Opettaja suomalaisessa nuorisokirjallisuudessa.
KECKMAN, NOORA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KECKMAN, NOORA
2003
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-05-23Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata alakansakoulun-, kansakoulun- ja luokanopettajaa ja heidän työtään suomalaisessa nuorisokirjallisuudessa. Tutkimustehtävät ovat seuraavat:
1. Miten opettajaa ja opettajan työtä kuvaillaan suomalaisessa nuorisokirjallisuudessa?
2. Miten nuorisokirjallisuuden antama kuva opettajasta peilautuu ns. viralliseen koulutekstiin (esim. opetussuunnitelmat ja opetussuunnitelmatutkimukset)?
Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin. Se on kuvaileva tutkimus vuosien 19252000 nuorisokirjoista. Aineistona on 32 kirjaa, joissa esiintyy opettaja. Aineisto valittiin kirjalistoista, bibliografioista sekä Hämeenlinnan kaupungin kirjaston varaston kirjoista valikoimalla. Aineiston pohjalta tehty tulkinta pohjautuu ajalliseen luokitteluun, kirjojen opettajiin liittyviin teemoihin ja opettajien tyypittelyyn sekä teorian ja tuloksien vuoropuheluun.
Tutkimustuloksista ilmenee, että opettaja kuvataan monipuolisesti nuorisokirjallisuudessa ja kuvauksissa on samoja teemoja kuin virallisessa koulutekstissä. Opettajan työ kuvataan pääsääntöisesti opettajakeskeisenä luokkahuoneopetuksena. Opettajan kuvaus muuttuu humoristisemmaksi ja inhimillisemmäksi 1990-luvulla ja vuosituhannen vaihteessa.
Avainsanat: opettaja, nuorisokirjallisuus, ”virallinen kouluteksti”
1. Miten opettajaa ja opettajan työtä kuvaillaan suomalaisessa nuorisokirjallisuudessa?
2. Miten nuorisokirjallisuuden antama kuva opettajasta peilautuu ns. viralliseen koulutekstiin (esim. opetussuunnitelmat ja opetussuunnitelmatutkimukset)?
Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin. Se on kuvaileva tutkimus vuosien 19252000 nuorisokirjoista. Aineistona on 32 kirjaa, joissa esiintyy opettaja. Aineisto valittiin kirjalistoista, bibliografioista sekä Hämeenlinnan kaupungin kirjaston varaston kirjoista valikoimalla. Aineiston pohjalta tehty tulkinta pohjautuu ajalliseen luokitteluun, kirjojen opettajiin liittyviin teemoihin ja opettajien tyypittelyyn sekä teorian ja tuloksien vuoropuheluun.
Tutkimustuloksista ilmenee, että opettaja kuvataan monipuolisesti nuorisokirjallisuudessa ja kuvauksissa on samoja teemoja kuin virallisessa koulutekstissä. Opettajan työ kuvataan pääsääntöisesti opettajakeskeisenä luokkahuoneopetuksena. Opettajan kuvaus muuttuu humoristisemmaksi ja inhimillisemmäksi 1990-luvulla ja vuosituhannen vaihteessa.
Avainsanat: opettaja, nuorisokirjallisuus, ”virallinen kouluteksti”