Liiketoimintamallin muotoutuminen ja organisaation suorituskyky voimakkaassa muutosympäristössä. Case: Porin Seudun Osuuspankki.
LEHTONEN, VILLE (2003)
LEHTONEN, VILLE
2003
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2003-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-11738
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-11738
Tiivistelmä
Suomalainen pankkitoimiala on läpikäynyt poikkeuksellisen voimakkaan muutoksen 1990-luvun aikana. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan pankkitoimialalla vallinneita muutospaineita ja erityisesti niitä tekijöitä ja prosesseja, jotka ovat keskeisesti olleet osallisena tutkimuksen kohdeyrityksen Porin Seudun Osuuspankin liiketoimintamallin muotoutumisessa. Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena on kuvata kohdepankin liiketoimintamallin kehittyminen 1990-luvun aikana. Tavoitteena on myös tunnistaa liiketoimintamallin ydinkomponentit, joiden varaan toiminta on rakentunut ja jotka osaltaan selittävät pankin suorituskykyä. Tutkimus on luonteeltaan historiallinen case-tutkimus, joka perustuu kohdepankin johtoryhmän teemahaastatteluihin sekä pankin toimintaa valottavaan kirjalliseen materiaaliin.
Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään organisaation suorituskykyä ja menestymistä. Pääpaino on suomalaisten pankkien strategia- ja menestystutkimuksissa, joissa tuodaan esiin niitä tekijöitä, joilla on selitetty suomalaisten pankkien suorituskykyä ja menestymistä. Erityisesti tarkastellaan asiakasläheisen toimintatavan merkitystä suorituskykyä selittävänä tekijänä. Teoriaosuuden keskeisimmän sanoman mukaan on epätodennäköistä, että olisi tiettyjä universaalitekijöitä, jotka selittäisivät organisaatioiden välisiä eroja suorituskyvyssä. Sen sijaan näyttää olevan moniulotteinen prosessi, jossa yksittäisten tekijöiden vaikutus suorituskykyyn ja menestymiseen on riippuvainen toiminnan kontekstista.
Tutkimuksen perusteella nousi esiin kolme ydinkomponenttia, joiden varaan Porin Seudun Osuuspankin liiketoimintamalli on rakentunut ja jotka ovat vaikuttaneet oleellisesti pankin suorituskykyyn. Tärkeimmäksi osoittautui asiakasläheinen toimintatapa, joka on edesauttanut kohdepankkia luomaan pitkäkestoisia ja kannattavia asiakassuhteita sekä saavuttamaan selkeä markkinajohtajuus toimialueellaan. Toinen ydinkomponentti on ollut pankin strategiavalinnat. Johdonmukaisella ja varovaisella vähittäispankkistrategialla luottotappiot pysyivät kohtuullisina erityisesti pankkikriisivuosina. Tarkastelujakson loppupuoliskolla pankki laajensi tuottorakennettaan ja eikä "lukittunut" ainoastaan yhteen totuuteen. Kolmanneksi ydinkomponentiksi nousi riskienhallinnan toimivuus. Se perustui selkeisiin toimintaperiaatteisiin ja käytäntöihin, joihin henkilökunta oli vahvasti sitoutunut ja joiden noudattamista valvottiin aktiivisesti.
Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään organisaation suorituskykyä ja menestymistä. Pääpaino on suomalaisten pankkien strategia- ja menestystutkimuksissa, joissa tuodaan esiin niitä tekijöitä, joilla on selitetty suomalaisten pankkien suorituskykyä ja menestymistä. Erityisesti tarkastellaan asiakasläheisen toimintatavan merkitystä suorituskykyä selittävänä tekijänä. Teoriaosuuden keskeisimmän sanoman mukaan on epätodennäköistä, että olisi tiettyjä universaalitekijöitä, jotka selittäisivät organisaatioiden välisiä eroja suorituskyvyssä. Sen sijaan näyttää olevan moniulotteinen prosessi, jossa yksittäisten tekijöiden vaikutus suorituskykyyn ja menestymiseen on riippuvainen toiminnan kontekstista.
Tutkimuksen perusteella nousi esiin kolme ydinkomponenttia, joiden varaan Porin Seudun Osuuspankin liiketoimintamalli on rakentunut ja jotka ovat vaikuttaneet oleellisesti pankin suorituskykyyn. Tärkeimmäksi osoittautui asiakasläheinen toimintatapa, joka on edesauttanut kohdepankkia luomaan pitkäkestoisia ja kannattavia asiakassuhteita sekä saavuttamaan selkeä markkinajohtajuus toimialueellaan. Toinen ydinkomponentti on ollut pankin strategiavalinnat. Johdonmukaisella ja varovaisella vähittäispankkistrategialla luottotappiot pysyivät kohtuullisina erityisesti pankkikriisivuosina. Tarkastelujakson loppupuoliskolla pankki laajensi tuottorakennettaan ja eikä "lukittunut" ainoastaan yhteen totuuteen. Kolmanneksi ydinkomponentiksi nousi riskienhallinnan toimivuus. Se perustui selkeisiin toimintaperiaatteisiin ja käytäntöihin, joihin henkilökunta oli vahvasti sitoutunut ja joiden noudattamista valvottiin aktiivisesti.