Mielipiteet tasa-arvoisia? Tutkimus Turun Sanomien yleisönosaston toimituskäytänteistä.
ORELL, JUSSI (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ORELL, JUSSI
2003
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2003-05-20Sisällysluettelo
1 Johdanto 3 2 Yleistä yleisönosastosta 6 2.1 Yleisönosaston historia 6 2.2 Yleisönosaston arvostus ja merkitys 7 2.3 Yleisönosasto kommunikaatioareenana 9 2.4 Sananvapauden historia lyhyesti 15 2.5 Internetin luomat haasteet perinteiselle yleisönosastolle 17 2.6 Onko yleisönosasto kansalaisjournalismia? 18 3 Tutkimuskohteena Turun Sanomat 21 3.1 Katsaus Turun Sanomien historiaan ja nykytilaan 21 3.2 Yleisönosasto Turun Sanomissa on vanhaa perua 22 3.3 Yleisönosasto tämän päivän Turun Sanomissa 24 4 Toimittaja - Mikä se on? 26 4.1 Journalisti-identiteetti onko sellaista? 26 4.2 Journalistien eettinen ohjeistus 29 5 Toimittaja portinvartijana 32 6 Tutkimusongelmat 36 7 Tutkimusmetodi 38 7.1 Puolistrukturoitu teemahaastattelu 40 7.2 Haastattelurungon rakentaminen 41 7.3 Aineiston analysointi ja purku 42 8 Haastattelut käytännössä 44 9 Turun Sanomien yleisönosaston arkipäivää 45 10 Kirjeaineiston esittely ja analyysi 47 10.1 Onko sukupuolella merkitystä? 47 10.2 Nimimerkillä vai ilman? 48 10.3 Tarjottujen ja julkaistujen kirjoitusten tyyli 49 10.4 Kirjoitusten funktio 50 10.5 Kirjoitusten aiheet 51 10.6 Paikallisuus vs. valtakunnallisuus 53 11 Tutkimushaastattelujen tulokset 55 11.1 Millä kriteereillä Turun Sanomien yleisönosastolla julkaistavat kirjoitukset valitaan? 55 11.2 Keskustelu vs. yksittäiset mielipiteet 62 11.3 Yleisönosastotoimittajan ammatillinen identiteetti 65 11.4 Kirjeiden muokkaus 66 11.5 Lehden linjan vaikutus julkaistavien kirjeiden valintaan 68 12 Pohdinta 71 12.1 Turun Sanomien yleisönosaston nykytila 71 12.2 Yleisönosaston kehittämisehdotuksia 73 12.3 Tutkimuksen luotettavuus 74 12.4 Yhteenveto 76 LÄHTEET 78
Tiivistelmä
Pro gradu tutkielmani käsittelee Turun Sanomien yleisön-osaston toimituskäytänteitä. Työssäni selvitän sitä, millä perusteilla Turun Sanomien yleisönosastossa julkaistavat kirjoitukset valitaan. Lisäksi perehdyn muihin yleisönosaston toimittamiseen liittyviin asioihin kuten siihen, käsitelläänkö jul-kaistavia kirjoituksia ja jos käsitellään, miten. Pohdin myös yleisönosaston roolia yhtenä lehden osana.
Valitsin tutkielmani aiheeksi yleisönosaston siksi, että sitä on tutkittu vähän. Vähäinen tutkimus saattaa osaltaan ilmentää yleisönosaston alhaista journalistista arvostusta.
Tutkimusmetodinani käytän puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavina minulla on kolme Turun Sanomien yleisönosaston toimittamisesta vastaavaa toimittajaa. Vertai-lukohtana haastatteluille ovat lehden mielipidetoimitukseen vuoden 2003 viikoilla 4 ja 9 lähetetyt lukijakirjeet. Tällöin mukana ovat siis sekä julkaistut että julkaisemattomat kirjoitukset.
Tutkielmani paljastaa sen, että yleisönosaston toimittamisessa vaaditaan journalistista ammattitaitoa; sitä ei voida eikä sitä pidä hoitaa ohimennen muiden töiden ohessa. Toisaalta työni kertoo sen, että Turun Sanomien yleisönosasto ei tällä hetkellä toimi sellaisena asiallisen keskustelun paikkana kuin mielipidetoimittajat haluaisivat sen toimivan. Ongelma ei kuiten-kaan ole helposti korjattavissa, sillä yleisönosasto on lukijoiden sivu ja lukijat luovat siitä itsensä näköisen. Lehti mieltää itsensä ainoastaan mielipiteiden välittäjäksi.
Valitsin tutkielmani aiheeksi yleisönosaston siksi, että sitä on tutkittu vähän. Vähäinen tutkimus saattaa osaltaan ilmentää yleisönosaston alhaista journalistista arvostusta.
Tutkimusmetodinani käytän puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavina minulla on kolme Turun Sanomien yleisönosaston toimittamisesta vastaavaa toimittajaa. Vertai-lukohtana haastatteluille ovat lehden mielipidetoimitukseen vuoden 2003 viikoilla 4 ja 9 lähetetyt lukijakirjeet. Tällöin mukana ovat siis sekä julkaistut että julkaisemattomat kirjoitukset.
Tutkielmani paljastaa sen, että yleisönosaston toimittamisessa vaaditaan journalistista ammattitaitoa; sitä ei voida eikä sitä pidä hoitaa ohimennen muiden töiden ohessa. Toisaalta työni kertoo sen, että Turun Sanomien yleisönosasto ei tällä hetkellä toimi sellaisena asiallisen keskustelun paikkana kuin mielipidetoimittajat haluaisivat sen toimivan. Ongelma ei kuiten-kaan ole helposti korjattavissa, sillä yleisönosasto on lukijoiden sivu ja lukijat luovat siitä itsensä näköisen. Lehti mieltää itsensä ainoastaan mielipiteiden välittäjäksi.