Omien osakkeiden hankinnat. Tutkimus Suomessa vuosina 1998-2000 omia osakkeitaan hankkineiden julkisten osakeyhtiöiden erityispiirteistä.
KUIRINLAHTI, KIMMO (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KUIRINLAHTI, KIMMO
2003
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2003-06-03Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli tutkia omia osakkeitaan hankkineiden julkisten suomalaisyhtiöiden erityispiirteitä ja selvittää ovatko nämä yhtiöt sellaisia kuin osakkeitaan hankkineiden yhtiöiden on todettu olevan aiemmissa ulkomaisissa tutkimuksissa. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa yritysten erityispiirteitä kuvaavat muuttujat valittiin pääasiassa ulkomaiseen tutkimukseen perustuen. Havaintoaineistona oli 98 suomalaista pörssiyritystä vuosilta 1998-2000. Havaintoaineiston tilastollisina analyysimenetelminä käytettiin erottelu- ja logit-analyysia.
Teoreettisessa keskustelussa omien osakkeiden hankintoja on perusteltu useilla erilaisilla hankintamotiiveilla. Rahoitustieteellisessä tutkimuksessa suurimman hyväksymisen saaneen tiedonvälitysmotiivin mukaan yrityksen johto pyrkii omien osakkeiden hankinnalla välittämään markkinoille informaatiota osakkeen aliarvostuksesta. Ulkomaisen tutkimuksen mukaan omia osakkeitaan hankkivilla yrityksillä on korkea omavaraisuusaste, hyvä kannattavuus, hyvät kassavirrat, korkea osinkotuotto ja niiden yrityskoko on keskimääräistä suurempi. Lisäksi osakkeitaan hankkivien yhtiöiden osakekurssi on yleensä laskenut juuri ennen hankintailmoitusta, osakekannan markkina-arvo on alhainen suhteessa kirja-arvoon, ja yhtiöt käyttävät optioita osana johdon tai henkilöstön palkitsemisjärjestelmää.
Empiirisessä tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan mikään mukana olleista erityispiirteitä kuvaavista muuttujista ei selittänyt omien osakkeiden hankintaan ryhtymistä riittävän luotettavasti. Yrityskokoa kuvaava liikevaihtomuuttuja sai erottelu- ja logit-analyyseissä tilastollisesti merkitseviä arvoja verrattaessa omia osakkeitaan käytännössä hankkineita yrityksiä muihin yrityksiin. Liikevaihtomuuttujan arvojen lähempi tarkastelu osoitti kuitenkin, että muuttuja ei täyttänyt kaikkia testien asettamia ehtoja, joten analyysien tuloksia ei voitu hyväksyä. Mikään muukaan käytetyistä muuttujista ei osoittautunut merkitseväksi muuttujaksi selitettäessä yritysten omien osakkeiden hankkimista tai hankkimatta jättämistä. Tutkimukseen valituista muuttujista yksikään ei siis pystynyt luotettavasti selittämään yritysten omien osakkeiden hankintaan ryhtymistä. Omia osakkeitaan hankkivat suomalaisyritykset eivät siten olleet tässä tutkimuksessa sellaisia kuin ulkomaisissa tutkimuksissa on todettu.
Avainsanat: omien osakkeiden hankinta, omien osakkeiden takaisinosto, tiedonvälitys, jälkimarkkinahankinta, hankintamotiivi, pörssiyhtiö, erotteluanalyysi, logit-analyysi.
Teoreettisessa keskustelussa omien osakkeiden hankintoja on perusteltu useilla erilaisilla hankintamotiiveilla. Rahoitustieteellisessä tutkimuksessa suurimman hyväksymisen saaneen tiedonvälitysmotiivin mukaan yrityksen johto pyrkii omien osakkeiden hankinnalla välittämään markkinoille informaatiota osakkeen aliarvostuksesta. Ulkomaisen tutkimuksen mukaan omia osakkeitaan hankkivilla yrityksillä on korkea omavaraisuusaste, hyvä kannattavuus, hyvät kassavirrat, korkea osinkotuotto ja niiden yrityskoko on keskimääräistä suurempi. Lisäksi osakkeitaan hankkivien yhtiöiden osakekurssi on yleensä laskenut juuri ennen hankintailmoitusta, osakekannan markkina-arvo on alhainen suhteessa kirja-arvoon, ja yhtiöt käyttävät optioita osana johdon tai henkilöstön palkitsemisjärjestelmää.
Empiirisessä tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan mikään mukana olleista erityispiirteitä kuvaavista muuttujista ei selittänyt omien osakkeiden hankintaan ryhtymistä riittävän luotettavasti. Yrityskokoa kuvaava liikevaihtomuuttuja sai erottelu- ja logit-analyyseissä tilastollisesti merkitseviä arvoja verrattaessa omia osakkeitaan käytännössä hankkineita yrityksiä muihin yrityksiin. Liikevaihtomuuttujan arvojen lähempi tarkastelu osoitti kuitenkin, että muuttuja ei täyttänyt kaikkia testien asettamia ehtoja, joten analyysien tuloksia ei voitu hyväksyä. Mikään muukaan käytetyistä muuttujista ei osoittautunut merkitseväksi muuttujaksi selitettäessä yritysten omien osakkeiden hankkimista tai hankkimatta jättämistä. Tutkimukseen valituista muuttujista yksikään ei siis pystynyt luotettavasti selittämään yritysten omien osakkeiden hankintaan ryhtymistä. Omia osakkeitaan hankkivat suomalaisyritykset eivät siten olleet tässä tutkimuksessa sellaisia kuin ulkomaisissa tutkimuksissa on todettu.
Avainsanat: omien osakkeiden hankinta, omien osakkeiden takaisinosto, tiedonvälitys, jälkimarkkinahankinta, hankintamotiivi, pörssiyhtiö, erotteluanalyysi, logit-analyysi.