RUOHOMÄKI, OLLI
2003
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2003-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12002
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12002
Tiivistelmä
Tutkielmassa jäsennetään erään yliopistokurssin oppisisältöjä siinä käytettyjen käsitteiden avulla. Tavoitteena on kartoittaa kurssin keskeinen käsitteistö, analysoida miten ne on määritelty ja rakentaa synteesivaiheessa laajempi käsitejärjestelmä. Pragmaattisena tavoitteena työlle on suorittaa esitutkimus verkkopohjaisen oppimateriaalin suunnitteluhankkeessa, jossa kurssin sisällöistä laaditaan vuorovaikutteinen sanasto.
Tutkimusaineisto koostuu kyseisen kurssin oheiskirjallisuudesta sekä kurssin opettajien haastatteluista. Kyseessä on poikkitieteellinen tutkimus, jossa sovelletaan analyyttisen filosofian, tietojenkäsittelytieteen sekä lingvistiikan metodeja kasvatustieteellisestä tiedon intressistä. Metodeiltaan tutkimuksen poikkitieteellisyys ilmenee käsiteanalyysin, käsitteellisen mallintamisen ja sanastotyön yhdistämisenä. Käsitteellisen mallintamisen avulla tuotetaan käsitejärjestelmän hierarkkisia suhteita havainnollistavia ulkoisia kuvauksia, käsitekaavioita. Sanastotyön menetelmillä puolestaan sekä eritellään että tuotetaan niin kohdealueen termejä kuin määritelmiäkin.
Keskeisenä tutkimustuloksena todetaan, että kurssin oheiskirjallisuus ei useinkaan määrittele käyttämiään käsitteitä, vaan tyytyy antamaan synonyymitasoisia suomennoksia, kuvailemaan tai antamaan esimerkkejä. Mikäli kyseisen kurssin opiskelija kaipaa käsitteiden määritelmiä, hän joutuu etsimään ne itsenäisesti käsitteistöä tarkemmin määrittelevistä, syventävistä teoksista tai kysymään opettajalta.
Tutkimusaineisto koostuu kyseisen kurssin oheiskirjallisuudesta sekä kurssin opettajien haastatteluista. Kyseessä on poikkitieteellinen tutkimus, jossa sovelletaan analyyttisen filosofian, tietojenkäsittelytieteen sekä lingvistiikan metodeja kasvatustieteellisestä tiedon intressistä. Metodeiltaan tutkimuksen poikkitieteellisyys ilmenee käsiteanalyysin, käsitteellisen mallintamisen ja sanastotyön yhdistämisenä. Käsitteellisen mallintamisen avulla tuotetaan käsitejärjestelmän hierarkkisia suhteita havainnollistavia ulkoisia kuvauksia, käsitekaavioita. Sanastotyön menetelmillä puolestaan sekä eritellään että tuotetaan niin kohdealueen termejä kuin määritelmiäkin.
Keskeisenä tutkimustuloksena todetaan, että kurssin oheiskirjallisuus ei useinkaan määrittele käyttämiään käsitteitä, vaan tyytyy antamaan synonyymitasoisia suomennoksia, kuvailemaan tai antamaan esimerkkejä. Mikäli kyseisen kurssin opiskelija kaipaa käsitteiden määritelmiä, hän joutuu etsimään ne itsenäisesti käsitteistöä tarkemmin määrittelevistä, syventävistä teoksista tai kysymään opettajalta.