Verkkolehden yleisösuhdetta etsimässä. Case: keskipohjanmaa.net
NYHOLM, JENNY (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
NYHOLM, JENNY
2003
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2003-05-02Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on Kokkolassa ilmestyvän Keskipohjanmaan verkkolehden, keskipohjanmaa.netin, yleisösuhde ja kaksivaiheinen, kyselylomaketutkimuksesta sekä teemahaastattelusta koostuva, menetelmä yleisötutkimuksessa. Verkkolehtiä on tutkittu jonkin verran lähinnä postikyselyillä tai internetissä julkaistuilla kyselylomakkeilla. Oman tutkielmani toteutin yhdistämällä kyselylomaketutkimusta ja laadullisia teemahaastatteluita. Internetissä toteutettu kyselylomaketutkimus toimi apuna teemahaastattelurungon suunnittelussa. Kaksivaiheinen menetelmä sopii tämän tutkimuksen perusteella varsin hyvin esimerkiksi verkkolehden yleisösuhdetta tarkasteleviin tutkimuksiin.
Verkkolehti asettaa tutkimukselle rajoitteita, joiden takia päädyin testaamaan omassa pro gradu -työssäni kaksivaiheista tutkimusmenetelmää. Jos verkkolehden käyttäjien ei tarvitse rekisteröityä sivustolle pystyäkseen lukemaan lehteä, ei yleisöstä tiedetä mitään. Kävijätilastoista voidaan arvioida paljonko lukijoita lehdellä on, mutta käyttäjistä ei saada muuta tietoa. Kyselylomaketutkimuksen ongelma yleisellä tasolla on, että sen tulokset herättävät usein enemmän kysymyksiä kuin antavat vastauksia. Valmiit vastausvaihtoehdot aiheuttavat sen, että jotkut yleisön mielipiteet saattavat jäädä kokonaan huomiotta. Teemahaastattelussa pyritään etenemään haastateltavien mukaan, ja näin kaksivaiheinen metodi paikkaa ainakin osittain jatkotutkimuksen tarvetta osaan kyselylomaketutkimuksen herättämiin miksi-kysymyksiin on mahdollista saada vastaus haastattelussa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on toisaalta tuottaa tietoa keskipohjanmaa.netin tarpeisiin ja toisaalta pohtia kaksivaiheisen menetelmän sopivuutta tämänkaltaiseen tutkimukseen. Tutkimuksen kohteena on toukokuussa 2002 toteutettu verkkokysely ja saman vuoden joulukuussa toteutetut kaksi laadullista ryhmähaastattelua.
Keskipohjanmaa.netin yleisösuhde muodostuu haastatteluiden ja kyselylomaketutkimuksen perusteella monesta pienestä palasesta, joista tärkeimpinä esille tuotiin paikallisuus, ajankohtaisuus, päivittäminen, helppolukuisuus ja yksinkertainen rakenne. Verkkolehti onkin selvästi profiloitunut maakuntalehdeksi, jonka yleisönä on kaikki maakunnan asioista kiinnostuneet. Verkkolehden käyttötarkoituksia tarkasteltaessa aineistosta nousivat selvimmin esille tiedonhankinta, ympäristön tarkkailu, päivittäisen rutiinin muodostuminen, luppoajan täyttäminen, ajan tasalla pysyminen, yhteiskunnasta ja maailmasta oppiminen, mielipiteiden muodostaminen ja sosiaalinen kanssakäyminen.
Avainsanat: journalismi, verkkolehti, yleisösuhde, ryhmähaastattelu
Verkkolehti asettaa tutkimukselle rajoitteita, joiden takia päädyin testaamaan omassa pro gradu -työssäni kaksivaiheista tutkimusmenetelmää. Jos verkkolehden käyttäjien ei tarvitse rekisteröityä sivustolle pystyäkseen lukemaan lehteä, ei yleisöstä tiedetä mitään. Kävijätilastoista voidaan arvioida paljonko lukijoita lehdellä on, mutta käyttäjistä ei saada muuta tietoa. Kyselylomaketutkimuksen ongelma yleisellä tasolla on, että sen tulokset herättävät usein enemmän kysymyksiä kuin antavat vastauksia. Valmiit vastausvaihtoehdot aiheuttavat sen, että jotkut yleisön mielipiteet saattavat jäädä kokonaan huomiotta. Teemahaastattelussa pyritään etenemään haastateltavien mukaan, ja näin kaksivaiheinen metodi paikkaa ainakin osittain jatkotutkimuksen tarvetta osaan kyselylomaketutkimuksen herättämiin miksi-kysymyksiin on mahdollista saada vastaus haastattelussa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on toisaalta tuottaa tietoa keskipohjanmaa.netin tarpeisiin ja toisaalta pohtia kaksivaiheisen menetelmän sopivuutta tämänkaltaiseen tutkimukseen. Tutkimuksen kohteena on toukokuussa 2002 toteutettu verkkokysely ja saman vuoden joulukuussa toteutetut kaksi laadullista ryhmähaastattelua.
Keskipohjanmaa.netin yleisösuhde muodostuu haastatteluiden ja kyselylomaketutkimuksen perusteella monesta pienestä palasesta, joista tärkeimpinä esille tuotiin paikallisuus, ajankohtaisuus, päivittäminen, helppolukuisuus ja yksinkertainen rakenne. Verkkolehti onkin selvästi profiloitunut maakuntalehdeksi, jonka yleisönä on kaikki maakunnan asioista kiinnostuneet. Verkkolehden käyttötarkoituksia tarkasteltaessa aineistosta nousivat selvimmin esille tiedonhankinta, ympäristön tarkkailu, päivittäisen rutiinin muodostuminen, luppoajan täyttäminen, ajan tasalla pysyminen, yhteiskunnasta ja maailmasta oppiminen, mielipiteiden muodostaminen ja sosiaalinen kanssakäyminen.
Avainsanat: journalismi, verkkolehti, yleisösuhde, ryhmähaastattelu