Opettaja ei voi olla täydellinen - Oppilaiden näkökulmia hyvään opettajaan.
HOIKKALA, EVELIINA; THOMSON, TARJA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HOIKKALA, EVELIINA
THOMSON, TARJA
2003
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppilaiden ajatuksia hyvästä opettajasta ja opettamisesta kirjoitelmien kautta. Tutkimustehtävänä on tuoda oppilaiden ajatukset esiin niin kuin se heille ilmenee. Tutkimuksessa käytettiin fenomenologista analyysimenetelmää, jonka tarkoituksena on tuoda ajatukset esiin sellaisena kuin ne ovat. Tutkimuksessa tarkastellaan myös, kuinka oppilaiden ajatukset ja yhteiskunnalliset näkemykset hyvästä opettajasta ja opettamisesta kohtaavat. Sen tarkoituksena on avata nuoren opettajan silmät ja tuoda esiin opettajan työn perustarkoitus sekä luoda realistisempi kuva opettajan ammatista.
Kuudesluokkalaisten oppilaiden ajatukset hyvästä opettajasta olivat hyvin samankaltaisia sisältäen vivahde- ja käsite-eroja. Oppilaat korostivat monipuolisuutta kaikessa opettajan toiminnassa. He toivoivat hyvältä opettajalta tasapuolisuutta, kannustamista ja positiivista suhtautumista sekä rauhallisuutta. Hyvän opettajan on oltava tiukka mutta ymmärtäväinen. Opettajan oma esimerkki ja aktiivisuus koettiin tärkeäksi ominaisuudeksi. Opettamisen taito sekä oppiaineksen hallinta kuuluivat hyvän opettajan vaatimuksiin. Oppilaiden ajatuksista ja yhteiskunnallisista näkemyksistä löytyi paljon yhteneväisyyksiä, mutta hyvästä opettajasta ja opettamisesta puhuttiin erilaisin käsittein. Oppilaat näkevät opettajan toiminnan subjektiivisesti pienemmässä mittakaavassa kuin yhteiskunta.
Avainsanat: professio, opettaja, opettaminen, kehitys, kvalitatiivinen tutkimus, fenomenologia
Kuudesluokkalaisten oppilaiden ajatukset hyvästä opettajasta olivat hyvin samankaltaisia sisältäen vivahde- ja käsite-eroja. Oppilaat korostivat monipuolisuutta kaikessa opettajan toiminnassa. He toivoivat hyvältä opettajalta tasapuolisuutta, kannustamista ja positiivista suhtautumista sekä rauhallisuutta. Hyvän opettajan on oltava tiukka mutta ymmärtäväinen. Opettajan oma esimerkki ja aktiivisuus koettiin tärkeäksi ominaisuudeksi. Opettamisen taito sekä oppiaineksen hallinta kuuluivat hyvän opettajan vaatimuksiin. Oppilaiden ajatuksista ja yhteiskunnallisista näkemyksistä löytyi paljon yhteneväisyyksiä, mutta hyvästä opettajasta ja opettamisesta puhuttiin erilaisin käsittein. Oppilaat näkevät opettajan toiminnan subjektiivisesti pienemmässä mittakaavassa kuin yhteiskunta.
Avainsanat: professio, opettaja, opettaminen, kehitys, kvalitatiivinen tutkimus, fenomenologia