Alkuopetuksen opiskeluympäristöjä ja matematiikan työtapoja Canberrassa.
LINDFORS, TIINA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LINDFORS, TIINA
2003
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-05-23Tiivistelmä
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tavoitteena on esitellä Australian pääkaupunkiterritorion ala-asteiden opiskeluympäristöjä ja luokanopettajien alkuopetuksen matematiikassa käyttämiä työtapoja. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla koulupäivän arkea Canberrassa ensisijaisesti alkuopetuksen matematiikan näkökulmasta. Lisäksi tutkimukseen liittyy vertailuosio, jossa vertaillaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden työtapatavoitteita Australian pääkaupunkiterritorion opetussuunnitelman perusteiden alkuopetuksen matematiikan osaan.
Tutkimukseen osallistui kuusi alkuopetusluokkaa, kolmelta ala-asteelta Austra-lian pääkaupunkiterritoriosta. Tutkimus suoritettiin keväällä 2002. Tutkimusmenetelmät olivat osallistuva havainnointi, avoin haastattelu ja keskustelu. Tutkimusaineistoa keräämisessä apuna käytettiin kenttämuistiinpanojen kirjoittamista, valokuvausta ja erilaisiin kirjallisiin dokumentteihin tutustumista.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin alkuopetus-, opetussuunnitelma-, opiskeluympäristö- ja työtapa-termien määrittelemiseen ja Australian pääkaupunkiterritorion koulutusjärjestelmän esittelyyn.
Tutkimustulosten mukaan koulujen opiskeluympäristöt vaihtelivat suuresti koulun sijainnin ja taloudellisen tilanteen mukaan. Luokanopettaja ja koulun toimintakulttuuri vaikuttivat yksittäisen tutkimusluokan opiskeluympäristöön. Tutkimus osoitti mm., että luokanopettajat käyttivät eniten yhteisopetusta opettaessaan alkuopetuksen matematiikkaa. Kaikilla havainnointitunneilla käytettiin jotain yhteisopetuksenmuotoa. Työtapojen valintaan vaikuttivat merkittävästi luokassa esiintyvät kurinpito-ongelmat, tasoryhmät ja oppikirjojen käyttö. Opetussuunnitelman perusteet sisälsivät paljon samanlaisia tavoitteita, mutta tavoitteet olivat Australian pääkaupunkiterritoriossa laajemmin määriteltyjä.
Avainsanat: alkuopetus, opetussuunnitelmat, Australian pääkaupunkiterritorio, oppimisympäristö, työtavat, tapaustutkimus
Tutkimukseen osallistui kuusi alkuopetusluokkaa, kolmelta ala-asteelta Austra-lian pääkaupunkiterritoriosta. Tutkimus suoritettiin keväällä 2002. Tutkimusmenetelmät olivat osallistuva havainnointi, avoin haastattelu ja keskustelu. Tutkimusaineistoa keräämisessä apuna käytettiin kenttämuistiinpanojen kirjoittamista, valokuvausta ja erilaisiin kirjallisiin dokumentteihin tutustumista.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin alkuopetus-, opetussuunnitelma-, opiskeluympäristö- ja työtapa-termien määrittelemiseen ja Australian pääkaupunkiterritorion koulutusjärjestelmän esittelyyn.
Tutkimustulosten mukaan koulujen opiskeluympäristöt vaihtelivat suuresti koulun sijainnin ja taloudellisen tilanteen mukaan. Luokanopettaja ja koulun toimintakulttuuri vaikuttivat yksittäisen tutkimusluokan opiskeluympäristöön. Tutkimus osoitti mm., että luokanopettajat käyttivät eniten yhteisopetusta opettaessaan alkuopetuksen matematiikkaa. Kaikilla havainnointitunneilla käytettiin jotain yhteisopetuksenmuotoa. Työtapojen valintaan vaikuttivat merkittävästi luokassa esiintyvät kurinpito-ongelmat, tasoryhmät ja oppikirjojen käyttö. Opetussuunnitelman perusteet sisälsivät paljon samanlaisia tavoitteita, mutta tavoitteet olivat Australian pääkaupunkiterritoriossa laajemmin määriteltyjä.
Avainsanat: alkuopetus, opetussuunnitelmat, Australian pääkaupunkiterritorio, oppimisympäristö, työtavat, tapaustutkimus