Lähihoitajan ammatillinen osaaminen
HAUTANIEMI, ULLA-MAIJA (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HAUTANIEMI, ULLA-MAIJA
1998
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tutkimuksen päätehtävänä oli kuvata mitä on lähihoitajan ammatillinen osaaminen. Tutkimuksen teoriaosassa tarkastellaan ja määritellään ammattitaidon käsitettä. Teoriaosassa kuvataan myös lähihoitajan ammattitaitoa ja työtä, sosiaali- ja terveysalan palvelurakennetta ja työorientaatiota. Lisäksi esitellään aiheesta aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia.Tutkimuskohdetta tarkasteltiin lähihoitajien subjektiivisten näkemysten ja kokemusten kautta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin delfimenetelmää, jotta voitiin hyödyntää työssä olevia asiantuntijoita. Asiantuntijoina toimivat kuusi lähihoitajaa. Delfimenetelmä toteutettiin kahtena postikyselykierroksena.Tutkimustulokset osoittivat, että lähihoitajan ammatillinen osaaminen tarkoittaa eettistä osaamista, työn kehittämisen osaamista, lähihoidon osaamista, vuorovaikutusosaamista sekä osaamista tukevia persoonallisuuden piirteitä. Osaamisalueiden lisäksi asiantuntijat toivat esille lähihoitajakoulutuksen arvostuksen vähäisyyden.Tulosten perusteella tehtyjen päätelmien mukaan lähihoitajan ammatillinen osaaminen on inhimillistä ihmissuhdetyötä, johon kuuluu keskeisesti asiakaskeskeisyys, asiakkaan/potilaan kunnioittaminen, aito auttamisenhalu ja tarve kehittyä ammatillisessa osaamisessaan. Lähihoitajakoulutus ja sen arvostuksen lisääminen vaativat monenlaista kehittämistyötä ja yhteistyötä eri intressiryhmien kesken. Lähihoitajat tarvitsevat selkeän ammatti-identiteetin, joka vahvistaa lähihoitajan ammatillisen osaamisen ja lähihoitajakoulutuksen arvostusta ja uskottavuutta. Tämän tutkimuksen tulokset voivat palvella lähihoitajakoulutuksen kehittämistä.Asiasanat: ammattitaito - lähihoitajat, lähihoitajat - koulutus