Radio Novan ohjelmapolitiikan muutos vuonna 2000.
HYTTINEN, KATRI (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HYTTINEN, KATRI
2003
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2003-05-26Tiivistelmä
Yksi kaupallisen radion peruslähtökohdista on, että sen toiminnan on oltava kannattavaa. Radio Nova on Suomen ensimmäinen valtakunnallinen kaupallinen radio. Sen kuuntelijaluvut olivat vuonna 2000 laskeneet ennätyksellisen alas ja myynti veti huonosti. Tilanteen korjaamiseksi Radio Novan ohjelmapolitiikkaan päätettiin tehdä tuntuvia muutoksia. Tutkielman tavoitteena on ollut selvittää, miten muutos toteutettiin.
Tutkimusta varten tekijä on haastatellut Radio Novan ohjelmasta vastaavia päälliköitä. Tutkielmassa on mukana myös analyysi tekijän oman nelituntisen lähetyksen muutoksesta ja siitä, miten uudet ohjelmatoiminnan säännöt kuuluvat puheenaiheissa ja juontojen pituuksissa. Muutoksista vastannut ohjelmajohtaja on analysoinut lähetyksen marraskuulta 2000 ja verrannut sitä vuosi sen jälkeen tehtyyn lähetykseen.
Muutos toteutettiin painottamalla musiikin ja kanavan ulkoisen viestinnän merkitystä. Muutostyön alkuvaiheessa uusi ohjelmajohtaja kartoitti voimavarat ja kävi läpi henkilöstön vahvuudet ja heikkoudet sekä arvioi ohjelmablokit ja juontajat. Lisäksi hän päätti aloittaa uusia tutkimuksia ja käyttää hyväksi ulkomaista tutkimusosaamista. Myöhemmässä vaiheessa alkoi henkilöstön kouluttaminen ja ohjaaminen sekä ryhmähengen ja uskon nostattaminen.
Uuden ohjelmajohtajan tapa tehdä työtä herätti Radio Novassa keskustelua, mutta kaikki tutkimuksessa haastatellut olivat sitä mieltä, että hänen työnsä tulokset olivat oikeansuuntaisia. Radiolähetyksen analyysin perusteella hyviin tuloksiin päästiin muun muassa lyhentämällä juontoja ja juttuja. Myös lähetyksen eteenpäin vieminen, musiikin myyminen ja lähetysajankohdan huomioon ottaminen puheenaiheissa olivat parantuneet.
Tuloksista voi päätellä, että kaupallisen radion menestykseen vaikuttavat oikein valittu musiikki ja sen tehokas myyminen sekä formaattia noudattavat juontajat. Tärkeätä on myös oikeanlaisten mielikuvien luominen: jos ihmisillä on hyvästä tuotteesta väärä käsitys, mielikuvaan on viisasta pyrkiä vaikuttamaan.
Tutkimusta varten tekijä on haastatellut Radio Novan ohjelmasta vastaavia päälliköitä. Tutkielmassa on mukana myös analyysi tekijän oman nelituntisen lähetyksen muutoksesta ja siitä, miten uudet ohjelmatoiminnan säännöt kuuluvat puheenaiheissa ja juontojen pituuksissa. Muutoksista vastannut ohjelmajohtaja on analysoinut lähetyksen marraskuulta 2000 ja verrannut sitä vuosi sen jälkeen tehtyyn lähetykseen.
Muutos toteutettiin painottamalla musiikin ja kanavan ulkoisen viestinnän merkitystä. Muutostyön alkuvaiheessa uusi ohjelmajohtaja kartoitti voimavarat ja kävi läpi henkilöstön vahvuudet ja heikkoudet sekä arvioi ohjelmablokit ja juontajat. Lisäksi hän päätti aloittaa uusia tutkimuksia ja käyttää hyväksi ulkomaista tutkimusosaamista. Myöhemmässä vaiheessa alkoi henkilöstön kouluttaminen ja ohjaaminen sekä ryhmähengen ja uskon nostattaminen.
Uuden ohjelmajohtajan tapa tehdä työtä herätti Radio Novassa keskustelua, mutta kaikki tutkimuksessa haastatellut olivat sitä mieltä, että hänen työnsä tulokset olivat oikeansuuntaisia. Radiolähetyksen analyysin perusteella hyviin tuloksiin päästiin muun muassa lyhentämällä juontoja ja juttuja. Myös lähetyksen eteenpäin vieminen, musiikin myyminen ja lähetysajankohdan huomioon ottaminen puheenaiheissa olivat parantuneet.
Tuloksista voi päätellä, että kaupallisen radion menestykseen vaikuttavat oikein valittu musiikki ja sen tehokas myyminen sekä formaattia noudattavat juontajat. Tärkeätä on myös oikeanlaisten mielikuvien luominen: jos ihmisillä on hyvästä tuotteesta väärä käsitys, mielikuvaan on viisasta pyrkiä vaikuttamaan.