Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettaja ei voi olla täydellinen - Oppilaiden näkökulmia hyvään opettajaan.

HOIKKALA, EVELIINA; THOMSON, TARJA (2003)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



HOIKKALA, EVELIINA
THOMSON, TARJA
2003

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppilaiden ajatuksia hyvästä opettajasta ja opettamisesta kirjoitelmien kautta. Tutkimustehtävänä on tuoda oppilaiden ajatukset esiin niin kuin se heille ilmenee. Tutkimuksessa käytettiin fenomenologista analyysimenetelmää, jonka tarkoituksena on tuoda ajatukset esiin sellaisena kuin ne ovat. Tutkimuksessa tarkastellaan myös, kuinka oppilaiden ajatukset ja yhteiskunnalliset näkemykset hyvästä opettajasta ja opettamisesta kohtaavat. Sen tarkoituksena on avata nuoren opettajan silmät ja tuoda esiin opettajan työn perustarkoitus sekä luoda realistisempi kuva opettajan ammatista.

Kuudesluokkalaisten oppilaiden ajatukset hyvästä opettajasta olivat hyvin samankaltaisia sisältäen vivahde- ja käsite-eroja. Oppilaat korostivat monipuolisuutta kaikessa opettajan toiminnassa. He toivoivat hyvältä opettajalta tasapuolisuutta, kannustamista ja positiivista suhtautumista sekä rauhallisuutta. Hyvän opettajan on oltava tiukka mutta ymmärtäväinen. Opettajan oma esimerkki ja aktiivisuus koettiin tärkeäksi ominaisuudeksi. Opettamisen taito sekä oppiaineksen hallinta kuuluivat hyvän opettajan vaatimuksiin. Oppilaiden ajatuksista ja yhteiskunnallisista näkemyksistä löytyi paljon yhteneväisyyksiä, mutta hyvästä opettajasta ja opettamisesta puhuttiin erilaisin käsittein. Oppilaat näkevät opettajan toiminnan subjektiivisesti pienemmässä mittakaavassa kuin yhteiskunta.

Avainsanat: professio, opettaja, opettaminen, kehitys, kvalitatiivinen tutkimus, fenomenologia
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36346]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste